utvecklas som ryttare

H

haringenfantasi

när man håller på att lära sig rida, inte helt nybörjare men när man just ska börja få ett grepp om riktig ridning och inte bara att lära sig rida lätt eller fatta galopp, vilken sorts häst tror ni man utvecklas bäst på?

På en välskolad lydig och lättriden dressyrhäst där ryttaren inte behöver jobba med saker från början, hästen lyssnar redan bra på alla hjälper och är lösgjord och musklad. Gör som man säger.
Får ryttaren för mycket gratis här? Behöver inte jobba lika mycket? Ser inte vägen till den välskolade hästen? Får inte lära sig att rida i olika situationer, när hästen inte vill/kan göra som man ber den. Eller är det nyttigt för ryttaren att få lära sig rida med så små hjälper redan från början? Känna hur det ska kännas?

Eller en lite mindre skolad häst, som kan grunderna, antingen lite yngre som inte är så skolad eller en lite äldre som har lärt sig knepen att komma undan, är lite stel och har mycket egen vilja. (dock ingen unghäst vilket inte är så lämpligt för en grön ryttare)
På denna hästen får ryttaren utvecklas samtidigt som hästen och ryttaren lär sig medans man tex jobbar med lösgörande, få hästen känsligare för hjälperna, kanske jobba med att bygga upp musklerna osv.
Ryttaren lär sig vägen till en välskolad häst samtidigt som man lär sig hålla koll på sin egen kropp. Lära sig minska hjälperna samtidigt som hästen lär sig lyssna på mindre hjälper.

Idealet är ju förståss att träna på alla sorters hästar men om ni bara fick välja en? Är det bäst att utvecklas samtidigt som hästen eller att utvecklas själv?
Antag att ni rider för duktig tränare som kan hjälpa er i båda fallen.

Sv: utvecklas som ryttare

de allra flesta välutbildade hästar kräver väldigt mycket ridning så man får inget gratis, men rider man rätt gör hästen rätt och man får känna på hur det ska kännas.....
...så jag skulle säga den välutbildade hästen för att få den rätta känslan.

sen ska man naturligtvis fortsätta med att rida olika hästar med olika utbildningsnivå....

jo iof. men arbetet med att bygga upp hästen är redan klart.

Jag håller med tant agda. Det är förvisso nyttigt att rida den oskolade stela hästen också, men en oerfaren ryttare tycker jag i första hand ska lära sig göra rätt, och hur det känns när hästen gör rätt.

Det är inte alls lätt att rida en välskolad lydig dressyrhäst, för den gör ofta _exakt_ det du ber om. Vilket kanske inte är vad ryttaren trodde hon bad om. Ryttaren kanske skjuter fram inner höft lite utan att tänka på det, och hästen tänker "OK, galoppfattning, nu kör vi!"

En kombination, tror jag!!

Jag skulle nog säga den välutbildade hästen i första hand!! Men givetvis en som kräver ridning och inte ger nåt gratis. Alltså en som gör rätt, när man själv gör rätt!!

Då får man in känslan, samtidigt som man kan koncentrera sig på sig själv!! D.v.s. koordination, stis, sitta rätt över hästen, hjälperna och lite allt möjligt sånt, istället för att behöva koncentrera sig så mycket på hästen hela tiden!!

Sen efter nån termin eller så, ger det nog en himla massa att rida lite mer orutinerade hästar!! Lära sig hitta knapparna, känna hur hästen och man själv utvecklas tillsammans. Då kommer man nog ännu ett steg i rätt riktning, tror jag!!

Men iaf, först den utbildade och sen den lite mer orutinerade. Så vet man hur det ska kännas när det är rätt!!

Det är min teori iaf!!

//Julle

det är nog 50/50.. det är bra att kunna kontrollera och rida båda sortes hästar.. min foderhäst är dressyrhäst men inte lättriden för det... sätter han den sidan till e han inte rolig... många som ser honom i hemma miljö tror att han e lättriden mm men det räcker att jag rider till en närliggande ridskola och han ser anndra hästar samtidigt så kan det slå slint i huvet på han.. det e som han blir blockad.. men i bland kan han vara hur lung som helst

Kan säga att jag personligen är på ungefär den nivån och har för ett par månader sedan börjat rida ett sto på 18 år som är utbildat till Lätt A. Jag har lärt mig hur mycket som helst på henne och då rider jag inte ens för tränare. Hon lyssnar jättemycket på den som rider men om jag inte gör precis rätt så gör hon inte som jag vill. Hon sneddar exempelvis åt vänster om min tyngd är det minsta till vänster, lika åt höger. Tänka och titta åt det håll jag ska åt och hästen skrittar/travar/gallopperar åt det hållet utan att jag visar med tygeln :-) Härlig häst!!

Att jag har lärt mig märks framförallt när jag rider lektion på ridskolan, jag har mycket bättre kontroll på hästarna där nu än vad jag hade innan jag började rida min medryttar häst. Menar då framförallt att det är jag som bestämmer allt i från hastighet till vägen som skall ridas.

Så från min personliga erfarenhet så säger jag den välutbildade hästen

Ditt inlägg låter lite som om du gärna vill att vi skall svara alternativ två.
Men jag måste säga att jag vill svara precis som lingonben mfl. Har själv en femåring och även om jag ridit i många år och haft häst tidigare så sliter jag ibland mitt hår och undrar om jag är helt puckad som gav mig på en så grön häst i stället för en mer välutbildad.

Tror definitivt att du lär dig ännu mer av att rida "rätt" på den välutbildade hästen där du i princip kan koncentrera dig på att rida rätt än på det andra alternativet.
Sedan är du helt rätt ute i ditt resonemang om att det är nyttigt att rida många olika slags hästar!

nej, vill inte att ni ska svara någonting mer än vad ni tycker.
Men eftersom jag trodde alternativ ett skulle bli vanligast så skrev jag lite mer ifrågasättande om det.
Sen så är det ju en lite konstig fråga med bara två alternativ, en häst kan vara välutbildad men kanske stel och omusklad. Eller en mjuk häst som lyssnar snabbt på hjälperna men kanske itne kan så mycket.
Och så behöver inte den välutbildade vara lättriden för det, och den som inte är så välutbildad kanske är mer sammarbetsvillig.

så.. Ändrar frågeställningen lite.

Vad tycker ni är idealet att rida för häst när man ska lära sig rida? Alltså när man kanske ridit ett par år, inte helt nybörjare.
Ni får komponera ihop er egen variant om ni orkar.

Jag tror det är olika beroende på vilket sätt man själv lättast lär sej på.

Själv tycker jag det ger mej mer att rida lite mindre utbildade hästar, då lär jag mej bäst.

men som sagt, jag tror det är olika.. individer du vet

Jag tror på välutbildade hästar. Då kan man hitta känslan och lära sig vad man ska göra för att hästen ska göra rätt.
Sen när man "kan" det så har man otroligt mkt hjälp av det när man sätter sig på en mindre rutinerad häst. Om du aldrig har känt dig hur det ska vara, hur ska du då få hästen att förstå?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka