Utväxt på föl - vad är detta?

M

moflo

De veterinärer jag pratat om har inte kunnat svara mig på vad det här är, så nu hoppas jag att den samlade expertisen på Buke kan ge mig en ledtråd!

Vi fick igår ett mycket fint hingstföl som har en bessynerlig utväxt längst ut på mulen.

Jag har lagt ut bilder på det hela här >> (titta inte om du är äckelmagad)

Jag har aldrig sett något liknande tidigare, och kan inte heller påminna mig om att jag stött på det i någon litteratur. Har också fått lära mig ett nytt ord sedan igår, då en veterinär spekulerar i om det här är ett teratom. Eftersom jag inte visste vad ett teratom var, fick jag förklaringen att det var en groddcellstumör som kunde vara en "tvilling" som istället för ett utvecklat föl kunnat bli den här klumpen på honom.

Jag har testat att googla men hittar inget som riktigt passar in. Vet ni något? Har ni någon idé?

Och snälla, reagera nu inte som många har gjort när de sett lilla Zelmerlöv med "gud så äckligt" osv. Det är inte hästens fel, och han är lyckligt ovetande om att han är speciell och väcker blandade känslor (veterinärerna blir väldigt upphetsade och säger "den är ju helt fantastisk" - och menar då klumpen, inte hästen). Han är i övrigt en ovanligt pigg, stark och kalasfrisk fölunge som hans mamma älskar över allt annat.

mvh
Jenny

Sv: Utväxt på föl - vad är detta?

Det där är papillom. Det är ofarligt, och man klipper helt enkelt bort den. (enligt boken att bli med föl.)

Extremt söt fölunge är väl allt jag kan säga då jag inte kan något om utväxter ;)

Den enda ide jag har är att det ser precis ut som en sk "papillom". Finns bild på ett föl med en sån i boken "Att bli med föl"

jag instämmer med föregående skrivare:D
Det är bara att klippa bort,helt ofarligt

alla svarar visst på en gång:D

Tja, nu är jag en eftersläntrare men jag tycker också att det ser ut som en papillom!

Hann bara ner o diska o så var det hur många som helst som svarat om det här! Fantastiskt!! :bow:

En timme på buke ger mer svar än två dagars funderingar med veterinärer. Skall genast kolla i boken, papillom är inte något som fastnat i mitt minne!

Jag tycker han är dö-söt ! det ser ju ut som om han läcker ut tungan !

Vad bra att fungerar att dia för honom trots att han "lipar"

Det där är papillom. Det är ofarligt, och man klipper helt enkelt bort den. (enligt boken att bli med föl.)

men.. vart i boken? Jag har utgåvan från 1990 - är det något som är med i senare utgåvor?

Är det den av Holmstedt/Magnusson Falk/Brodda?

Jag har googlat lite på papillom nu, och på bilderna ser det verkligen ut som det kan vara det. Men är det möjligt att ha det redan när man föds? "Unghästvårtor" har jag ju sett tidigare, även om vi själva inte haft så många som haft det. Faktiskt bara en enda när jag täker efter, ett ettårigt sto 1998.

Jag är inte så kunnig på det här, men undrar om det kan smitta ett föl som ligger i magen?

Finns bild på s 66 i upplagan från 2001.

ok, det är dags att uppgradera sig alltså... denna bok har hängt med ia alla år och är synnerligen välläst, uppslaget med fölsjukdomar är fullt med fragment av hö, spån och klet efter alla gånger jag suttit med den i stallet.

"Vid födseln kan det på fölet finnas en ca 5 cm vårtliknande bildning som kallas papillom. Den sitter på en stjälk och kan finnas var som helst på kroppen. Den är helt ofarlig och man klipper bort den. Är man tveksam, så kontaktar man en veterinär"
står det på samma sida.

Knippsa du, eftersom du redan har varit i kontakt med veterinär;)

Men veterinären nämnde inte ett pip om papillom utan teratom.

Vi kom fram till att den skulle skäras bort nästa vecka hur som helst. Jag skulle aldrig våga göra det själv. Den lilla söta mulen och en sax känns inte som en bra kombo.

TACK alla som svarat!! :bow:

Det ser ut som en tunga med lite större "körtlar":)

Men måste erkänna att det första jag tänkte på var också Papillom.

Och när jag kollar i min "Att bli med föl" (tydligen från 2006) så ser det ju ut precis så, och står samma som i 2001:an.

I "Håll hästen frisk" står det också om det (men bilden är inte lika bra) Där står att det orsakas av ett virus.

Nu när jag fått ett namn på det så hittar jag det lite här och där (men fortfarande inte i "Att bli med föl" från 1990 - tittar jag i fel kapitel eller vad?).

På bilden i "Håll hästen frisk" så är den största tumören rätt lik en liten grej som Zelmerlöv har under den stora klumpen. Jag lägger in en av mina bilder här:
w5220385.jpg

Ni ser den lilla "knappen" under, den kan jag köpa att det är en unghästvårta och att den skulle kunna självläka - men inte den stora...

Men det där med virus: kan det verkligen stämma att man kan smittas av virus i magen? Han hade den alltså när han föddes. Mamman har inga som helst tecken på att hon skulle ha några tumörer någonstans.

Jag ser ju i citatet att det står att det förekommer vid födseln och jag tror också det här papillom (bra då det verkar helt ofarligt), men jag undrar hur det verkligen går till?

Beror det på något jag gjort/inte gjort?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka