Utväxt på föl - vad är detta?

Sv: Utväxt på föl - vad är detta?

Nej, jag tror inte heller att den stora kommer att självläka, den får nog klippas bort. (fast inte skulle jag heller våga göra det själv. Eller kanske, om vetrinären uttrycklgen sa åt mej att göra det)

Kanske det är lite som ett herpesvirus, som finns hos modern, men inte påverkar henne.
På unghästar så gick det ju in via små sår och "blommar" inte ut förrän 2-3 månader efter infektionen, men det stog inte hur det kom till ofödda föl:crazy:

Men om nu dina vetrinärer kan hålla med om attdet är papillom så är det ju lätt åtgärdat:idea:

Det var ju bra o billigt att diagnosen (papillom) nu är ställd på buke.

Personligen skulle jag inte vara så säker, mina tankar löper nämligen direkt till en helt annan diagnos, nämligen hemangion; ses ibland på nyfödda människobarn och kallas i folkmun oftast smultronmärke eller jordgubbsmärke eftersom de liknar dessa frukter (det är väl frukter?) i både storlek o form (men här kanske mest likt ett jättehallon, både till färg, form o storlek). Hoppas nu att jag är ute o cyklar för hemangiom ska man akta sig för att skära i, de försvinner oftast självmant.

I min upplaga så står det i kapitlet "Utvecklingsrubbningar eller medfödda fel" i slutet av kapitlet innan "Immunologiska rubbningar"

Om det kan va till nån hjälp.

Personligen skulle jag inte vara så säker, mina tankar löper nämligen direkt till en helt annan diagnos, nämligen hemangion; ses ibland på nyfödda människobarn och kallas i folkmun oftast smultronmärke eller jordgubbsmärke eftersom de liknar dessa frukter (det är väl frukter?) i både storlek o form (men här kanske mest likt ett jättehallon, både till färg, form o storlek). Hoppas nu att jag är ute o cyklar för hemangiom ska man akta sig för att skära i, de försvinner oftast självmant.

Är det något som förekommer på häst överhuvudtaget?

Eller är det från människobarn du "ställer diagnosen"?

Hitar inte det i min hästbok.

Naturligtvis är inte diagnosen "ställd" bara för att jag skriver att jag tror det är papillom! Eftersom min veterinär inte kunde säga vad det var så är jag ju förstås nyfiken och då kändes det jättebra att kunna ställa frågan här och få förslag på vad det kan vara.

Det blir helt och hållet veterinärens sak att avgöra hur och när den skall tas bort, jag gör inget annat än att försöka läsa på om det.

Jag var i början lite inne på "födelsemärken" typ som smultronmärken, men när jag läst beskrivningen på papillom så stämmer det ju så oerhört väl in så jag skulle nog våga sätta en slant på det.

mvh
Jenny

I min upplaga så står det i kapitlet "Utvecklingsrubbningar eller medfödda fel" i slutet av kapitlet innan "Immunologiska rubbningar"

Om det kan va till nån hjälp.

Ok, då är det inte med i min version. Skall ta och beställa en nyare upplaga på en gång.

Ok, då är det inte med i min version. Skall ta och beställa en nyare upplaga på en gång.

Asch, den kommer här:p Kan inte låta bli, för det ser ju precis ut som din.
20700333.jpg
[/url][/IMG]
*Från "Att bli med föl"*

Tack!

Ja, verkligen jättelikt! Förstår att ni alla refererade till den bilden på en gång.

Var ute nyss i boxen och det är ett jättehärligt föl, så nyfiken och glad. Han kom fram och puffade och då kände jag att klumpen ändrat konistens lite. Från att ha varit väldigt mjuk förut har den nu blivit hårdare utanpå.

Den känns precis som en grej som alltid låg i min pappas skrivbordslåda när jag var barn. En liten gummisak som man satte på fingertoppen när man räknade sedlar tror jag det var. Som en fingerborg fast av gummi. Så nu vet ni det också. :p

Den känns precis som en grej som alltid låg i min pappas skrivbordslåda när jag var barn. En liten gummisak som man satte på fingertoppen när man räknade sedlar tror jag det var. Som en fingerborg fast av gummi. Så nu vet ni det också. :p

Jaahaaa... undras just var DEN tog vägen...........?:rofl:

Det där är papillom. Det är ofarligt, och man klipper helt enkelt bort den. (enligt boken att bli med föl.)

Vart i den boken hittar du det? är det den nya versionen?sorry såg inte de svaret , skall nog också beställa en nyare upplaga:)

Senast ändrad av en moderator:

nej, vad söt han är. :love: det är ju inte värre än att ta bort det men det kan ju behövas kollas upp...
vi har däremot en åring som har teratom som inte går att operera bort. han har en stor knöl mitt i pannan från vilken det växer tagel. tänk dig att hans stjärn är som ett stort horn och ut från denna växer det jättemycket hår. "luggen" är nästan ner till mulen nu...
vet, har kollat och aldrig sett något liknande men hästen är pigg och kry och verkar inte alls lida av sitt "horn". efter hingstbetet ska han in på klinik och röntgas men vi är inte särskilt oroliga. han kommer säkert bli världens vinstrikaste travare... eller kanske mest ihågkomna för sitt utseende iallafall:grin:. ska fixa en bild och lägga in på honom sen.

nej, vad söt han är. :love: det är ju inte värre än att ta bort det men det kan ju behövas kollas upp...
vi har däremot en åring som har teratom som inte går att operera bort. han har en stor knöl mitt i pannan från vilken det växer tagel. tänk dig att hans stjärn är som ett stort horn och ut från denna växer det jättemycket hår. "luggen" är nästan ner till mulen nu...
vet, har kollat och aldrig sett något liknande men hästen är pigg och kry och verkar inte alls lida av sitt "horn". efter hingstbetet ska han in på klinik och röntgas men vi är inte särskilt oroliga. han kommer säkert bli världens vinstrikaste travare... eller kanske mest ihågkomna för sitt utseende iallafall:grin:. ska fixa en bild och lägga in på honom sen.

Ja det vore verkligen intressant med en bild!

/Jenny - som lärt sig två nya ord i teratom och papillom

Jag ser ju i citatet att det står att det förekommer vid födseln och jag tror också det här papillom (bra då det verkar helt ofarligt), men jag undrar hur det verkligen går till?

Beror det på något jag gjort/inte gjort?

Viruset smittar från sto till föl via placentan, alltså inget du har gjort/inte gjort.
Kanske stoet har varit i kontakt med unghästar med vårtor?

Är det något som förekommer på häst överhuvudtaget?

Eller är det från människobarn du "ställer diagnosen"?

Det är nog så att finns hos de flesta varmblodiga "bebisar", även om det är ovanligt och därför ser man det sällan eller aldrig som veterinär i Sverige, finns beskrivet i internationell veterinär litteratur. Söker man på Google på föl hittar man 571 svar, på hund 34 400 och på katt 77 200.

Nu verkar det som att det här kanske verkligen rör sig (förhoppningsvis) om ett papillom eftersom hemangiom är ganska sköra och papillom har mera robusta ytor, vårtliknande, och det verkar som om ytan på den här utväxten, enl djurägaren börjar tuffa till sig lite.

Hoppas nu att allt blir bra på den fina fölungen.

Ja, papillom är ju värt att "hoppas på".

Har sett smultronmärke på barn, men aldrig på häst (därav frågan)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka