Utvärdering och era nya mål

Cashmir

Trådstartare
Även om några av er kanske har någon tävling kvar så känns det dags för en summering.

Har ni uppnåt era tävlings (och tränings)mål under året? Vilka var målen?
Om inte, vad berodde det på?
Vad ska ni träna extra på inför vintern?
Vad har ni för mål med nästa års säsong? Gärna tävlingsmål med klass och ev. procent ni vill komma upp i.

Tack.

Sv: Utvärdering och era nya mål

Lycka:
Tävlingsmålet var att i slutet på året rida LA med godkända procent. Detta uppnådde vi i Augusti genom att bli placerade med 65% i LA-debuten (LA:3). Därefter blev hästen tyvärr skadad och har vilat hela hösten.

Jag hoppas jag får sätta i gång henne lugnt i nästa vecka. Vintern kommer därmed i stort sätt gå ut på att bygga upp hästen igen, mycket gymnastik och styrketräning. Förhoppningsvis är vi tillbaka på LA nivå när tävlingssäsongen börjar 2009.

Vad har ni för mål med nästa års säsong? Gärna tävlingsmål med klass och ev. procent ni vill komma upp i.
Under våren ska vi rida LA klasser med placeringar. Sedan gäller det att arbeta vidare och förhoppningsvis starta några LA:5-LA:6 under hösten med godkända resultat.

Ella:
Målet var att få en motiverad häst som tyckte det var kul att jobba. Börja tävla och vänja sig vid situationen och ha detta som ett träningsår i de lättaste klasserna. Tanken var att vi under 2009 skulle börja prestera resultat och detta bara var ett år för att hon skulle sluta bocka och sparka inne på banan.

Hästen är nu mer motiverad och ambitiös än någonsin, vi har resultat upp till 69% i LB (LB:2) vilket var långt mycket mer än vi trodde. Vi har nått vårt mål och långt mycket mer.

Efter sista tävlingen i början av oktober sa vi att vi skulle börja introducera LA rörelser och ägna vintern åt gymnastik och styrka. På dessa tre veckorna har vi utvecklats mer än under hela den tidigare delen av året så man undrar var detta kommer sluta. :love:

Samma som Lycka. Rida de lättare LA klasserna med placeringar under våren och rida LA:5-LA:6 i slutet av året.

Målet den här treminen har varit att hästen inte ska ha panik i Msv och att varje klass ska sluta på minst 50%
Så vi har nått vårat mål. Sista starten för året är i morgon.

I vinter ska vi finslipa alla rörelser, bygga styrka och förhoppningsvis lära hästen börja piffa och puffa :D

Målet till sommaren är att kvala junior-sm och delta med godkänt resultat. Alltså måste vi rida minst Msv B:3 på 65% under våren.

Letade upp en tråd från slutet av 2007 där jag hade skrivit
Sv: Vad har ni för mål?
Om jag orkar genom vintern så är det kortsiktiga målet att hästen i vinter ska kunna genomföra skänkelvikningar. Hon tycker det är hemskt krångligt. Skulle även vilja börja titta på öppnor och ev slutor, som jag aldrig gjort innan. Hon ska bli stadigare och starkare för att orka göra mer tempoväxlingar i galoppen samt börja vänta mer på mig vid avbrotten från galopp till trav. Hon drar gärna runt efter galoppen Samt öka lydnande så hon ska bli mindre tittig Hur det nu ska gå till

långsiktigt mål: här hoppas jag att vi i slutet av nästa år ska vara klara för LA-klasser. Målet totalt sett är väl msv. Vågar inte sikta högre De ska ju vara friska och sunda och inte dra på sig några skador på vägen. peppar peppar har hon ändå hållt sig på benen helt i 1,5 år som jag haft henne. bara lite småsaker...

Hur gick det då. Mja, i våras var hon verkligen på G och gick riktigt fin sista tävlingen i början av juni, sen föll hon i en dundersvacka. Gick så dåligt att jag fick lämna bort henne på tillridning. Vi har kommit så pass långt att hon nu gör helt ok skänkelvikningar åt höger, lite mindre bra åt vänster, men de blir bättre för varje vecka.
Vi har de senaste veckorna börjat titta på öppna, som hon gör ok åt höger, samma sak början till sluta, vänster är dock inge vidare:crazy: Hon vill helst inte böja sig i vänster sida så jobbar på att mjuka upp henne där. Fast min ridlärare tycker att nu när hon ändå är bättre än i somras så är det normal oliksidighet. Så jag hyser hopp:D

Långsiktigt mål är det samma som innan. Mvs... Hur jag ska hinna med detta innan det börjar bli dags att utöka den egna familjen innan man blir för gammal:eek::crazy: Mitt stora tankedilemma just nu.....
Hoppas på att kunna starta LA nästa år. Tänker jobba stenhårt hela vintern så länge det går att rida, dvs så länge underlaget är ok.
Får jobba mycket med formen på henne så hon gärna går som en stjärnkikare om hon själv får välja.... Hela tiden få henne att jobba neråt.. neråt.. Svårt.

Mina mål har varit att kunna rida LA-klasser med placering och att hästen ska vara hyffsat avspänd. Det första målet har vi lyckats ganska bra med, men att få hästen avspänd har varit värre.

Under vintern kommer vi att lägga stor vikt vid att stärka och förbättra galoppen + byten (hon byter nu rent från vänster till höger, men ej tvärtom).

Målet inför våren är att starta Msv på godkänd %.

Målen för 2008:

Travaren:
Årets mål va att starta LA dressyr (nu pratar jag riktig tävling, inte klubbtävling) på över 60%. Och vi lyckades med det!
målen inom hoppning va att starta 120, vilket gick kalas, han placerade sig i sin första 120 och nollade även omhoppning på 130 med placering :)
Nästa mål? jag tror det bir svårt o önska mer av honom. Han har redan lyckats med det vi först drömde om. Dock är det hoppning som blivit hans gren o det han brinner för. Dressyren är bara en bonus.

D-ponnyn:
Målet va att starta tom LA dressyr bland storhästar och det ha vi gjort.Är nu dräktig vilket va planerat att bli efter tävlingstarterna. Mål 2009 är att vara pensionär och bli mamma.

Dom andra har inte vart så stora mål med, bara låta det rulla på som man säger.
Andra hästen får jag se om jag säljer eller behåller år 2009. Sätter därför inte upp några mål nu.

Senast ändrad av en moderator:

Målet för 2008 var att rida LA3 och LA4 på godkända %. Har nått målet i LA3 på tävling men endast ridit en programridning i LA4 där vi visserligen också fick godkända %. Sen blev hästen skadad så det blev inga fler tävlingar i år. Är under igångsättning och målet för våren 2009 är godkända % i LA3 och LA4 och sedan godkända % i LA5 och LA6 under hösten.

Jag hade som mål för 2008 att rida La:5-La:6 på godkända procent, vilket jag har lyckats med på andra försöket och även knipit en tredje placering. Tyvärr har vi väldigt få tävlingar hos oss, har bara hunnit vara iväg på fyra stycken i år... Träningsmålen för i år tycker jag också är uppfyllda, skolorna sitter bättre och bättre, galoppen är betydligt bättre och hästen är allmänt starkare och stadigare.

Målen för 2009 blir att förbättra procenten i LA:5-6, jag vill ha lika bra flyt i dem som i de lättare klasserna. Bytena är påbörjade och förhoppningsvis går det att visa upp dem på tävling nästa höst, alltså starta någon MSV. Hästen behöver betydligt mer styrka för att kunna gå MSV på ett trevligt sätt.

Har ni uppnåt era tävlings (och tränings)mål under året? Vilka var målen? Ja! Med råge. Jag köpte min häst i maj. Red vår första tävling LC och LB på 64 och 60 procent. Tanken var att rida lite LB LA i juni och juli för att ge honom lite rutin eftersom han knappt tävlat något i sitt liv och sen rida en sommaracup i slutet på juli LA:4 och LA:5. Men jag ramlade av i slutet på maj o hamnade i rullstol. Men kom ur rullstolen i mitten på juli och debuterade LA i slutet på juli. LA:4 och LA:5 Det var ett meeting och vi vann A-finalen. Tårarna sprutade vill jag lova. Sen debuterade vi MSV B:4 i mitten av september och har nu ridit på 66 procent i MSV. Till helgen ska vi debutera MSV A:1:crazy: Våra mål var att gå stadigt i LA och förhoppningsvis ta någon placering och eventuellt nu till hösten debutera MSV och nästa år rida MSV godkänt och kanske nästa höst försöka ta någon placering i MSV.

Vad ska ni träna extra på inför vintern? I vinter ska vi träna galopp piruetter och byten i vartannat samt jobba mer med formen och bygga ännu mer muskler.

Vad har ni för mål med nästa års säsong? Gärna tävlingsmål med klass och ev. procent ni vill komma upp i. Till våren ska vi förhoppningvis rida MSV och st Georg och fram emot sommaren hoppas jag att vi är tillräckligt stadiga där för att kunna få till bra ritter i MSV A:1 och st Georg.

Nej våra tävlingsmål har vi inte uppnåt, jag hade som mål att komma ut på några LB. Tanken var att debutera innan sommaren och sen tävla lite mer till hösten. Vår debut kom så långt som till uppsittning, sedan var det ambulans och konvalecens för min del. Vi hade tänkt göra om debuten imorgon då vi är "på g" igen, men blev bortlottade. Träningsmålen tycker jag dock att vi har uppnått. Hon har blivit mycket stadigare, betydligt mindre stressad under ridning och litar på ryttaren. Hon har gått från att vara rädd för att göra fel till att vilja göra rätt sen jag köpte henne våren 2007. Vi gör även hyfsade skänkelvikningar och öppnor nu och hon är helhärlig att rida!

Vi ska fortsätta allroundträna, nu har jag dessutom hittat en medryttare som hopptränar henne en gång i veckan. Det fokus kommer att ligga på är att stärka henne mer så att hon blir ännu stadigare och kommer upp lite i formen och jobba mycket med skolorna.

Nästa säsong har jag som mål att debutera och bli stadiga i LB med procent en bit över 60 och förhoppningsvis debutera LA.

Nej, hon tycker fortfarande inte att det är roligt att tävla, eller åtminstonde vara avslappnad inne på banan, vilket var målet.

För få tävlingar och en matte som rider dåligt på tävling.

Vi ska köpa ett kandar, så det blir till att få henne vänja sig på det, öva på byten och piruetter :d

Ja vi vill rida på godkända % i LA bland stora hästar, och om allt går bra så rida MSVB nästa höst :eek:
Eller så struntar vi i att tävla och betäcker henne istället. :cool:

Har ni uppnått era tävlings (och tränings)mål under året? Vilka var målen?
Ja, typ. Minns inte exakt vad jag hade som målsättning precis när året började, känns som det ändrar sig lite vartefter.
Vi har iaf lyckats med över 60% i MsvA :banana:, kunde väl önska att vi var lite stadigare där dock.
Några placeringar har det blivit i MsvB också vilket var ett av målen, dock tycker jag att jag ganska många gånger i år har fått dåligt betalt av domaren/na och missat placering...

Vissa saker har vi ännu inte nått ända fram med, bla bytesserier som fortf är ganska svårt, men det känns som om det mesta bara handlar om att ge allt mer tid och träning :D

Vi jobbar vidare med avspändhet, samling, styrka, bärighet. Och eftergift i sidorna inte minst. Får vi ordning på det kommer det att bli bra :d
Men mera konkret vill jag att byten och bytesserier ska sitta säkert och avspänt - vill komma till att kunna rida framåt i dessa utan att kamelen blir spänd.

Jag vill att vi ska ligga stadigt på iaf över 60% i MsvA, samt kunna plocka lite fler plac i MsvB.
Och så vore det roligt att iaf starta ngn St George :D

Har just köpt hästen så vi håller på att lära känna varandra

Träna grunderna, hitta knappar.. sen träna på att fixa bytena samt lära mig rida passagen riktigt ordentligt

Tänkte rida en blåbärsdressyr vid årsskiftet. Till sommaren tänkte jag testa att tävla nån lätt klass. Kanske våga mig på nån LA. Är glad om jag rider på godkänd procent, men ser det mer som en träning än en jakt på resultat :)

Målet var att komma över 65% i MsvB och ta placering. Det har vi uppnått med råge.

Vintern ska ägnas åt att förbättra galopp, bytesserier och piruetter.

2009 ska vi ut i MsvA och målet är att göra detta gdk under våren och snäppa upp det till hösten.

Mitt mål inför året var att starta regional klass, LA. Gärna godkänt. Några starter regionalt blev det, tom LA6 och alla godkända. Så det målet är med råge uppfyllt!
Även lokala starterna blev godkända, men med något lägre procent överlag iår mot andra år -orsaken är missförstånd mellan mej och hästen. Missar som kostar, jag har en newforest-travarkorsing och naturligt finns det vissa begränsningar, därför måste detaljerna sitta.
Jag grämer mej inte nämnvärt dock, men vet att vi kan bättre än vad vi visat iår.

Träningsmässigt har hästen utvecklats ganska mycket senaste året och blivit mycket mera känslig och lyhörd- jag är inte tillräckligt tydlig och det är då missarna kommer. Under vintern blir min uppgift att rida in mej på hästen igen :grin: Helt enkelt.

Målet inför nästa år är att fortsätta regionalt, rida fler LA5 LA6, godkänt helst, för att eventuellt starta någon lämplig msvb om andan faller på och allt känns ok.

Har två tävlingar kvar...

Målet i år var att debutera LA och kanske starta någon LA5/LA6. Tävlingsmål att få upp kvaliteten på skolor och enkla byten samt befästa byten i språnget: Har startat runt 8-10 LA, placeringar och vinster i upp till LA3 och nästan godkända ritter i en LA5 och en LA6. Skolorna och enkla bytena går finfint, dock har bytena i språnget blivit lite eftersatta, det är svårt att öva byten när man rider mkt LA-klasser:(

I vinter ska vi öva mkt byten och börja jobba mer med galoppen öht, arbetspiruetter mm. Men först en liten höstvila efter sista tävlingen!

Nästa år vill vi ha godkända stadiga resultat i LA5/6 och kanske provstarta någon MSV om vi lyckas få till tävlingsmässiga byten och riktigt fin samling tillsammans med en avslappnad häst på tävling någon gång...

Målet var att bli stadig i LA:5-LA:6 och att debutera MsvB med över 50%.
Har legat stadigt runt 60-67% i de högre LA-klasserna (minus nån miss... :angel:), och debuten i MsvB gav dryga 60% :bow:
Så resultatmässigt har det gått väldigt bra, hade dock önskat att jag kunde komma aningens mer till ridning inne på banan. Har lätt att bli lite passiv och feg på banan, det blir bättre och bättre, men jag har en bit kvar.

Galoppombytena behöver bli lite stadigare, öka samlingsgraden och komma till ryggverkan utan en halvtimmes diskussion om det först....

Vad har ni för mål med nästa års säsong?
Resultatmässigt är målet 2009 är att toppa de högre LA-klasserna och bli stadig i MsvB.
I övrigt vill jag kunna höja min egen nivå på banan, kunna komma till mer aktiv ridning och bli mer effektiv. Sen hade det ju varit skönt om man kunde lyckas hålla den lilla damen lite koncentrerad på ridningen och inte på blomkrukor, publik, högtalare, domartorn och annat oviktigt...

Mitt mål var att köpa ny häst och komma till rätta med den. Det har jag lyckats bra men. Har hittat världens bästa häst:love: Helt underbar på alla sätt.

Vi ska lära känna varandra ännu bättre. Jag ska träna stenhårt på min sitts så jag kan sitta ner ordentligt i traven. Så ska vi åka på lite programridningar alltså träna på att tävla innan våren.

Vad har ni för mål med nästa års säsong?
Våra mål är att börja tävla LB:3 i februari. Målet är väl att få lite rutin på att tävla. Procent vågar jag inte ens tänka på. Vi får se vad det blir. Har ju inte tävlat på 3 år så vi får väl se hur det går.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 128
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 530
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar