Utvärdering och era nya mål

Sv: Utvärdering och era nya mål

Inte min häst och inte jag som rider men jag gör allt annat så jag svarar ändå ;)

Har ni uppnåt era tävlings (och tränings)mål under året? Vilka var målen?
Bitvis. Hade en kanon vår där hästen höll sig frisk och vi hade turen på vår sida gällande bortlottningar. Gick MsvB stadigt på 65-70%, ett resultat på 71% som kändes jättestort. Målet var att starta MsvA/S:t Georg och det gjorde vi också. Dock precis under godkänt, 59%, efter strul med pirutterna. Det är just piruetter som varit största hindret. Under hösten har vi inte kommit ut alls så mycket som vi velat och blivit bortlottade från den viktiga returen i MsvA. Dessutom har hästen lyckats dra på sig småbesvär som avlöser varandra.

Om inte, vad berodde det på?
Bortlottningar, piruetter och proslinshäst.

Vad ska ni träna extra på inför vintern?
Först ska polle bli frisk från nuvarande, långdragna förkylning och sättas igång igen. Och sen är det piruetter, piruetter, piruetter. Styrka, styrka, styrka.

Vad har ni för mål med nästa års säsong? Gärna tävlingsmål med klass och ev. procent ni vill komma upp i.
Göra godkända resultat i MsvA:1 och S:t Georg. Befästa pirutterna och förfina bytesserierna ytterligare.

Har ni uppnåt era tävlings (och tränings)mål under året?
Ja
Vilka var målen?
Starta LA dressyr, och det gjorde vi med nästan 64%

Jobba vidare på höger galopp, skolor pch enkla byten.

Vad har ni för mål med nästa års säsong? Gärna tävlingsmål med klass och ev. procent ni vill komma upp i.
Är ju 18 nu och nästa år går hon avd B i hopp och sen kanske som storhäst i dressyr, då vill jag få godkända procent i LA klasser och kanske starta ngn Msv.

Målen i år med Oliver var att komma ut i msvb och rida det på bra procent. Vilket vi gjort :) Har varit runt på meeting och så också. Ett annat mål var att hinna rida lite msva vilket vi gjort. Hade egentligen SM-et som mål men eftersom min häst har lite psykiska spärrar så får man ta det lite som det kommer.
Lite psykiskt på hästen och på att jag vill satsa tills nästa år
Styrka och nu när ja fixat ny sadel så går han bättre än någonsin :love:
Rida lilla rundan, komma ut lite internationellt och sm-et såklart :)

Mitt mål var att prestera godkänd % i LB eftersom att jag red div III lag och det gick i LB:1, en bonus var om vi klämde till med godkänd % i LA:1 och LA:3 och vi uppnådde både målet och bonusen.

------

Skolor och byten. Aktiv bakdel och inte nöta tåkappor på skor ;)

Att vi rider LA:4 på godkänd % och ev prova att starta LA:5/LA:6. Allt hänger på om jag får tävla henne så mycket som jag fick göra i år.

Knapps

Har inte tävlat dressyr eftersom vi är ett hoppekipage egentligen, men ska komma igång nu med lite dressyrtävlingar nästa år :)

Om inte, vad berodde det på? -----

Skänkelvikningar och öppna/sluta :)

Målet är att komma ut på tävlingar och få lite rutin, kanske även plocka någon placering. Ska mest tävla LB:1 och LB:2 i och med att han bara är bebis (5-åring, men fyller 6 i februari) och för att han inte har någon som helst rutin på dressyrtävlingar. :)

Efter många år av jumboplaceringar (på var enda tävling) satte jag i våras upp målet att komma över 65 % på lokal eller regional tävling (LB).
Det tog inte många veckor innan jag fick 66 % och placerade mig som 5a.
Tävlingen efter slog vi rekordet igen och tog en 2a placering med 67 %
Det började även närma sig målet i LA klasserna, vi var och nosade på 63, 64 % i LA:4... Sen kom vi inte längre för i mitten av sommaren fick hästen ett sår i munnen och en låsning i bogen.

Vi jobbar på att hålla bogen mjuk och kämpar med att få aktiva bakben och en högre form. Just nu lägger vi mest krut på att lägga volter. Dom har varit katastrofala, speciellt när bogen var kass.

Vi jobbar vidare och vill komma upp över 65 % även i de högra LA klasserna...

Tävling - Ja. Målet var att våga testa på att rida program och gärna få 50%. Fick 50% på en träningstävling (LD:2).
Träning - Nej. Målet var att få en stadigare form samt en bättre form i galoppen.

Har inte varit så målmedveten och konsekvent i träningen, då är det svårt att gå framåt. Men sedan måste jag ha i åtanke att jag jobbar med en häst som har exteriören emot sig och det tar tid att sätta nya muskler, lära in nytt osv. Möjligen hade jag lite för höga mål, eller jag hade nog inte tänkt ut det så noga.

Jag tänker tömköra minst en gång i veckan, där kommer jag åt honom på ett annat sätt än i ridningen. Där ska vi träna mycket på övergångar (ej galopp! det blir senare), tempoväxlingar osv.
När det gäller ridningen måste jag jobba på att vara mer fokuserad och planera alla ridpass väl. Vi behöver träna mycket på övergångar, tempoväxlingar - grunderna helt enkelt. Men även lite sidvärtes och skolorna - men enbart i skritt till en början. Galoppfattningar behöver vi jobba på, liksom att stärka upp galoppen så han orkar jobba igenom hela kroppen o söka sig framåt nedåt även i galoppen. Men jag ska försöka att inte stressa fram galoppen, viktigast för mig är att vara lugn o konsekvent. Inte ha för bråttom fram!

Mål för nästa år är att rida LC på minst 50%. Vi har verkligen svårt för dressyren så jag skulle bli glad om vi lyckades få lite bättre än vad vi fick detta år. Jag ska våga starta en LC! (endast träningstävling, vill inte skämma ut mig helt :p)
Allmänna mål för nästa år är att pålle ska bli stadigare i formen och utveckla en bättre form i galoppen. Jag måste förbättra min sits och ridning om det ska bli möjligt!
Tänker rida för min vanliga tränare 1 gång/veckan samt för en C-tränare minst 1 gång/månaden.

ser fram emot nästa säsong! :banana:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 128
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 530
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar