Utvändigt mot svullnad?

A

aana

Finns det något man kan göra för att öka blodgenomströmmningen i hasleden? Någon salva av något slag, liniment e.d. ? Något som är bra mot svullnader?
Mvh.

Sv: Utvändigt mot svullnad?

Liniment, ta gärna ett oljebaserat så sitter det bättre, eller Arnica muskelgel (lite snällare)

Säljs i vanliga "hästkiosken"

Senast ändrad:

Omväxlande kyla och värme är en gammal huskur för att öka cirkulationen. Vissa liniment har den funktionen inbyggd. Man kan också kyla med vatten för att sedan sätta ett värmande stallbandage eller svettbandage.
Sen bör man förstås ha koll på varför hästen svullnat i hasen så att den inte har något problem som borde åtgärdas på annat sätt.. men det har du säkert redan tänkt på.

mvh
Lejonelle

OK såg din andra tråd om artoskopin och förstår vad som hänt. Rekommenderar i så fall framför allt kyla för att få ned svullnaden efter ingreppet. Kroppen jobbar säkert för högtryck för att reparera ledbrosken, och i och med att hästen står i sjukhage så stimuleras inte pumpfunktionen och vätska blir lätt stående i benen. Det kan du ju inte göra något åt nu när hästen måste vila. Om hästen är besvärad och verkar ha ont eller om du kan se tecken på infektion (feber, tilltagande svullnad, allmänpåverkad, smärta) så behöver du nog ringa tillbaka till vet men det är inget konstigt att du får svullnad efter ingreppet. Den beror på att kroppens försvar jobbar övertid för att göra din häst frisk igen.

mvh
Lejonelle

Tack så jättemycket. Har en kylande salva som jag kan använda.
Tyckte nu när jag var ute att hon var svullen i det andra bakbenets knä, får kolla mera på det här.
Mvh.

Tack så jättemycket. Har en kylande salva som jag kan använda.
Tyckte nu när jag var ute att hon var svullen i det andra bakbenets knä, får kolla mera på det här.
Förresten, vilket är då bäst, att öka blodgenomströmmningen, eller få ner svullnaden med kylande?
Mvh

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama