uttråkad unghäst

Sv: uttråkad unghäst

Försök hitta leksaker som kan stimulera.
Lite lättare tömkörning som start,stopp, höger och väsnter.
 
Sv: uttråkad unghäst

Tack alla för alla tips! Superbra!

Och ett annat bra tips jag har fått på ett annat forum gav resultat i att jag kommer flytta båda mina hästar till ett annat stall där det är stor lösdrift och mycket hästar i alla åldrar!

Detta beror iofs mest på att jag tar mina pållar och flyttar hem från den stad jag bor i nu. Men jag kan inte tänka mig en bättre stallplats än den jag fått :)

Kommer ändå att börja träna den lille mer i sommar, tömköra lite smått och lite lätt NH :)

:bump:
 
Sv: uttråkad unghäst

Promenader också :)

Aktiva bäbisar gillar promenader, nya vägar varje gång om du kan :D

Visste inte att den lilla är en B men då är ju nya stället verkligen bra, för där finns ju barn ;)
 
Sv: uttråkad unghäst

Jag tror inte att leksaker i hagen kommer räcka om jag ska vara ärlig. Skulle jag varit du hade jag nog letat upp en äldre häst och skickat tillbaka den lille. Tycker att det är själviskt att ha kvar den när den uppenbarligen inte får tillräckligt med stimulans.

Sedan så tycker jag att det säger sig självt att en ettåring ska gå med andra unghästar.
 
Sv: uttråkad unghäst

Och själv tycker jag ettåringar och andra unghästar ska gå i flock med hästar i olika åldrar. Så dom lär sig rangordning och vad den innebär.

Det finns nackdelar med att ha unghästar med bara unghästar också, så är min stora uppväxt.

Men nu blir det ju flytt i alla fall.


lill-sis: Haha, jaa barn finns det. Dock vet jag inte hur mycket man vågar låta dom gå lösa på en ettåring? Han har inte gjort något dumt hittills men snart börjar det väl klia i tänderna bla... :o :devil:
 
Sv: uttråkad unghäst

KL

Hakar på denna gamla tråd istället för att starta en ny. Min 1åring är också uttråkad. Det känns så iallafall. Vi har ingenting belyst så vi kan göra saker, det är ju kolsvart efter jobbet. Hon tycker det är ganska trist att "bara" stå på stallgången o bli borstad osv.

I somras gick vi promenader ensamma ngngång i månaden och det var ju roligt!

Hon är alltid den som kommer först när man kommer till hagen, hon gnäggar och springer till en.

Hon har en 15 hektar hage, kuperad med massa skog och även ängar att springa på. Hon har 2 andra unghästar att leka med, samt 3 äldre. De andra unghästarna, en 10a och en 11a (sto och hingst) leker med henne, men hon vill leka mer :D Hingsten tycker det är ganska kul att leka ofta men han tröttnar på henne när hon ska stegra och bita honom i mankammen.

Vi ska snart flytta till ett stall med mer faciliteter som ridhus och paddock.
 
Sv: uttråkad unghäst

Ok - vad gäller frågan? Om / hur du ska aktivera henne innan flytt?

Gå lite fler promenader, det är ett trevligt och enkelt sätt att träna någon dag i veckan. Då får hon komma bort från flocken en liten stund, se världen, vara med dig... Det är stort för en bebis.
 
Sv: uttråkad unghäst

Ok - vad gäller frågan? Om / hur du ska aktivera henne innan flytt?

Gå lite fler promenader, det är ett trevligt och enkelt sätt att träna någon dag i veckan. Då får hon komma bort från flocken en liten stund, se världen, vara med dig... Det är stort för en bebis.

Åh man kanske ska skriva frågan också :angel: Ja, vad man ska göra.

Promenader när det är ljust kan ju bara ske på helger. Jag har inte promnerat med henne på ganska länge då hon markerade när hon gick på större grus, hon har dessutom haft rörelsestörning som blivit värre på grus. Nu har vi verkat bort stor del av hoven (hålvägg) och förhoppningsvis blir det bättre.

Pannlampa är en bra idé kanske :D
 
Sv: uttråkad unghäst

hej jag har köpt en båtfender på öb som jag knutit ett rep i ena endan,den kan han kasta omkring med,jag har bara lite luft i den så att han kan bita om den,har även haft fotvollar utan luft i det funkar det också:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp