Sv: Uttråkad häst-tips
Oj, ännu mer kategoriserande....
Jag vet inte var i Sverige du bor och om du öht är insatt i hästhållningen i Skåne, men om du INTE är det så är du hjärtligt välkommen hit på ett studiebesök.
Det är tätt mellan hästställena och om man inte har lyckan att hitta en egen gård att köpa (jag har letat i tre år nu) får man ta det bästa uppstallningsalternativ som finns. Jag har valt ett ställe där det mesta ur hästens synpunkt är det bästa man kan få. Framför allt har vi stora hagar och mycket utevistelse. Det är dock under en handfull dagar per år som hagarna inte håller utan hästarna får turas om att gå ut några timmar om dagen i "säkra", mindre hagar.
Att bygga ett vindskydd och en rejäl höhäck är inte så lätt om man är inackorderad. Dessutom - lunchfodring i hagen ingår inte i servicen.
Jag väljer att inte sätta på snösulor, eftersom styltproblemet är aktuellt under en relativt kort tid. Snö är ganska ovanligt här, och det är under ett fåtal dagar när det töar som styltor bildas.
Min häst är glad och mår bra (med sin enorma vinterpäls) - vem har påstått att hon står och slår i väggarna?
Jag har sett mängder av hästställen där hästarna går i frimärksstora hagar från tidig morgon till sen kväll, i ur och skur. morgonhöet blåste bort under de första fem minuterna och sen står de där och hänger hela dagarna utan något att äta.
Men de är säkert jättelyckliga, för de får ju gå ute hela dagarna.
Ursäkta, men nog är det väl sunda förnuftet som måste få råda när det gäller hästhantering?
Immer