Uttråkad häst-tips

V

vissen

I vårt stall står en häst som har tråkigt. Den får gå ute ca 4timmar/ dag. Inne står den på spån. Rids i dressyr. Han går cirkelgång i boxen och så fort någon kommer i stallet vill han ha uppmärksamhet . Sparkar ständigt i väggarna, tar i med hela kroppstyngden mot väggen. Han är allergisk mot halm säger ägaren. Den får ensilage i hönät, men det äter han fort upp. Tips för vad kan denna sysselsättas med.

Sv: Uttråkad häst-tips

finns det ingen möjlighet att ha honom ute längre då?

Ingen häst kan väl stå i 20 timmar i en box och ha roligt?! :eek:
Ut med den minst 12 timmar per dag!
Va f-n tänker man på när man låter en häst stå inne så mycket? Kan man inte ordna det bättre för sin häst så kanske man ska sälja den ...

Jag tror faktiskt inte att lek-bollar, och sådana tidsfördriv hjälper när det rör sig om så mycket tid.

Ännu ett kategoriserande svar...

Det finns hästar, som av någon anledning inte kan gå ute 12 timmar per dygn. Det är bara att acceptera. Alla bor inte i glesbygd och har tillgång till jättestora vindskyddade hagar.

Själv skulle jag gärna se att min häst var ute från tidig morgon till sen kväll, men det är tyvärr omöjligt just nu.
Tänk dej själv att stå i snö och is i 12 timmar, medan nordvästvinden sveper kring benen. Inget att äta, eftersom höet genast blåser bort om man lägger ut det i hagen.
Riskera sedan att det bildas styltor under hovarna och hästen stapplar omkring på det redan knöliga och isiga underlaget.

Nej tack, då ser jag hellre att hon bara är ute några timmar - under uppsikt - och att hon står inne resten av dagen. Hon står i kallstall (på halm) och har en underbar utsikt över nejden från sin jättestora box.

Och nej, jag tror inte hon får det bättre om jag säljer henne.

Immer

En sån där boll med hål i så när man rullar på den ramlar det ut godis (pellets hade jag i) höll min arabdam sysslesatt under nätterna när hon stod inne. Trotts mycket utevistelse (ca 14-15 timmar) hade hon lite långtråkit i boxen och det hjälpte.
Köpte en sån där boll för hunder på en smådjursaffär.

Fast jag tror att man får prova sig fram vad som fungerar just på den hästen.

Nån som har ett tips vad man ska göra med en häst som går på lösdrift med fri tillgång till hö, men som ändå är på och gnager på nästan varje träd i hagen?

Hästen behöver få syssla med det hästar tycker är allra trevligaste sysselsättningen, nämligen äta. Jag skulle ge hästen massor av halm av god kvalite i boxen.

Jag har faktiskt funderat på¨varför många hästmänniskor har sina hästar ståendes inne så mycket.
I närheten av vårt stall finns det många andra stall och de har ute sina hästar undertiden de mockar på förmiddagen typ 2-4 timmar/dag... även om de har plats att ha dem ute.
Är det för att de inte ska får tjock vinterpäls?
Är det "ko sydromet" (bönder har ju inne sina kossor på vintern) ? eller är de rädda att hästarna ska frysa...?
Våra hästar står ute från 8 på morgonen till 19 på kvällen med fri tillgång till hö... och de mår bra...
Bara mängderna att mocka i boxen efter att hästar stått inne en hel dag borde väl locka till att ha ute hästar mer...? :confused:

Immer skrev:
Tänk dej själv att stå i snö och is i 12 timmar, medan nordvästvinden sveper kring benen. Inget att äta, eftersom höet genast blåser bort om man lägger ut det i hagen.

Bygg ett vindskydd och en rejäl höhäck då! (Dessutom behöver väl inte jag tänka mig in i situationen att stå ute, för jag är ingen häst ...)

Immer skrev:
Riskera sedan att det bildas styltor under hovarna och hästen stapplar omkring på det redan knöliga och isiga underlaget.
Sätt på snösulor då!

Immer skrev:
Hon står i kallstall (på halm) och har en underbar utsikt över nejden från sin jättestora box.

Oj då, en fin utsikt kompenserar ju ganska bra för det bristfälligt täckta rörelsebehovet ...

Nä, vill man lösa praktiska "problem" så går det!

Och en häst som står och sparkar i väggarna är väl inte glad och nöjd med sin tillvaro?!
Så tror jag, kategorisk eller ej.

Pigalle skrev:
Nån som har ett tips vad man ska göra med en häst som går på lösdrift med fri tillgång till hö, men som ändå är på och gnager på nästan varje träd i hagen?

Prova att ge aspbarks-pellets. Det finns väl en massa go'a ämnen i bark som gör att hästar äter av det, och om man ger det i pelletsform, så kanske träden får vara ifred.

Alternativt kan du väl lägga in stora grenar (om du kan skaffa det), och hoppas att han gnager på dem istället :idea:

Oj, ännu mer kategoriserande....

Jag vet inte var i Sverige du bor och om du öht är insatt i hästhållningen i Skåne, men om du INTE är det så är du hjärtligt välkommen hit på ett studiebesök.

Det är tätt mellan hästställena och om man inte har lyckan att hitta en egen gård att köpa (jag har letat i tre år nu) får man ta det bästa uppstallningsalternativ som finns. Jag har valt ett ställe där det mesta ur hästens synpunkt är det bästa man kan få. Framför allt har vi stora hagar och mycket utevistelse. Det är dock under en handfull dagar per år som hagarna inte håller utan hästarna får turas om att gå ut några timmar om dagen i "säkra", mindre hagar.

Att bygga ett vindskydd och en rejäl höhäck är inte så lätt om man är inackorderad. Dessutom - lunchfodring i hagen ingår inte i servicen.

Jag väljer att inte sätta på snösulor, eftersom styltproblemet är aktuellt under en relativt kort tid. Snö är ganska ovanligt här, och det är under ett fåtal dagar när det töar som styltor bildas.

Min häst är glad och mår bra (med sin enorma vinterpäls) - vem har påstått att hon står och slår i väggarna? :confused:

Jag har sett mängder av hästställen där hästarna går i frimärksstora hagar från tidig morgon till sen kväll, i ur och skur. morgonhöet blåste bort under de första fem minuterna och sen står de där och hänger hela dagarna utan något att äta.
Men de är säkert jättelyckliga, för de får ju gå ute hela dagarna.

Ursäkta, men nog är det väl sunda förnuftet som måste få råda när det gäller hästhantering?

Immer

Immer skrev:
Oj, ännu mer kategoriserande....
Ja, vad vore Bukes utan kategoriserande? ;)

Immer skrev:
Jag vet inte var i Sverige du bor och om du öht är insatt i hästhållningen i Skåne, men om du INTE är det så är du hjärtligt välkommen hit på ett studiebesök.
Behövs icke! Jag bor och håller hästar i SKÅNE!!! (Om det nu skulle vara annorlunda principer för hästhållning i Skåne och i Norrland ...?)

Immer skrev:
- vem har påstått att hon står och slår i väggarna? :confused:

Men Dummer-Immer - det var ju det som hela tråden började med - en uttråkad häst som står och slår i väggarna! Det handlar inte om din go'a häst!

Immer skrev:
Jag har sett mängder av hästställen där hästarna går i frimärksstora hagar från tidig morgon till sen kväll, i ur och skur. morgonhöet blåste bort under de första fem minuterna och sen står de där och hänger hela dagarna utan något att äta.
Men de är säkert jättelyckliga, för de får ju gå ute hela dagarna.
Ja, det finns alltid de som har det värre, men det rättfärdigar väl inte att man själv handlar mot hästens natur?

Visst är det skillnad på att ha häst i Skåne och att ha häst i Norrland. För även om termometern visar samma gradtal så är det oftast mycket, mycket kallare här i Skåne på grund av vinden och fukten.

Att andra har det sämre rättfärdigar inte att man själv inte tillgodoser det ens egen häst behöver. Men, här är det svårt att vara perfekt.
Det gäller som sagt att hitta det bästa alternativet. En del får man tyvärr ge avkall på om man inte har egen gård. :mad:

Och jag hävdar envist att sunda förnuftet måste få råda. Några exempel:
Om det är is i gräshagen, då får Besten hellre gå i grushage under tre timmar än att gå ut på isen och riskera att skada sig.
Om det ösregnar och blåser och det är några få plusgrader, då behöver hon heller inte gå ute hela dagen - hon står vid grinden och vill in...
Och om det är storm släpper jag heller inte ut henne i gräshagen där staketet riskerar att blåsa bort, då blir det de säkrare grushagarna några timmar istället.

Immer

OBSERVERA, detta är inte personkritik, det är bara ärliga frågor eftersom jag har ett annat synsätt och undrar hur man kan se så olika på en och samma sak!!

Det finns hästar, som av någon anledning inte kan gå ute 12 timmar per dygn. Det är bara att acceptera. Alla bor inte i glesbygd och har tillgång till jättestora vindskyddade hagar.

Fast alla på glesbygd har ju inte vindskyddade hagar heller. Nu VET jag att det därnere blåser förbannat kallt, och blåser gör det hela tiden, men borde inte täcke/n ta udden av det och kunna ge X fler timmar ute iaf?

Tänk dej själv att stå i snö och is i 12 timmar, medan nordvästvinden sveper kring benen.

Det är väl vardag för de flesta hästar om vintern?

Inget att äta, eftersom höet genast blåser bort om man lägger ut det i hagen.

Fodra det i hölåda eller liknande, så blåser det iaf bort mycket mindre? Eller finns det andra anledningar varför det inte går? (En hölåda måste man ju inte bygga)

Senast ändrad:

Nej då, jag uppfattar det inte som kritik - men jag vill så gärna svara ändå.... :smirk:

Fast alla på glesbygd har ju inte vindskyddade hagar heller. Nu VET jag att det därnere blåser förbannat kallt, och blåser gör det hela tiden, men borde inte täcke/n ta udden av det och kunna ge X fler timmar ute iaf?

De flesta av hästarna fryser inte, men de står med rumpan mot vinden och liksom spänner sig i hela kroppen. Inte springer de omkring och leker för att hålla värmen, inte....

Det är väl vardag för de flesta hästar om vintern?

Inte så ofta här, vi har t ex haft gräshagar (med tillväxt) ända tills för några veckor sedan)

Fodra det i hölåda eller liknande, så blåser det iaf bort mycket mindre? Eller finns det andra anledningar varför det inte går? (En hölåda måste man ju inte bygga)

Som sagt, Besten är inackorderad och det är bara att ta seden dit man kommer. Morgonhö ges inne, och lunchhö serveras tyvärr inte. Visst kan jag ge min häst de dagar jag är där, men det känns inte riktigt rätt mot de andra i hagarna runtom. :mad:

Immer

Immer skrev:
Nej då, jag uppfattar det inte som kritik - men jag vill så gärna svara ändå.... :smirk:

Då fattar jag bättre, fast jag är glad att jag slippe stå ut med sånt.

Men inte lite avis på gräshagarna =)

Enligt min erfarenhet så är det oftast inte (enbart) att hästen går för få timmar i hagen som är orsaken till att hästen uppvisar stört beteende i boxen, utan snarare att den helt enkelt är understimulerad och inte får sitt rörelsebehov tillfredsställt. Dessa två saker kan uppnås på annat sätt än genom hagvistelse, t ex att man tränar hästen ORDENTLIGT varje dag så att den verkligen får jobba och göra sig av med sin överskottsenergi, att man pysslar mycket med hästen och att det händer saker hela tiden, så att den slipper stå ensam och ha tråkigt. Att sätta fast grenar i boxen som någon skrev är ett jättebra tips! Får den för mycket kraftfoder kanske det är orsaken till att den är rastlös?

Jag kanske skulle svara trådförfattaren också... :smirk:

Hästen verkar understimulerad och jag är inte så säker på att enbart mer utevistelse skulle lösa problemet. Jag grundar det på följande:

Hösten 2001 råkade jag ut för en ridolycka med en knäfraktur som följd. Jag red inte under fem månader, och under de första tre månaderna körde jag rullstol. Jag kunde således besöka stallet endast de gånger någon körde mej dit, och eftersom min man är på sjön blev det inte så ofta...

Stallägaren ringde och beklagade sig alltsomoftast. Min annars så lugna och fina Best höll på att käka upp hela boxen (både halm och inredning) och dessutom slog hon i väggarna nätterna i ända. Detta trots att hon gick ute i gräshage 8-10 timmar varje dag.

När jag efter tre månader fick lämna rullstolen började jag själv köra till stallet en stund varje dag. Jag tog ut Besten i stallgången och borstade henne, masserade en stund, pratade med henne. Efterhand som jag kunde lägga ena kryckan började jag också promenera korta sträckor med henne.

Stallägaren konstaterade förundrat att Besten 1)slutade äta halm och inredning, 2) slutade slå i väggarna nästa direkt efter det att jag kommit tillbaks och gett henne uppmärksamhet.

Kanske något för hästen i ditt stall? Ge den lite extra uppmärksamhet varje dag. Det kan vara värt ett försök. :smirk:

Immer

Immer skrev:
Att andra har det sämre rättfärdigar inte att man själv inte tillgodoser det ens egen häst behöver. Men, här är det svårt att vara perfekt.
Jo, du - perfektion är få förunnat ... ;) Det är klart att det mesta man gör i sin hästhållning på något sätt är en kompromiss mellan hästens naturliga leverne och vår praktiska vardag. Frågan är bara hur långt man kompromissar ...

Immer skrev:
Och jag hävdar envist att sunda förnuftet måste få råda. Några exempel:
Om det är is i gräshagen, då får Besten hellre gå i grushage under tre timmar än att gå ut på isen och riskera att skada sig.
Om det ösregnar och blåser och det är några få plusgrader, då behöver hon heller inte gå ute hela dagen - hon står vid grinden och vill in...
Och om det är storm släpper jag heller inte ut henne i gräshagen där staketet riskerar att blåsa bort, då blir det de säkrare grushagarna några timmar istället.
Immer

Vi är rörande överens. (Sedan litar jag nog något mer på hästarnas egna överlevnadsförmåga, men det är en annan sak.)

Det är bara det att trådskaparen Vissen talade om en häst som uppenbarligen aldrig fick vara ute mer än ca 4 timmar per dag, och därmed hade tråkigt.
Här kan vi sitta med vårt förträffligt sunda förnuft, men det hjälper inte den uttråkande stackars kraken.
Och i detta fall tycker jag fortfarande inte att hästägaren gjort tillräckligt mycket för att ge sin häst en trivsam och "hästig" tillvaro.

Nog med detta parlamenterande - hur underhåller man en uttråkad häst?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 086
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama