Uttorkning

mandalaki

Trådstartare
Hur är det möjligt att en katt som enbart äter våtfoder blir uttorkad?

Hade katten hos veterinär i veckan, blodprovet visade på lätt uttorkning. Enligt veterinären kunde det bero på något så enkelt som att han fastat över natten (skulle sövas) men de måste ändå ha bedömt det lite allvarligt för de hade gett honom vätska.

En av anledningarna till att jag tog honom till veterinär var att han vissa dagar kissat väldigt sällan. Rikligt, men sällan. Andra dagar har han kissat mer som vanligt.

Efter besöket har han kissat ordentligt, och jag har börjat slå en liten slatt vatten över maten så att han ska få i sig mer vätska, för säkerhets skull.

Men hur är det möjligt att en katt som står på foder med 75-80 proc vätska blir uttorkad?

Katten är bondkatt, snart 12, kastrerad innekatt.
 
Sv: Uttorkning

Katten äter inte tillräckligt för att täcka vätskebehovet? Feber? Ansträngning? Förlorar för mycket vätska med urin eller avföring?
 
Sv: Uttorkning

Han äter ungefär en tetra om dagen, 370-380 g + lite tonfisk eller makrill och är överviktig på det sedan han blev ensamkatt och inte rör sig lika mycket/inte är lika stressad.

Feber - jag skulle aldrig lyckas tempa honom. Det var heller inget som gjordes hos veterinären.

Ansträngning - nej, inte vad jag kan komma på.

Han blir lätt förstoppad, har blivit det lite oftare de senare veckorna, och när jag fick höra om uttorkningen så gissar jag att det är den som förstoppningen beror på. Men om han förlorar för mycket vätska när han kissar, hur vet jag det?
 
Sv: Uttorkning

Då ska ju vätskebehovet täckas av maten. Förstoppning indikerar ju också för lite vätska så frågan är hur han förlorar vätskan men det lär väl landa på urin och/eller feber. Överdriven urinering kan ju vara ett symptom på diabetes, vilka värden kollade veterinären?

Normal mängd urin är 40 ml/kg så du skulle ju kunna väga urinen dagligen. Städa lådan, väg den och rensa bort avföring och väg den igen efter 24 timmar. Skillnaden=mängden urin. Du kan grovt räkna med att 1 g urin=1 ml.
 
Sv: Uttorkning

Smart sätt att kolla, tack! Jag kan ju dra in extravätskan igen så han kommer tillbaka till sitt eget kissande och sedan väga. Men alltihop började ju med att han vissa dygn kissade mer sällan än annars så det känns inte som om han borde förlora för mycket vätska den vägen.

Innan provtagningen (urin och blod) frågade veterinären t ex om han drack mer än vanligt så hon hade nog diabetes i åtanke. De bör alltså ha kollat det också. Men jag ska kolla det med dem.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
621
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 807
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 870
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 109
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp