Uttorkad ponny. Sondades med 35 liter!

A

afsana

Min c-ponny har varit sjuk sedan söndags 20/1. Feber, aptitlöshet, lite hosta, lite snorig. Haft ute vet. 4 ggr +varit på Strömsholms djursjukhus. Något virus, tror de.
Har nu fått sulfa. Vet. kom ut ikväll och tyckte att han inte var så uttorkad. Har fått 15 liter vätska (dropp) i söndags kväll och 10 liter igår. Har inte druckit någonting själv. Bara ätit lite hö och lite betfor.
Vet. sondade genom näsan och gav honom ca 35 liter vatten ner i magen! Alltså tvångsdrickning!
Någon som har erfarenhet av denna "behandling"??

Sv: Uttorkad ponny. Sondades med 35 liter!

Ja, har varit med om sådan uppvätskning ett par gånger. Hästarna som jag såg verkade inte alltför bekymrade.

Tack, lite lugnare nu! Tycker att det är mycket vätska på en gång! Men vad ska man göra när vet. kommer, Bara att lita på att de vet vad de gör.

Jadå, det är inte så mycket vätska heller egentligen. Man brukar räkna med tio liter vatten per hundra kilo häst och dag. Give or take att det är varmt eller lite kallare.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Freazer
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 168
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka