Utställningstips för total nybörjare..

D

dorisdoris

Nu ska jag ställa ut mitt lilla busfrö den 17 maj i Västerås.

Jag har en siberian husky som då kommer att vara 13 månader.

Vad skall jag tänka på?

Hur går en utställning till?

Vad måste hunden kunna?

Finns det några "snoffs till tips"? Antar att jag lär få bada henne innan så pälsen blir extra fluffig, eller?
 
Sv: Utställningstips för total nybörjare..

Nu ska jag ställa ut mitt lilla busfrö den 17 maj i Västerås.

Jag har en siberian husky som då kommer att vara 13 månader.

För det första ska jag väl bara säga att jag inte har någon husky

Vad skall jag tänka på?

Du ska vara snyggt klädd i kläder som inte stöd hunden färg. Nu vet jag inte hur din hund är färgad men om du har en vit hund ska du inte ha vitt, Svart inget svart osv.

Hur går en utställning till?

1. Alla hundar kallas in och ställs upp i nummerordning.
2. Hela skaran springer ett varv i trav så domaren ser hur de rör sig.
3. Man stannar och ställer upp hunden igen medan man en och en blir framkallad så domaren kan kolla närmre på hunden. Då får man även springa fram och tillbaka framför domaren så h*n ser hur hunden rör sig i trav fram- och bakifrån. under tiden skrivs domarens komenterer upp av sekeriterare.
4. Du får ställa dig sist i "ledet" om jag inte minns fel och nästa går fram för bedömning.
5. Domaren ställer er i placeringsföljd och ger er band som talar om om du ska in igen eller inte.

Det lättaste är att fråga folket omkring dig och till och med säga till domaren att du aldrig ställt innan. Då är de extra tydliga i sina instruktioner.

Vad måste hunden kunna?

* Gå ordentligt i koppel (inte dra för mycket)
* Trava utan att hoppa på dig eller dyl.
* Kunna stå uppställd, stilla, mer än 2 sek. ;)

Finns det några "snoffs till tips"? Antar att jag lär få bada henne innan så pälsen blir extra fluffig, eller?

Eftersom jag inte ställer husky vet jag inte speciellt vad man ska göra. Fråga andra runt dig vad de skulle ha gjort osv.
Bad är bra dagen innan om hunden hinner torka. Huvudsaken är att den är red i alla fall.

/Jenny

ps. kanske någon annan som kan ge dig rastips. ds.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 783
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 627
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 170
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp