utställningsfråga

falukorw

Trådstartare
Om jag bor i Sverige och har en svensk registerad hund, åker till Norge på utställning och får där ett cert. Hunden har inga cert i Sverige sedan tidigare. Efter det får hunden ett svenskt cert. För att få hunden till champion måste jag då åka tillbaka till Norge och ha två cert till där eller kan jag ta dessa två till i Sverige och sedan bli SUCH och NUCH?

Sv: utställningsfråga

Men så måste det ju vara med such också? Tre cert i ett land och sedan räcker det med ett i de andra länderna. Min fråga var alltså om jag måste plocka alla tre certen i Norge eftersom det var där man fick första eller om det går att ta tre i Sverige för tt sedan bli such och nuch? (uttryckte mig kanske lite luddigt förut)

Ska du få Nuch och Such så måste du ha 3 norska cert och 3 svenska.... förstår inte ritigt hur du menar:confused: men det kan vara jag som är trög också:p

Är du säker på det?
Vovvens pappa är such, han åkte till Danmark och fick cert och blev duch. Där räckte det med en utställning för att han redan var such.

Men jag är ny i branchen så jag kan ha fel.

Nej, det behöver jag inte ha, är hunden redan such så räcker det med ett cert i andra länder för att bli champion där.

Det jag undrar är om man måste ha tre cert i det första landet hunden får cert eller om man kan ta ett cert i ett land och sedan tre i ett annat land.

Ngn som vet?

Är du säker på det?
Vovvens pappa är such, han åkte till Danmark och fick cert och blev duch. Där räckte det med en utställning för att han redan var such.

Men jag är ny i branchen så jag kan ha fel.

Har också fattat det så. Valpis pappa blev such & åkte till danmark, fick ett cert där & e nu champion där åxå. Mkt intressant fråga om man måste ta alla 3 i första landet man plockar ett, låter underligt men med alla lustiga regler som finns så..

puttputt

ingen som vet?

Du behöver inte ta tre cert i norge utan kan ta dem i Sverige och automatiskt bli nuch då. Dock har både norge och finland lite speciella regler, i norge måste man t ex ta certet på en av NKK:s utställnigar för att det ska gälla - det kallas "stora cert", tar man cert på t ex en rasklubbs utställning kallas det "små cert" och för att bli nuch måste man ha minst ett storcert har jag för mig. Tror även att det certet som man ämnar bli nuch med måste vara taget efter hunden fyllt två år. I finland måste man ta certet efter fyllda två år för att det ska gälla.

Så om vi t ex säger att du åker till norge och tar cert i juniorklass och blir sedermera such på tre cert i sverige så kommer det norska certet inte gälla, hade du däremot tagit det i öppen klass (=hunden äldre än 2 år) så hade du då även automatiskt blivit nuch.

Hoppas det klarnade lite :)

Om det inte är ändrat (håller mig inte uppdaterad varje år)
Så är det så att eftersom det är en Svensk hund med svensk ägare så är det SUCH som gäller och då blir hunden även NUCH.
Tar hunden sedan ett Cert i Danmark så blir den även DK UCH.
Och TROR jag att titlarna ändras till Nordisk champion, har för mig att det räcker med tre länder för det.

Det ändras inte utan man får titeln norduch "gratis" när man tagit championat i tre nordiska länder - man heter då alltså t ex such nuch finuch norduch Stina (fast de flesta skriver bara norduch).

Ska vi sedan spinna vidare så för att bli Intuch krävs 4 cacib i tre olika länder och det måste ha gått minst ett år mellan första och sista cacibet. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 140
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 060
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025