utställningsdebut.

Mammadutt

Trådstartare
Jisses, tänker anmäla mig och valpen till 2 utställningar, 21 nov och 4 dec. JAG HAR ALDRIG STÄLLT VOVVE FÖRR! :eek: :eek: :eek:

Vad ska man tänka på?
Vad ska jag öva på?

Och finns det något lugnande man kan ta, kommer va så nervös att valpen blir skräckslagen :crazy: :crazy: :crazy:

Sv: utställningsdebut.

filiduttan skrev:
Jisses, tänker anmäla mig och valpen till 2 utställningar, 21 nov och 4 dec. JAG HAR ALDRIG STÄLLT VOVVE FÖRR! :eek: :eek: :eek:

Vad ska man tänka på?
Vad ska jag öva på?

Och finns det något lugnande man kan ta, kommer va så nervös att valpen blir skräckslagen :crazy: :crazy: :crazy:

Ja, jag kan nog inte ge dig några råd ang utställningen
eftersom jag har schäfer och deras utställningar liknar
inga andra utställningar :D :crazy:

Men jag kan ge dig råd om att köpa "räddningsdroppar",
jag brukar ta det när jag tävlar med hästen och tycker att jag blir
"coolare" och mer fokuserad ;)

Finns på nätet och kostar runt hundralappen, en flaska räcker
lääänge..

http://www.aromacreative.se/Shop/BProdinfo2.asp?Tbd=504

lycka till!

( hoppas du får svar och råd från folk med andra raser.. ;) )

Oj, jag lider med dej! :) Kan trösta med att säga att oron innan är värre än själva utställningen, man har så mkt att göra att man inte kan oroa sej. Först efter att man visat vovven är det tid över och kan tom bli lite långtråkigt, iaf för vovve!

I slutet av augusti var jag i precis samma situation, men... med fantastiska uppfödare som gav mej tips och råd för just min ras och som även kom på samma utställning och hjälpte mej mer handfast så överlevde vi.

Min goding på bilden blev bästa valp i klassen 4-6 mån, men det var inte min förtjänst... har var helt enkelt finast. :love: Och det är han fortfarande trots att han nu är snart 6 mån, och har lite konkurrens av två småflickor som försöker fånga mattes uppmärksamhet (dom kommer ju aldrig att visas i samma klass pga olika kön så jag får tycka att alla är finast, min lille har plötsligt blivit stor.

Tänk på att ta fram allt du behöver kvällen innan, för när det är dags att åka snurrar allt (talar bra för mej) valpens reg, anmäln bekräftelse från tävlingsledning, nr-lapp och hållare eller säkerhetsnålar, utställningskoppel om du tänker använda nåt speciellt. Till all väntan kan det va praktiskt med nån bur (om han gillar den, annars är det bättre att öva det till nästa gång) VATTEN! godis och leksak är sånt mina hundar vill ha,

Öva mkt på att ställa valpen på "rangliga bord", kläm och undersök från nos till svans, på pojke även pungen... låt gärna andra frammande men hundvana göra undersökningar så valpen blir van och tycker det är OK om du säger att det är det. Träna även på att när man går i det speciella utst kopplet gäller andra "lagar" än annars, man ska inte sitta när matte stannar... tom en liten valp lär sej snabbt att göra skillnad på olika situationer. Jag använder alltid utst-koppel när jag övar sånt som har med utställning att göra.

Kolla på närmaste Bruks el Kennelklubb om dom har nån "ring-träning" innan det är dags. Det är ju svårt att öva störning och låtsas att det är mängder med hundar omkring när man är ensam.

Kan även jag rekomendra räddningsdropparna... inte till valpen bara!! :bump: :bow: :banana:

Lycka till och låt oss få veta hur det gick. Resultatet är inte så viktigt, jag tycker det är intressantare att veta hur du upplevde
spektaklet. Vad är det för ras förresten??? :bump:

/Råttan

Senast ändrad av en moderator:

julia_v skrev:
Ja, jag kan nog inte ge dig några råd ang utställningen
eftersom jag har schäfer och deras utställningar liknar
inga andra utställningar :D :crazy:

Men jag kan ge dig råd om att köpa "räddningsdroppar",
jag brukar ta det när jag tävlar med hästen och tycker att jag blir
"coolare" och mer fokuserad ;)

Finns på nätet och kostar runt hundralappen, en flaska räcker
lääänge..

http://www.aromacreative.se/Shop/BProdinfo2.asp?Tbd=504

lycka till!

( hoppas du får svar och råd från folk med andra raser.. ;) )

Hmm nu undrar jag lite om schäferutställning bara för det. Blev lite nervös när jag läste ditt inlägg :D! Jag ska ställa ut vår schäfervalp i november och det är ju iofs ingen schäferutställning men det kan vara bra och veta lite om just det inför framtiden :).

linafina skrev:
Hmm nu undrar jag lite om schäferutställning bara för det. Blev lite nervös när jag läste ditt inlägg :D! Jag ska ställa ut vår schäfervalp i november och det är ju iofs ingen schäferutställning men det kan vara bra och veta lite om just det inför framtiden :).

Jadu.. vad ska jag säga ;)
Jag fick en smärre chock på vår första utställning,
folk var som GALNA :eek: , det går ju oftast till så
att man har en "handler" som springer/går med ens schäfer,
ägaren/na springer runt utanför ringen och gapar,skriker,tjoar,
kastar leksaker allt för att hunden ska trava fort, fint och
se snygg ut :crazy: la la la, nu kommer du inte våga
ställa den :o
nej det är inte så farligt, man vänjer sig..nog :D

Trots att jag besökt... mååånga utställningar de senaste 15 åren så har jag aldrig sett detta. Rykten om hur det går till har jag däremot hört mycket om ;)

Jag har aldrig gillat utställningar så värst mycket och jag tvivlar på att jag kommer att ställa ut Jason fler gånger efter valputställningen. Går det till så där så vill jag ju inte det :). Men valputställningen ser jag mer som lite allmän träning för Jason. Han behöver det. Sen vet man ju aldrig vad som händer i framtiden men som sagt jag tror inte att det blir en massa utställningar endå.

Många bra tips och råd du fått här men det viktigaste ser ut att ha glömts (eller så har jag missat det)

Glöm inte att ha kul.
För det är ju det som det skall vara, eller hur?

En annan bra idé är träna på att främmande tar på din valp. De flesta domare brukar ha överseende med "blyga" valpar men för din hunds skull så han/hon känners sig lugnare.

och detta med schäferhandling...ja alla har ju sitt sätt..önskar bara att de som springer på utsidan i denna dubbelhandling (som faktiskt inte är tillåten) kunde se sig för lite och ta lite hänsyn. På Hund 2003 blev jag och min hund påsprungna trots att vi satt stilla på en stol vid vår bur .... har även sett barnvagn bli vält...med barn i!! Heder åt de domare som stoppar bedömningen i schäferringen så länge detta pågår
...inlägg som kanske inte hör hit men kunde inte låta bli och så fick du lite mer inblick i HUR galet det kan bli:smirk:

Fast vi med Faraohundar brukar ju istället få kritik för allt godiset...men det stör iofs ingen annan

Passar på att önska dig ett stort Lycka Till!!

tack för tipsen :) jisses, jag får ont i magen bara tanken på att ställa ut. Uppfödaren ska på den första vi ska på så hon kommer ju hjälpa mig och visa mig hur man gör... men jag vill ju kunna det innan :P hahahahahaha

Det är en flatcoated retriever :)

Tippan skrev:
Trots att jag besökt... mååånga utställningar de senaste 15 åren så har jag aldrig sett detta. Rykten om hur det går till har jag däremot hört mycket om ;)

På de utställningar vi har ställt leo ( tre stycken, är inte så intresserad av det) har det varit sådär galet ;)
men det har varit rena schäferutställningar...

Oj nu blev jag ännu mer nervös ju :D! Jag hoppas det går bra i allafall. Någon av er som vet vad man ska ha för koppel och halsband på en schäfer när man ställer ut? Kan man ha ett vanligt svart läderkoppel med läderhalsband eller?

Tippan skrev:

På Schäferhundklubbens utställningar är det lite vildare än på SKK. Det är min erfarenhet.

linafina skrev:
Oj nu blev jag ännu mer nervös ju :D! Jag hoppas det går bra i allafall. Någon av er som vet vad man ska ha för koppel och halsband på en schäfer när man ställer ut? Kan man ha ett vanligt svart läderkoppel med läderhalsband eller?

Det går nog bra, vi brukar ha ett strypkoppel ( kedja), men inte använda strypet :smirk:
det går säkert jättebra!!!! :bump:

Så måste det vara. Jag har bara varit på SKK. Visst har det varit nån som ropat eller pipt lite utanför ringen. Men det kallar jag knappast hysteri :) Det har varit fullt godkänt.

filiduttan skrev:
tack för tipsen :) jisses, jag får ont i magen bara tanken på att ställa ut. Uppfödaren ska på den första vi ska på så hon kommer ju hjälpa mig och visa mig hur man gör... men jag vill ju kunna det innan :P hahahahahaha

Det är en flatcoated retriever :)

Om du behöver främmande så finns jag i närheten och jag har grym valpabstinens

Träna på att:

Få hunden att trava bredvid dig utan att hoppa och skutta och exvis bita i kopplet.
Ställa upp sig utan att sätta sig ner.. (det här kan vara SVÅRT med valpar som man ju ofta har sitt-tränat massor med! :smirk: ).
Andra får ta på valpen och kolla tänder.

Sen är det ju fortfarande en valp och domarna vet ju att allt kan gå snett, så försök att inte vara så nervös utan bara gå ut för att ha roligt tillsammans med din valp.
Kom i god tid så att du hinner se hur bedömningen går till på nån klass som är före (eller åk på en annan utställning innan och titta), så blir det inte lika nervöst när det är er tur.
Tala om för domaren att det är DIN första utställning också och inte bara valpens så får du säkert tydligare instruktioner och mer förståelse av domaren.

Lycka till!
/JES
som har sin första utställning i öppen klass snart och plötsligt känner sig lika nervös som vid första valputställningen igen! Nu SKA ju hunden vara "färdig" liksom?? :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 914
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar