Utställnings- vs bruksaraber

P

Pepparn

Hej!

Om jag har förstått det rätt(är inte alls insatt i avel överhuvudtaget) finns det två olika "sorters" araber. Distansryttare verkar vilja ha en arab av lite mer brukstyp, har jag fattat rätt? Då undrar jag: varför då och vad är skillnaden.

Hälsningar Karin

Sv: Utställnings- vs bruksaraber

Jag har ett arabsto som är lite mer av brukstypen, men det hindrar inte framgångar inom utställningsringen, då hon vann sin klass på en arabutställning förra året på guldpoäng.

Det man inte vill ha inom distansen är väl araber som ödslar för mycket energi med för luftiga och steg, det man vill att utställningshästar ska visa upp. Men jag tror att om fler utställninghästar fick chansen inom distans skulle de inte ha några problem med att hävda sig.

//Olivia

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 363
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 226
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 170
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar