Utställningar och premeringar 2008

Sv: Utställningar och premeringar 2008

Varmblodstravare är inte godkänd av någon annan stambok än sin egen så ditt sto kan inte stamboksföras i någon annan stambok, men då antar jag att hon måste ha renrasig avkomma vid sidan.

Fölet är med när mamma blir bedömd.

Okey, jösses vad förvirrad jag blir av allt detta :P

Jag kommer regga fölet hos knabbe, men det blir ju gråa papper (Säger man så?) då får man väl inte ställa ut fölet lr gå på fölmönstring?
Med tanke på att den kommer reggas som korsning, men jag får tydligen regga den hos Svenska Hästavelsförbundet med om jag ville, men spelar det någon roll? Den blir ju korsning oavsett med gråa papper lr vad det heter. :confused:

Varmblodstravare är inte godkänd av någon annan stambok än sin egen så ditt sto kan inte stamboksföras i någon annan stambok, men då antar jag att hon måste ha renrasig avkomma vid sidan.

Fölet är med när mamma blir bedömd.

Ok, så fölet kommer vara med vid sidan? Som jag sa vissa har sagt nej fölet ska inte visas på banan när stoet ska visas och andra säger att den ska vara med stoet. Antar att någon måste hålla fölet då, för dn får ju knappast springa löst va :o

Fölet blir en korsning eftersom ingen annan stambok tillåter att man korsar in varmblodstravare. Hurdana regler knabstrupföreningen har vet jag inte, hemsidan som SH länkar till funkar inte. Men jag antar att fölet får grå papper i vilken förening det än registreras eftersom hingsten inte löst licens för förra året och därför värderas på samma sätt som icke godkända hingstar.

Ok, så fölet kommer vara med vid sidan? Som jag sa vissa har sagt nej fölet ska inte visas på banan när stoet ska visas och andra säger att den ska vara med stoet. Antar att någon måste hålla fölet då, för dn får ju knappast springa löst va :o

På de utställningar/visningar jag varit på har fölet varit med mamman inne på bedömningsbanan och någon har lett det för att det inte ska störa visningen av mamman.

Okey jo precis.

Tänkte bara på hur det blir vid sommarpremeringen som sagt, för att åka på utställning kan jag ju inte göra med min travare som jag fattat så därför blir det en premering.

Fölmönstring, när görs sånt? Gäller det alla raser med inkl korsningar?
Vi väntar ev shettisföl oxå i sommar, stallägaren fick hem ett sto som ev är dräktig för ett tag sedan. Funderar på att visa upp denne med samt fölet givetvis.

På de utställningar/visningar jag varit på har fölet varit med mamman inne på bedömningsbanan och någon har lett det för att det inte ska störa visningen av mamman.

Okey tack för den. Usch då måste jag ju hitta en till som kan röra sig med fölet med :angel: Gillar inte och stå i centrum :o

Haha jo sant. Men jag blir nervös i sådana där fall och det skulle bara skita sig totalt :crazy:
Men finns ingen där för att hålla fölis så lär väl jag göra det. Hihii, spännande!

Okey jo precis.

Tänkte bara på hur det blir vid sommarpremeringen som sagt, för att åka på utställning kan jag ju inte göra med min travare som jag fattat så därför blir det en premering.

Fölmönstring, när görs sånt? Gäller det alla raser med inkl korsningar?
Vi väntar ev shettisföl oxå i sommar, stallägaren fick hem ett sto som ev är dräktig för ett tag sedan. Funderar på att visa upp denne med samt fölet givetvis.

Jag har skrivit protokoll på fölvisningar för ponnyer så det finns för shettisar också. Däremot tror jag att det kan bli svårt att få visa en rasren ponny ihop med en stor korsningshäst på samma ställe. Det brukar vara olika lokala rasföreningar som ordnar visningar och utställningar.

Okey, ja nej samtidigt blir det ju inte, det är ju förstås. Men lite funderingar har man ju kring det :)

Syrran har ju en Connemaravalack som blir 26 iår med :) Hade varit kul men gamlingar är säkert inte ens välkomna.

Ja jag får kika upp sånt där sen när man vet vart allt ska hålla hus, premering för mitt sto är iaf bestämt. Vart får vi se eftersom jag inte kan se det nu.

När brukar sådana scheman vara klara lr vad dom kallas för? Connemaran skulle jag kunna åka med tidigare eftersom han inte har fölis i magen :rofl: OM han får visas satt säga :angel:

Utsällning och premering, vad är det för skillnader, nu när jag iaf har dej på tråden Görel ;)

En sak till, ang shettis visningar, måste dom vara godkända osv? :S
För stoet är från ingenstans, fölets fader vet jag inte om han är reggad osv.

Jag hoppas också på att komma till Stjärnborg med min fölis och jag tänkte samtidigt försöka stambokföra mitt sto. Jag är så nervöst lagd så jag måste försöka hitta någon som springer med stoet och någon annan som springer med fölet :o. Dessutom kan det ju vara roligt att titta och filma när gullegrisarna älgar runt i ringen. Kanske kan man få lite hjälp av någon snäll bukefalist :) Kompislistan är aldrig så tunn som när man behöver hjälp och gubben är så himla allergisk så han skulle aldrig palla en hel dag med kusar. Dessutom är det råbockspremiär dagen innan så han lär väl sitta i en buske och spana hela dagen.

När jag kollade fölvisningen på Stjärnborg förra året drog jag slutsatsen att den som har kontroll över stoet också är den som kontrollerar hur visningen blir. Därför vill jag visa mitt sto själv och ha en medhjälpare som tar hand om fölet.
Eftersom halvblodsfölen visas lösa i trav och galopp med sin mamma är det viktigt att man har kontroll över stoet och att man får fölet att följa efter. Jag har redan börjat träna mitt sto. Hon lyder alla gångarter på kommando och nu har vi även repat in "vänd";)

Alltså tycker jag att du bör visa ditt sto om du är den som känner henne bäst.

Senast ändrad:

Jag vet bara hur halvbloden fungerar, andra raser har andra bestämmelser.

Vad gäller shettisar kan nog ameo ger bra svar på dina frågor. Andra raser finns det andra som är experter på.

Jag ska ev på utställning med min minishettis. Har varit på premiering förra året, det var första gången så jag är inte så insatt på det området..

OKey, ja vi får se om hon kikar in här :)

carzz: Okey, ja det är inte min shettis, men kolla upp kan man ju alltid göra :D

Klart du kan visa den gamla connemaran! Åk till Kvinnersta med den så kanske vi ses där!

Haha satt just och kolla, den 31 maj är det utställning där, det enda jag är rädd för är att han kommer vägra röra sig :S

Han gillar inte att ridas själv tillexampel, men går man brevid är det alltid lugnt så det ska nog gå. Jösses vad spännande, måste nästan boka upp det där :banana:

Men fasen :S Mitt sto har inte fölat då, vågar jag dra iväg med han då? Hon är beräknad den 22 Juni, dom kommer börja gå ute från 1 Juni har vi tänkt oss. Vallackerna i en hage och stona i en ( shettis sto som ev är dräktig samt mitt dräktiga sto och sen en som blir 2 i sommar). Har tänkt ha det så uppdelat tills fölis blivit lite stadigare osv :)

Jag hoppas kunna visa årets föl vid fölmönstringen på Stjärnborg 17 augusti. Men det blir ingen stamboksföring för mitt sto har vita papper medan avkomman får gröna.

Tjing för att inte lasta cezzan........:angel:

Jag har skrivit protokoll på fölvisningar för ponnyer så det finns för shettisar också. Däremot tror jag att det kan bli svårt att få visa en rasren ponny ihop med en stor korsningshäst på samma ställe. Det brukar vara olika lokala rasföreningar som ordnar visningar och utställningar.
På sommar premieringarna så visas alla raser utan halvblod. Där finns chans att visa både korsningshäst och rasren shetlandsponny.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 862
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
966
Senast: Rumpnissen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat