Utställning

bollen__

Trådstartare
Hej!
Visst får man ställa ut sk. bondkatter?
Hur går man till väga? Behövs det några papper?

Hur är det om man har en katt som är en korsning mellan 2 "raskatter" - antar att det räknas som "bondkatt"/huskatt då?
Får man ställa ut då? Behövs det papper då?

Sv: Utställning

Det som behövs är att katten är id-märkt, vaccinerad och om den är över 10 mån kastrerad. Intyg måste finnas på allt. Sedan går man med i en kattklubb och anmäler sig till en utställning. Huskatter bedöms på charm, kondition och domarens "tycke och smak" så ibland vinner de som ser mest ut som "stallkatter", ibland vinner de på någon häftig färgfördelning eller annat som fångar domarens öga.

Måste även hon katter kastreras? Då kan man ju aldrig ställa ut om man vill avla..

Måste även hon katter kastreras? Då kan man ju aldrig ställa ut om man vill avla..

Jag förstår inte riktigt syftet med att avla på huskatter.

Renrasiga katter går att ställa ut som fertila oavsett ålder.

Nej jag har aldrig sagt att jag SKA avla, jag undrade bara om det var så..om det gällde för alla katter eller bara för huskatter.

Det är så för huskatter, inget av förbunden tillåter eller stödjer avel på huskatter och därför måste dom vara kastrerade om dom är över 10 månader.

Alltså du får inte enligt reglerna avla på huskatter om du är medlem i nått av förbunden. Det är helt förbjudet.

Okej! Är det också så att man inte får ställa ut förrän dom är 10 månader och kastrerade?

För jag har inte tänkt att kastrera min katt förrän hon löper, men det skulle vara ganska kul att fara på en utställning bara för att prova på och se hur det går till.

Det är om de är äldre än 10 mån de ska vara kastrerade, man får ställa ut dem innan. Inget förbund tillåter huskattavel bland sina medlemmar, så det är en logisk konsekvens att huskatter ska vara kastrerade. (Vilket innebär att man inte får ställa ut en kastrerad katt men låta katten hemma bli förälder)

Det är om de är äldre än 10 mån de ska vara kastrerade, man får ställa ut dem innan. Inget förbund tillåter huskattavel bland sina medlemmar, så det är en logisk konsekvens att huskatter ska vara kastrerade. (Vilket innebär att man inte får ställa ut en kastrerad katt men låta katten hemma bli förälder)

Detta förstod jag inte riktigt?!:confused:

Reglerna säger att en vuxen huskatt på utställning ska vara kastrerad, alltså måste de katter man ställer ut vara kastrerade. Reglerna säger också att medlemmar inte får ägna sig åt huskattavel, alltså får man inte ta huskattkullar. Som "bara kattägare" kan man ibland tro att förbudet att föda upp huskatter bara gäller "uppfödare" men reglerna är samma för alla.

Okej, då hänger jag med. Men man får ställa ut en kastrerad raskatt? jag tänkte ifall man inte vill hålla på med avel, så kanske man kastrerar katten. men man får väl ställa ut den ändå? eller finns det något krav på att raskatter ska vara "Icke-kastrerade"?

Man ställer ut kastrater också. I många raser blir de finare efter kastrering, bättre kondition, bättre päls osv. På ras-sidan tävlar fertila katter och kastrater i skilda klasser.

Min hankastrat är 14 och är snart "färdigutställd" dvs han har kommit så högt upp i klasserna man kan komma.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar