Utställning

M

M-Meduza

Nu är det så att jag vill ställa ut på norska skogskatt.. Mest för skoj skull samt att jag sedan vill ta en kull på henne.

Undrar nu hur man går tillväga.. hon är ej kastrerad (men dom andra tre katterna är det i hemmet).
Hon är snart ett år gammal men är fortfarande mycket kattunge i hennes utseende..

men ja hur går man tillväga. kan man få någon som hjälper en på själva utställningen?Roligast vore om man kunde hitta någon att samåka med oså. hon har fina föräldrar och jag köpte henne hos timedas nere i skåne/blekinge?

Katten älskar åka bil i sin kattbur så att resa blir inge problem:)

Sv: Utställning

Är hon registrerad så är det bara för dig att gå med i en kattklubb.
Sen går du in på www.sverak.se, klickar dig vidare till utställning och sen hittar du någon passande utställning att anmäla dig till.

Utställning för dummies Kan vara en intressant länk. Lycka till!

Ofta erbjuder hemmaklubben hjälp till förstagångsutställare och endel lånar även ut burskynken.

Kan bara varna dig: ta med en bok eller nåt, kattutställningar blir fruktansvärt tråkigt fram på eftermiddagen:angel:

/Jen som ställt två gånger och sagt "aldrig mer" men som funderar på att ställa i höst.

Jag har precis börjat ställa ut mina två birmor hemma. Jag gick med i en kattklubb och dom hade så kallat "nybörjamöte" där man fick lära sig mycket.

Första utställningen jag var med på var klubbens eget KM, och då var det inga problem för dels hade jag en tjej från klubben som hjälpte mig och dels gick domarna bara i nummerordning när katterna skulle bedömmas så det va lätt att hålla reda på när det var ens egen tur. På en "vanlig" utställning är det dock lite krångligare... Där delas birmorna (vet inte riktigt hur dom gör med skogisarna) in efter färg, så även om man tävlar i klass 9 (som är öppen klass och isf den klass du ska tävla i med din hona) så bedöms dom inte i den klassen utan med dom birmor som ha samma färg...väldigt besvärligt... Men det man kan göra när man väl kommer dit är ju att kolla i katalogen vilken dommare man ska ha och sen kolla hur många katter hon/han har innan ens egen katt, då vet man ungefär när det är ens tur. Sen sätter assistenterna upp lappar med vilka nummer som ska upp till dommaren nästa gång, så ser man att ens nummer kommer upp så är det bara att springa och hämta katten! :) Bok lär inte behövas på första utställningen för då har man så mycket att hålla reda på iaf ;)

Ta hjälp av din uppfödare med hur du ska bada katten, alla har olika idéer om vad som är bäst och din uppfödare vet antagligen vad som passar just din katt. Annars finns det alltid folk inom klubben som mer än gärna hjälper till.

Vad man behöver innan utställningen är ju som sagt ett burskynke, det kan man låna/hyra, köpa eller sy själv, beskrivning finns på www.janitasdesign.se (där man även kan köpa, fast det är lite dyrt...) Sen måste du ha vaccinerat och id-märk henne (om detta inte är gjort) MINST 15 dagar innan utställningen. Tänk på att när du anmäler till en utställning så måste du betala in till den arrangerande klubben FÖRSTA dagen på anmälningstiden, annars kommer man inte med då det blir fullt väldigt snabbt. Själva anmälningsblanketten skickar du till utställningssekreteraren i din klubb så skickar hon vidare den sen (om det inte är din klubb som arrangerar utställningen) Det gör ingen om själva blanketten kommer in senare, det är betalningsdatum som räknas som anmälningsdatum. Men var noga med att inte batala in för tidigt, då lägger dom på en vecka och då kommer man inte med :(

Mycket bra info om hur man ska gå till väga och vad man behöver ha med sig finns på www.sverak.se

Lycka till! :)

Märkte det enbart för att jag själv ville gå in på länken, älskar deras burskynken :love:!! När jag blir rik nån dag (eller lyckats spara ihop pengar) ska jag definitivt köpa skynken därifrån.

Ja dom är jätte fina, jag har snott lite idéer från dom och sytt ett eget, ville inte lägga ut så mycket pengar ifall jag inte tyckte det var roligt med utställning...

2006_1125BN.jpg

Har ingen bättre bild just nu, sitter på jobbet :)

Jätte fint! :) Jag får hem en ny liten kille om en vecka som ska vara med på utställningen i Borås den 24/2 så nu ska jag börja sy ett till honom oxå :)

Åhh, va roligt! Hoppas det går bra för er! Ja det ska bli väldigt spännande med den lilla nya, enligt uppfödaren ska han vara en riktig "guldgosse" så jag har stora förväntningar på honom ;)

Oj va det verkade krångligt.. =).. haha..

men id märka. hon e vaccinerad men ej id märkt men räcker det med chip för ja vill inte ha henne märkt i örat???hon har ju typ genomskinliga öron...:rofl:

Weeei tyckte inte dom va så dyra. sånt lät det bli.då e frågan bara va för färg till en cremefärgad hona =)..

Haha, ja det räcker med ett chip :) Men var som sagt noga med att göra det MINST 15 dagar innan utställningen, annars får ni inte vara med :(

Men 1000:- är väl ganska mycket om det kanske blir så att man bara åker på en utställning? Men det är ju upp till var och en :) Man ska ha en färg som verkligen framhäver katten, har man en beige katt ska man t.ex inte ha beige, vitt, nougat, brunt... Det står lite om varma och kalla färger på hemsidan har jag för mig...

Men jag valde färger som jag själv gillade :)

Men 1000:- är väl ganska mycket om det kanske blir så att man bara åker på en utställning? Men det är ju upp till var och en :) Man ska ha en färg som verkligen framhäver katten, har man en beige katt ska man t.ex inte ha beige, vitt, nougat, brunt... Det står lite om varma och kalla färger på hemsidan har jag för mig...

Men jag valde färger som jag själv gillade :)

jo det e det väl egentligen.. fast mina två katter har lekställningar för säkert 3 000 =).. haha.. sambons katter gillar dom också nu när dom flyttat hit.

tror det blir någon röd färg till henne.. el ngn skogsgrön.:D

det e ju dock det lilla problemet.. jobbiga e ju allt innan men ska ta kontakt med henne ja köpte henne av

Sant, alla sånna där grejer är dyrt... :)

Hoppas du kommer iväg på någon utställning och att det går bra för er och ni tycker det är roligt!

Grönt är jättesnyggt till en creme! Vill du inte fortsätta ställa ut tror jag att ett skynke från janitas har ganska högt andrahandsvärde.

Jag har beige och grönt till mina blå (taskig bild):
DSC01010.jpg

Nussikan- Jag kanske ser dina i Borås då ;) Jag ska ev. dit och gå assistent för semilånghåren eftersom jag inte har tid att gå assistent för mina egna och pengar behövs ju när man ställer ut... Jag har en kompis som ska ställa sin raggis och vi hamnar ju aldrig på samma dag :(

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 319
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 324
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 870
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka