Jag tror det blir enklast att skicka vidare till Sveraks hemsida där det står bra beskrivet om hur det går till på en kattutställning, än att jag ska sitta och försöka förklara och glömma hälften
Adressen är till deras utställningssida:
http://www.sverak.se/nya/utstalln.htm
Det man har med sig är ju katten, vaccinationsintyg som inte är äldre än 1år, vid revaccinering måste man vänta 15dagar innan man får ställa ut igen. Man har även med sig stamtavla (raskatt) + bekräftelse att man anmält & betalat utst.
Andra saker som man har med sig är:
* Kattlåda
* Burskynke
* Ev borstar och ev. lite antistatspray
* Mat & vattenskålar
* Kattsand om inte utställningen håller med det.
Hur katterna reagerar är som sagt individuellt. Jag har två katter som jag brukar ställa ut, varav den ena får stanna hemma nuförtiden. Han reagerade så att han bara låg i sin bur och morrade och fräste åt allt och alla. Hos domaren blev det sedan ännu värre.
Märker man att katten absolut inte tycker om utställningsgrejjen tycker jag att det bara är att packa ihop och åka hem, varför tvinga katten till något som man egentligen själv vill ? Det är iaf min åsikt.
Önskar dig lycka till om du ska prova att ställa ut, vilket jag absolut tycker du ska göra, oavsett du har huskatt eller raskatt. Det är verkligen kul, spännande och ett utmärkt tillfälle att lära känna andra kattmänniskor!
- - -
Gå och hälsa på mina skogisar!