Utställning och tänder

A

Athos

Hur viktigt är det att hunden har P1:orna när man ställer ut?
Jag har fått höra att en del domare är inte så noga, medans andra domare skickar ut hunden ur ringen direkt:confused:

Vad är det som gäller egentligen:confused:

Sv: Utställning och tänder

Får du en 2:a får du ju inte fortsätta i kk.
Har du bara ställt ut en gång?

Oftast blir det avdrag om det saknas en tand och man inte har intyg på att hunden varit fulltandad och tappat en/flera tänder pga olycka etc.

Vilken ras gäller det?

På jämtar är det så att fattas en tand, så får du en 2:a, fattas 2 tänder får du en 3:a och fattas fler tänder så blir det en o:a. I alla fall på älghundsklubbens utställningar..

*kl*

Dalmatiner, får inte de sakna ett visst antal/vissa tänder utan att det påverkar? Eller är jag ute och cyklar?

Min tax saknar p1:orna uppe. Vet inte om det kan bero på att mjölktänderna satt kvar alldeles för länge:o

En vän har afghaner och för henne beror det på hur petig domaren är.

En annan vän säger att jag ska räkna tänderna på min hund för han kan ha 42 tänder iaf = fulltandad ändå.

Min vän uppfödarens kommentar var: Jaha vad konstigt.:confused:

Jag blir förvirrad bland mina vänner:confused: :crazy: ;)

*kl*

Dalmatiner, får inte de sakna ett visst antal/vissa tänder utan att det påverkar? Eller är jag ute och cyklar?

Lite min tanke också, kanske det beror på vilken/vilka tänder som fattas.
P1:orna där är ju så obetydliga:angel:
*Athos lever på hoppet*:D

Över- och underkäke skall vara väl utvecklade. Det är önskvärt att bettet är fulltaligt. Det skall vara regelbundet och tätt slutande i ett saxbett. Hörntänderna skall vara kraftiga och gripa precis intill varandra. Ett kraftigt och ändamålsenligt utvecklat bett är av största vikt.

Tångbett (över- och underkäkens framtänder möter varandra egg mot egg) är en godtagbar avvikelse från idealbettet.

Ett utpräglat överbett eller underbett eller där underkäkens hörntänder biter upp i gommen på ena eller båda sidorna (= trångt bett) utesluter från pris på utställning.

Saxat från taxklubbens sida. Jag tolkar det som att du mycket väl/troligast kommer att få nedslag på att hunden saknar båda P1: orna.

Och jag vill tolka det som att det är önskvärt att hunden är fulltandad.;)

Nä, allvarligt, kan man ha en hund i avel som saknar tänder? Hur mkt påverkar det valparnas tänder?

Jag personligen skulle aldrig avla på en hund som inte är fulltandad.

Visst kan man tolka det som du vill göra..
I och för sig är ju det upp till domaren att avgöra, men det bör bli avdrag för 2 saknade tänder kan jag tycka :cool:

Jag skulle inte heller vilja avla på en hund med inte alla tänder hemma;)

Då blir det tyvärr som jag anade:( Titeln som utst.champion i världsklass får vi lägga på hyllan:cool:

Vet mång ahundar som både är utställningschampions och går i avel trots saknade tänder. Det enda är ju att man måste vara medveten om att valparna kan sakna tänder sedan.
Parade själv min fulltandade tik med en hane som saknade P3:orna uppe och fick 9 valpar varav 3 saknade sina P3:or. Den hanen var förresten nordisk Ch.

Vissa domare slår ner på dett amer än andra. Tyska/schweiziska/österrikiska och de från länderna runtom är fanatiska tandfetischister och där är det ingen ide att ställa ut en icke fulltandad hund.

Tjooohoo:bump:

Taxen får sakna vissa tänder, bla p1 orna:banana:
Så nu kanske vi ställer ut ändå, för att se var vi hamnar;)

Läser man om rasen på skk:s hemsida så får man ju veta saker och ting:angel: :D

Finns de inte alls eller har de bara inte kommit upp?

På Leia finns den och syns yttepyttelite på en sidan och den andra är helt uppe. Har aldrig fått något nedslag på det på utställning.

Senast ändrad:

Dom uppe finns inte alls:( Han är 2år nu så dom dyker nog inte upp heller. Men tydligen så är det ju ett godtagbart fel, eller inte ett fel, eller vad man ska säga:D

Hans syster däremot har en tand för mkt, så där hamnade en:devil: :D
Har du en tax?

Hur ställer dom sig till om hunden har några, erhm avslagna tänder då? :angel:
Elelr är det lungt då för att de ändå syns att det inte är någon deffekt rent så att de ialla fall dykt upp?

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 122
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar