Utställning och tänder

Sv: Utställning och tänder

Dom är fina:love:

En fråga allmänt:

Vad är M3 för tand?
P2 antar jag är bakom P1, är det så?

Vet bara vad P1 är för tand:o :D

kl

Så här står det på min ras
Saknade tänder (medfött): Djur som saknar en eller flera bakre kindtänder (molarer) och/eller hörntänder bör ej användas i aveln. Djur som saknar mer än tre främre kindtänder (premolarer) bör ej användas i aveln. Djur som saknar mer än en framtänder bör ej användas i aveln. Vid användning av djur som saknar en eller flera tänder (undantag om endast enstaka P1 saknas) bör avelspartnern var fulltandad.

Min kille tror jag inte är fulltandad faktiskt....saknar P1 , om det är båda vet jag inte....men det lär jag väl få reda på om jag ställer ut :D :angel:

Jag har kikat runt lite och det verkar som att det är lite olika på alla raser. :confused:

Dom är fina:love:

En fråga allmänt:

Vad är M3 för tand?
P2 antar jag är bakom P1, är det så?

Vet bara vad P1 är för tand:o :D

Insisiver: framtänderna
Premolarer: främre kindtänderna
Molarer: Bakre kindtänderna

Senast ändrad:

Jo så långt hade jag tänkt, att det var kindtänderna:idea:
Men en trea borde väl sitta ganska långt bak?
Borde inte det vara en tand som dom har användning för?

Hundar har 2 molarer på vardera sida i överkäken och 3 molarer på vardera sida i nederkäken.

M3 Är således den bakersta molaren i underkäken och den är rätt liten.

Aah det är därför dom får sakna den också:idea:
Trodde att det var en stor kindtand:crazy:

*kl*

Dalmatiner, får inte de sakna ett visst antal/vissa tänder utan att det påverkar? Eller är jag ute och cyklar?

Det står i dalmatinerns rasstandard att det är önskvärt med samtliga 42 tänder, men jag tror inte det är många hundar som har det.
De gör alltså ingen större affär om hundarna saknar tänder.
Sist jag var på utställning såg jag att det var flera av championtikarna som saknade både P3: or och P4: or.
Min dalmistik saknar båda sina P3: or i underkäken, men det är ingenting som domaren påpekat...

KL. P1-an får betraktas som en rest utan betydelse o att bedömma en hunds avelsvärde utifrån om den finns el ej måste betraktas som okunnigt o löjligt.
PL

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
470
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 122
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar