Utställning, Nybörjare

Sv: Utställning, Nybörjare

Han ser ut som en brunburmamaskad. Det torde bli EMS-kod HSH n 31.
HSH=huskatt, shorhair
n=svart (brun)
31=burmamaskad

*kl*

Man lär sig otroligt fort. Jag har tre utställningsdagar i ryggen och sist så hjälpte jag min burgranne igenom hela dagen+ höll koll på mig själv och Aini. Jag rek. att du ber ngn om hjälp att räkna ut hur många katter som är före din, så förklarar h*n nog hur man räknar.

Dom två första gångerna hade jag medhjälpare som var ovärdelig. Men tredje gången så åkte jag alltså själv och hjälpte grannen.

Lycka till.

Nu är Brynolf anmäld till sin (och min) allra första utställning! det krävdes en hel del knasigt pappersarbete men jag TROR jag har fått allting rätt nu :-) Ett stort tack till ALLA som har gett mig bra tips och råd!!!

Har även anmält till Eskilstuna, MSK i Vilsta hallen i September. Någon mer som ska dit

Sassy, du kan en del om utställning, förstår jag? Jag tycker det är en hopplös djungel, och dör nästan av alla regler, haha.... Försöker fatta nånting, men det går liksom inte in.

Men angående om hur domare bedömer huskatt, det finns då ingen standard att gå efter? Hur funkar det egentligen? Jag har hört så många säga att det är en skönhetstävlig, hur påverkar temperamentet bedömningen? Påverkar det mer hos en huskatt än hos en raskatt, om du förstår hur jag menar? Det finns ju raskatter som inte är direkt trevliga på domarbordet, men som ändå går vidare. Kort sagt: är det viktigare för en huskatt att vara trevlig?

Hopppsan, vilken otroligt fin katt. Vi ska försöka med Eskilstuna, 7 sept. Tyvärr är jag värdelös på det här med utställning, så jag kommer nog mest att vara ivägen för alla andra! Men jag ska absolut kolla in din kille live!

Mvh Findus och Molly

Temperamentet spelar alltid roll på en utställning. En katt som kan charma domarna är i regel mer framgångsrik än svårare katter så det hänger inte bara på utseende.

När det gäller huskatter finns mycket riktigt ingen standard att jämföra dem mot. Domarna går efter allmäntillstånd och charm. Det handlar om domarens tycke och smak och visst är det lättare för en charmknutte att ta sig långt i utställningsväg än för en fräsfia.

Tack för svar, Sol!

En annan fråga som dök upp; är det så att en raskatt, som inte uppfyller standardens kriterier, kan bli "omgjord" till huskatt? Eller när händer det?
Vilka domare dömer huskatter, förresten?

Har även hört(detta vet jag inte var det kommer ifrån eller om det stämmer med sanningen)att huskattdomare bäst gillar huskatter som inte har för mycket "raskatts" drag? Om man tänker sig att alla katterna är lika trevliga, vilket utseende är det då som prioriteras? Finns det kanske en dold uppfattning om hur en "riktig" huskatt ska se ut, även då standard saknas? Jag tänker lite europé, som ju ska vara en "äkta" huskatt/bondkatt(?) med stamtavla. Själv ser jag en svartvit eller gråspräcklig(som man brukar säga)bondgårdskatt framför mig, när jag tänker huskatt, även om jag vet att en huskatt kan se ut på tusen sätt.... Jag vet inte varför, hur tänker ni andra?

Mvh Findus och Molly

Hej Findus och Molly! Kul att ni gillade min Brynolf :-) Jag kommer nog oxå att vara allmänt i vägen och vara totalt förvirrad. Ska vi va det ihop? :-) Kom gärna fram o snacka om du ser oss. Anmälningen till utställningen i September är i full gång så "lägg på ett kol" nu :-) Ska du ställa ut huskatt eller raskatt? Har du några bilder på din/dina katter?

Tack för svar, Sol!

En annan fråga som dök upp; är det så att en raskatt, som inte uppfyller standardens kriterier, kan bli "omgjord" till huskatt? Eller när händer det?
Vilka domare dömer huskatter, förresten?

Har även hört(detta vet jag inte var det kommer ifrån eller om det stämmer med sanningen)att huskattdomare bäst gillar huskatter som inte har för mycket "raskatts" drag? Om man tänker sig att alla katterna är lika trevliga, vilket utseende är det då som prioriteras? Finns det kanske en dold uppfattning om hur en "riktig" huskatt ska se ut, även då standard saknas? Jag tänker lite europé, som ju ska vara en "äkta" huskatt/bondkatt(?) med stamtavla. Själv ser jag en svartvit eller gråspräcklig(som man brukar säga)bondgårdskatt framför mig, när jag tänker huskatt, även om jag vet att en huskatt kan se ut på tusen sätt.... Jag vet inte varför, hur tänker ni andra?

Mvh Findus och Molly

En raskatt kan aldrig ställas i huskattklass. Jo, givetvis en oregistrerad raskatt (som då på papperet faktiskt är en huskatt) men jag tvivlar på att en sådan går bra. Tror inte att domarna är så sugna på att "uppmuntra" folk att ställa oreggade raskatter.

Blandraser kan nog gå bra, men jag tycker det verkar som att det mest är "typiska bondkatter", både långhåriga och korthåriga som ställs ut. Att någon har perserdrag eller liknande tror jag inte är särskilt handikappande.

Hej, Hopppsan!

Brynolf är jättefin, kommer nog inte att bli så svår att känna igen! Tycker absolut att vi ska vara förvirrade ihop;)

Såg nu att det var bråttom att anmäla sig, så pengarna går in i morgon, och anmälningen skickar jag idag, så det är bara att hoppas nu...

Jag ställer nog bara min ena hane, som det verkar nu, han är tänkt att bli avelshane, fick sitt första CAC i söndags(jag ställde honom inte själv, Eskilstuna blir min tredje egna, men jag har inte ställt ut på flera år, så jag har glömt hur man gör allt nu:o). Han är blå somali, och givetvis snyggast i världen(tycker jag). Men domaren gjorde honom inte till ww direkt, som jag trodde:rofl:

Jag är ungefär lika bra på att lägga upp bilder som jag är på utställning, men min sambo kan nog när han kommer hem.

Annars känner jag mig mycket bekväm med huskatter, har haft det hela livet, det är en bestående kärlek! Huskatter kan ju komma i så många förpackningar, med ras vet man ju till viss del alltid vad man kan förvänta sig. Tycker i alla fall att det är kul att man kan få visa upp sina ögonstenar för världen, oavsett ras!

Förresten, du nämnde nåt om "drive-in"? Vad är det egentligen?

Återkommer med bild:)

Har fått för mig att jag läst nånstans om en raskatt med stamtavla, som inte uppfyllde standarden så den blev klassad som huskatt istället. Förstår ju att det måste vara sällsynt, men hur bedöms en sådan sak? Det måste väl vara många domare som tycker likadant för att "göra om" en katts klassificering. Är det kanske när man misstänker att den inte är renrasig?
Kom visst ifrån ämnet nu, men är det nån som vet?

mvh Findus och Molly

Har fått för mig att jag läst nånstans om en raskatt med stamtavla, som inte uppfyllde standarden så den blev klassad som huskatt istället. Förstår ju att det måste vara sällsynt, men hur bedöms en sådan sak? Det måste väl vara många domare som tycker likadant för att "göra om" en katts klassificering. Är det kanske när man misstänker att den inte är renrasig?
Kom visst ifrån ämnet nu, men är det nån som vet?

mvh Findus och Molly

En katt ska inte gå att "göra om" från raskatt till huskatt. Hos SVERAK är själva definitionen av huskatt en katt utan stamtavla så hur orastypisk en katt än är, är de registrerad hos dem och har en stamtavla kan den inte ställas ut som huskatt.

Däremot kan man inom IDP (och i extraordinära fall även inom SVERAK) få en huskatt godkänd som raskatt.

En katt ska inte gå att "göra om" från raskatt till huskatt. Hos SVERAK är själva definitionen av huskatt en katt utan stamtavla så hur orastypisk en katt än är, är de registrerad hos dem och har en stamtavla kan den inte ställas ut som huskatt.

Däremot kan man inom IDP (och i extraordinära fall även inom SVERAK) få en huskatt godkänd som raskatt.

OK, då fattar jag!
Finns det nåt att läsa om hur en huskatt kan bli raskatt? Skulle vara kul att veta mer!

Mvh FoM

OK, då fattar jag!
Finns det nåt att läsa om hur en huskatt kan bli raskatt? Skulle vara kul att veta mer!

Mvh FoM

Läser man SVERAKs regler om stambokföring kan man läsa om hur hela processen går till, men i praktiken används inte möjligheten att godkänna tex. en katt som ser ut som en birma (men inte har någon stamtavla) som en birma.

Inom IDP kan man fortfarande kvala in huskatter som européer om man ställer ut katten i novisklass på utställning, men inte heller det är vanligt och som jag har förstått det är det inte många som blir godkända av de få försök som görs.

Noviser används även inom maine coon-avel, huskatter runt Maine godkänns som noviser i USA och en del uppfödare här i Sverige arbetar med sådana linjer. Du kan säkert läsa mer om det på någon maine coon-hemsida (kanske på pawpeds.com tom.?).

Låter som en komplicerad process, utan tvekan!

Har en kompis som föder upp maine coon, kan ju höra om hon vet mer.

Men om man nu skulle göra en ny upptäckt, en helt ny färg eller nytt mönster, så är det väl också svårt att få godkänt? Om man tittar lite bakåt i olika raser är det ju ofta många raser i en ny ras. Det känns som om det var mer ok att plocka in lite olika kombinationer förr, eller var det lika strikt som nu? De flesta raserna är ju "manmade", med ursprung från vanliga huskatter med något säreget drag. Vissa raser kommer från avkomma som ansågs som fel och skulle avlivas, men hamnade hos mot-strömmenavlare som vände det till nåt bra. Och jag gillar människor som bryter ny mark, så inget ont om detta. Men om man nu hade velat ta fram en ny ras, eller få fram en sundare typ av katt inom en viss ras, hade inte alla tjänat på om förbunden varit mindre strikta? Jag bara tänker fritt nu... Jag förstår ju att utställning är en skönhetstävling, och att utseendet är jätteviktigt. Jag tycker det är spännande med bedömningar och hela grejen, och det är bra att klubbarna och förbunden strävar efter sunda och vackra katter. Men samtidigt är det som att reglerna motverkar sitt syfte; man förhindrar ju givetvis osund avel, men hindrar även utvecklingen att ta sig framåt. Utanför förbunden pågår likväl extremt osund avel(kanske inte i Sverige, som tur är) och i förbunden finns raser som inte ser direkt hälsosamma ut. Det finns säkert jättemånga uppfödare som prioriterar hälsan hos sin ras och säkert många som satsar på utseendet. Och självklart kan man få båda delarna, det ena utesluter inte det andra. Det är bra med avel, men det borde alltid ske med kattens välmående i centrum. Man kan ju ha många åsikter om detta, och huruvida en utställning är viktig eller ej i sammanhanget, det finns ju massor av aspekter att ta hänsyn till. Personligen ställer jag ut för att jag tycker det är roligt, har faktiskt inga superambitioner åt det hållet. Skulle helt klart ljuga om jag sa att katten tycker det är kul med utställning(det finns katter som man ser är födda till utställning)han har inte riktigt det intresset:) Inte så att han höll på att dö av stress, det var nog lite spännande med alla nya lukter och synintryck, men det var nog heller ingen aha-upplevelse... Just på utställningsplan får jag väl erkänna att det handlar om, för att vara krass, mina egna intressen. Ur min avelssynpunkt handlar det däremot alltid om bra hälsa och välmående.

Mvh Findus och Molly

Skapandet av en ny ras kräver tillstånd från förbundet. Man presenterar sin idé om ansöker om att få göra en "otillåten" parning. I praktike är det nästan omöjligt att få godkänt just för fallet att skapa ny ras, och raserna uppkommer utanför raskattvärlden.

Att ta fram en ny typ är ju varken svårt eller otillåtet, och i många raser med liten avelsbas går det även att göra inparning av hälsoskäl.
Ett fåtal raser (inom FIFé/SVERAK) tar fortfarande in noviser. Mina korater tillhör dem, en katt från rasens ursprungsområde i thailand kan alltså "plockas från gatan" och användas i koratavel om domarna anser att den uppfyller rasstandard tillräckligt.

I många av de mer typade raserna finns det uppfödare som inte uppskattar det extrema utan avlar en "sällskapstyp" som kanske inte går så bra på utställning men ofta är populär bland "vanligt folk". Man ska ju dock komma ihåg att det faktiskt är få "extrema" drag som har någon hälsopåverkan på katten, det handlar ju mer om vad vill vill se... På hund accepterar man en enorm mångfald som "naturlig", på katt är det väldigt lite som ska till innan allmänheten kallar dem extrema.

Har man ett väl genomtänkt avelsprogram brukar man kunna få tillstånd att kontrollavla (dvs. para in en annan ras eller icke godkänd färg/mönster) hos SVERAK oavsett ras.

Jag föder upp inom GCCF och får para in burma, abessinier, brittiskt korthår, asian shorthair och korat precis som jag vill. De är godkända utparningsraser. Jag behöver mao. inte ansöka om tillstånd för att avla in just dessa raser.

Det är liknande inom ett flertal andra förbund så det finns "friare" förbund än SVERAK/FIFé.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka