Utställning, Nybörjare

Sv: Utställning, Nybörjare

Lånar tråd...

Finns det speciella blanketter el formulär på internet som ska användas då man anmäler till utställning? (som till hund, att beställa från skk?) När betalar man? Vad ,menas med att man får straffdagar om mman betalar för tidigt?

Jag är ny inom kattutställning som ni säkert förstår och nu blir säkert någon arg, men varför är det så krångligt att ställa ut katt? Säkert lätt när man gjort det en gång, men det är ju märkliga regler också tycker jag. T ex att man måste stanna kvar hela dagen annars blir man avstängd från utställningar. Och att man måste vet besikta så tidigt... Vad menas med 2-cert utställning? Har katten chans båda dagarna då att ta cert? MÅSTE man ställa båda dagarna då?

På hundutställningar och hästtävlingar kan man ju räkna ut ungefär när man bör vara på plats, man kan vetbesikta när man "har lust" och åka hem om man inte vill sitta och titta på alla andra om man själv är utslagen redan. Varför är det så speciellt inom katt?

Jag ska ge det hela en chans med min tjej, kanske blir helbiten och inte gör annat än ställer katt om ett par månader, vem vet?:D

Blanketter finns att laffa ner på www.sverak.se
"Utställningsanmälan" http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter_0604/Utst_anm_0604.pdf

Du ska betala på första anmälningsdagen, eller lägga in betalningen så att den går in på kattklubbens konto den dagen. Straffdagar får du om du betalar för tidigt, alltså innan första anmälningsdagen, klubben brukar då lägga på ca 7 dagar på din betalning och eftersom dom tar betalningsdatum som anmälningsdatum så är det stor risk att man då inte kommer med, eftersom nästan alla utställningar blir fulla redan första anmälningsdagen.

Att man ska stannar kvar hela dagen är för att utställningen är öppen för allmänheten och att klubben tar en entré-avgift, det är ju inte så kul för de besökare som kommer efter lunch om hälften av alla katter redan åkt hem då, då har dom nog ingen större lust att betala för att gå in. Anledningen till att vet.besiktningen ligger så tidigt är ju för att utställningen ska kunna börja så tidigt som möjligt (så man slipper vara kvar långt fram på kvällen) och ingen katt släpps ju in om den inte är vet.besiktigad och alla katter måste vara incheckade innan utställningen öppnar. Med 2-cert menas precis som du skriver, man kan ta 2 cert, ett varje dag. Det är alltså två separata utställningar med alla raser båda dagarna, bara det att dom ligger på samma helg och i samma lokal och arrangeras av samma klubb :) Man kan välja om man vill ställa ut en dag eller båda dagarna, man måste alltså inte ställa båda dagarna.

Det är inte svårt eller krångligt när man har gjort det ett par gånger, och du kommer förstå varför det är upplagt som det är också :)

Jag kommer framstå som ett pucko på första utställningen men jag ska prova iaf! Brynolf vill det tror jag:-)

Nej då! Haffa tag i någon som varit med ett tag och som kan vägleda dig lite, burgrannar brukar vara väldigt hjälpsamma :) Vilken utställning har du tänkt anmäla till? Jag hjälper dig gärna om jag är på samma :)

Snygging.

Brun burmamaskad. (Om han inte är så ljus som på första bliden naturligt, då är det en tonkanesmaskad).

EMS-kod n 31 (resp n32 för tonkanesmaskad)

Mest troligt burmamaskad. Jag har visserligen sett en hel del tonkar med otydlig ögonfärg, men faktiskt aldrig en med gula ögon. Nyansen på maskningen kan sedan förändras eftersom den är temperaturberoende. En del siamesmaskade katter är periodvis riktigt mörka på kroppen.

Cool katt iaf. :D

Tack snälla! Jag har inte bestämd när och var första utställningen blir. Ska först och främst få klar alla papper. Sen ska jag välja och vraka:banana:

Det är inte svårt eller krångligt när man har gjort det ett par gånger, och du kommer förstå varför det är upplagt som det är också :)

Tack! Du har rätat ut en hel massa frågetecken nu!!!:bow:

Hopppsan: Vi kan ju se ut som puckon ihop då. Men vi ska nog lära oss, eller hur!?!

Om du bor i närheten av Eskilstuna så är det utställning i Kungsör i augusti och Eskilstuna i september.
Har du mer brått kan du komma hit till Örebro i juni.

Eventuellt ska jag till juniutställningen utan katt, men med en kompis som börjar kunna det där. I så fall kan jag hjälpa dig med lite på plats.

Om du bor i närheten av Eskilstuna så är det utställning i Kungsör i augusti och Eskilstuna i september.
Har du mer brått kan du komma hit till Örebro i juni.

Eventuellt ska jag till juniutställningen utan katt, men med en kompis som börjar kunna det där. I så fall kan jag hjälpa dig med lite på plats.

Jo jag bor i Eskilstuna. Har inte riktigt bestämmt vilken/vilka utställningar det blir. Vore jättegulligt om du kunde hjälpa en vilsen själ:rofl: HiHi... Tack snälla!

Jag har ju varit vilse jag med :D
Men det är verkligen inte så svårt, det kan dock vara lite vimsigt och framförallt nervöst i början. Men säg till om du anmäler dig så kan vi nog mötas upp där i så fall. Kungsör är väl troligen den minsta utställningen annars.

Ska du ställa en huskatt på en internationell utställning inom Sverak (eller vilket förbund är din kattklubb slutet till?) så måste du skaffa ett huskattsbevis, detta kan du hitta på deras hemsida. Är katten äldre än 10 månader så måste den vara kastrerad och id-märkt, vilket du också måste ha intyg på. Den ska också vara fullvaccinerad och det får inte ha gått mer än ett år sedan sista sprutan (gäller från 1/7, innan var det två år), detta måste du ju också ha intyg på.

Lycka till! :)

Har kollat på både SVERAK och MSK's sidor på nätet men hittar inget där det står att det ska finnas intyg på ID-märkningen. Är du säker på att man ska ha det? Min katt är öronmärkt men delar av märkningen är otydlig. Hur gör man då?

En annan fråga: Vilka mått är lagom för burskynket? Finns det att köpa färdiga eller måste man ta fram symaskinen?:angel:

Du kan köpa färdiga burskynken eller sy egna. Att köpa kostar oftast mellan 500-2000:- beroende på vad du vill ha.

Så här står på SVERAK's sida bl.a
En av anledningarna till att ID-märka sin katt är att den skall kunna identifieras. Är tatueringen oläslig är ju identifiering inte möjlig och tänker du ställa ut måste katten ha en läsbar ID-märkning.

Samma sak gäller om katten är chipmärkt men att chipet av någon anledning inte går att läsa av trots försök med olika läsare.

Dock vet jag inte hur det är med intyg. Vi som har raskatter måste ha numret på stamtavlan också.

Har kollat på både SVERAK och MSK's sidor på nätet men hittar inget där det står att det ska finnas intyg på ID-märkningen. Är du säker på att man ska ha det? Min katt är öronmärkt men delar av märkningen är otydlig. Hur gör man då?

En annan fråga: Vilka mått är lagom för burskynket? Finns det att köpa färdiga eller måste man ta fram symaskinen?:angel:

Det står på Sveraks hemsida under "Utställning" och sedan "Att ställa ut katt" att samtliga utställningskatter över 10 månader måste vara ID-märkta. Det lättaste att göra om öronmärkningen är otydlig och du inte har något intyg på den är ju att chippa katten, det är snabbt, smärtfritt och billigt och du får ett intyg på att katten är märkt.

För enkelbur är måttet 60x75x60 cm (60 djup, 75 bred och 60 hög), för dubbelbur 60x150x60 cm, om det är en sverak-utställning, IDP och NRR har andra mått tror jag. Det finns burskynken att köpa färdiga, eller så syr man själv, jag säljer i mindre skala men det beror ju på vad man gillar för tyg och modell etc.

*KL*

Kapar tråden lite, hoppas det är ok?

Har fått lite utställningsfunderingar för våra kisar, det kunde vara kul om nu katterna gillar det. Just det här med att dom kanske blir stressade och vantrivs oroar mig - jag har förstått att man inte får gå "i förtid".

Storekisen, blir ju 7 i år, älskar ju när det kommer folk hit. Gillar att visa upp sig och charma alla. Han är kastrerad och öronmärkt, räcker det med vet-intyg på öronmärkningen? Den börjar bli lite otydlig men den finns ju med i vår veterinärs papper och så. Ska man kanske chippa också?

Lillen ska kastreras, tänkte öronmärka då också. Just nu ska han ju först och främst bli frisk från sin fraktur, återbesök på djursjukhuset på onsdag.

Först och främst ska man väl gå med i en kattklubb, några tips i Helsingborgsområdet?

Kan man prova på nåt enklare/inofficiellt bara för att se hur de reagerar, något där man kan gå i förtid om de blir stressade? Hur kan man träna annars?

Båda är ju huskatter, har ju en tråd om färg och dylikt så jag vet att Sammy (den äldre) är n22 om jag minns rätt.
Vad har vit för färgkod?

Om man ställer ut båda, kan man ha burarna brevid varandra så att de ser varandra (känner sig tryggare) eller kan man bli hänvisad olika platser för dem?

Tack på förhand!

Mvh Cissi

Okej då får jag chippa honom då.
Dåligt att det inte står på MSK's hemsida där allt annat viktigt står! Men nu vet jag iaf.

Ang burskynke. Jag tänker minsann sy mitt eget :-)

Jag skulle chippa för att vara på den säkra sidan, men ett intyg från vet på öronmärkningen räcker säkert.

Det bästa är ju att börja så tidigt som möjligt så att dom lär sig redan från början, det är ju oerhört många dofter och ibland högljutt och det kan bli lite för mycket även för den snällaste katt när domarna ska klämma och känna och vända och vrida, men det är ju bara att testa och se. Det bästa är att börja med ett klubbmästerskap tycker jag, det är litet och inte lika stressigt och man kan gå om man vill.

Ang burarna så får man burar brevid varandra om samma person står som ägare på båda katterna, annars kan du ju ha båda katterna i en dubbelbur så har dom varandra.

Helvit har färgkod "w"

*KL*
Först och främst ska man väl gå med i en kattklubb, några tips i Helsingborgsområdet?

Kan man prova på nåt enklare/inofficiellt bara för att se hur de reagerar, något där man kan gå i förtid om de blir stressade? Hur kan man träna annars?

Föreningen Mästerkatten tror jag är mest i ditt område, men på sveraks hemsida finns ju klubbarna efter ort. FMK verkar hur som helst vara en trevlig klubb.

Är man osäker finns ofta klubbmästerskap. De är ju inga officiella utställningar, och då brukar det gå bra att rucka på reglerna om det behövs. Har jag ställt en dag när katten absolut inte funkar (även rutinerade katter kan ju bli stressade om någon konstigt händer) sätter jag in dem i buren och hänger en filt över. Det är ofta inte att sitta där som stressar dem, utan allt omkring. Annars kan man sätta den i transporten en stund för att varva ner. Som sagt brukar det vara bedömningen och att vara ute i hallen som katterna reagerar på, inte att sitta i buren. Är det så illa att katten anses lida av att vara där söker man dispens för att gå hem. Ingen vettig utställningsledning nekar om katten är hyperstressad även i buren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka