Utställning nybörjare - Fattar ingenting?

Saraoliv

Trådstartare
Jag tänkte att jag skulle ställa ut min nya valp och som en hängiven anhängare till SBKs tävlingar så
känner det här med SKK som en helt ny grej. Så...

Jag har fixat medlemskap i SKK - Check
Min valp är vid tävlingen över 4mån - Check
Jag har anmält mig till en inofficiell ifall jag går åt fel håll i ringen typ - Check

Men....

Så läser jag i SKK Broschyr "Du ska vara medlem i arrangerande klubb. Vilken klubb som anordnar den aktuella
utställningen framgår av annonsen"

Va?

Jag har anmält mig till en inoff som Örebro Läns Kennelklubb tillhandahåller! Innebär det att jag utöver mitt
SKK medlemskap måste bli medlem i Örebro Läns Kennelklubb för att ställa ut en gång?

Nejdå.
Du har gjort allting rätt. :)

Jag har aldrig hört talas om att en måste lösa medlemskap hos varenda arrangör, det låter ju som en helt galen felskrivning.
Länka gärna till broschyren, förresten.

Hehehe, jag såg samma formuleringen på hemsidan och kunde inte låta bli att ringa till SKK och påpeka att det var otydligt. Hon som jag pratade med förstod inte alls att det kunde tolkas som att en person är tvungen att betala medlemsavgift till klubben som arrangerar – så de kommer tyvärr inte att ändra på det.

För att kunna använda tjänsten Internetanmälan krävs att du är medlem i arrangerande klubb och att hunden är registrerad (stamboksförd) i Svenska Kennelklubben.

MEN, så länge du är medlem i SKK (eller Länskennelklubb) har du tillgång till alla utställningar, både officiella och inoffar.

Kör hårt :)

Ställer du ut på inofficiell så behöver du i regel inget medlemskap alls. Behövs medlemskap brukar det framgå i PMet till utställningen där all information kring betalning osv finns.

Ställer du ut på någon SKK-utställning så behövs SKK-medlemskap. Länsklubbarna räknas som SKK.
Ställer du ut på rasklubbsutställning så behöver du medlemskap i rasklubben.

Finns ett PM till utställningen, läs det! Där kan det tex stå såhär:
"Krav för deltagande
Vaccination enligt SKK:s championat & utställningsbestämmelser.
För deltagande krävs att samtliga ägare till svensk hund är medlemr i SvSR.
För utlandsregistrerade hundar inskickas också kopia på originalstamtavlan."

Hehehe, jag såg samma formuleringen på hemsidan och kunde inte låta bli att ringa till SKK och påpeka att det var otydligt. Hon som jag pratade med förstod inte alls att det kunde tolkas som att en person är tvungen att betala medlemsavgift till klubben som arrangerar – så de kommer tyvärr inte att ändra på det.

MEN, så länge du är medlem i SKK (eller Länskennelklubb) har du tillgång till alla utställningar, både officiella och inoffar.

Kör hårt :)

Jag hade exakt samma fråga när jag skulle ställa ut för första gången. Trodde att jag var tvungen att bli medlem i varje klubb...så nog kan man tolka det fel! Vad muppigt att de inte kan tänka sig att förtydliga eftersom frågan faktiskt dyker upp - då är det väl inte glasklart?

Liknande trådar

Hundavel & Ras (OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!) Att Herr och Fru...
2
Svar
33
· Visningar
4 198
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Okej, jag har NOLL koll på utställningar. På riktigt NOLL koll, aldrig ens sett en IRL. Men har fått för mig att 'det skulle vara kul...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 051
C
Övr. Hund Jag har två stycken inom rimligt avstånd som jag vill åka på. Jag har ställt 7-10 gånger innan, men denna gången vill jag förbereda mig...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: ChristinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka