Utställning imorgon!!

lagottoromagnolo

Trådstartare
hejsan! är det någon som ska på utställning i karlskoga imorgon?? jag är jätte nervös! debut för både mig och hunden:p någon som har något tips? något som är ''bra att ha med sig''? vore jätte snällt om man fick svar!:bump:

Sv: Utställning imorgon!!

Åh, vad spännande!

* min stora miss jag gjorde första gången var att glömma stol.. så jag och hunden delade filt på golvet, vilket inte var så bekvämt.
* Vatten till hunden! =) dom brukar bli törstiga av allt väntande.
* En bur kan vra bra, om du till exempel vill gå iväg och kika på någon annan ring eller gå på toa etc.

Sen ett litet tips i ringen ;) försök se otroligt proffsig ut och sträck på dig och visa världen vilken underbart fin hund du har, det funkar faktiskt (har gjort för mig iaf) :p

Tack så mycket för tipsen! är det några regler vad det gäller koppel?? kan man ha vanligt stryphalsband och läderkoppel? har tygkoppel men hon kan mer eller mindre krypa ur det..:P vilket inte vore så bra:D

Det är ett helt ok att ha ett vanligt, men ett hett tips, kan vara ett vanligt retrieverkoppel som du kan "spärra" högst upp i nacken, om du inte vill köpa ett utst. koppel direkt. Bra med det är att hunden inte kan stoppa ner nosen i backen när du springer med den, plus att det är lättare att ta sig runt om det sitter där.

Nej att krypa ur kopplet blir bara pinsamt :D hihihi
Det hände en tjej en gång när jag var i Västerås, hennes pyrené hund smed och den var urnöjd och sprang som ett skott igenom alla ringarna, med matte skrikande i hälarna.. Dommarna fick kasta sig efter hennes hund :P jag tror att hon ville sjunka ner i backen...

jag tror att min lagotto inte skulle våga gå någonstans utan mig ändå men visst skulle man bli lite snopen om man bara sprang runt med ett koppel:P

jag köpte kopplet på en utställning, tyg koppel. en ögla med en ring som man drar ned och sen drar man ned ett stopp. men det verkar som om ''stoppet'' ger med sig och går upp.. kanske får bli strypkedjan och det hederliga läderkopplet:)

Jasså, jag förstår vad du menar! :)
Jag har flera sådana koppel som du beskriver, ett i läder, och det har för vana att gå upp av sig självt.

Men vill du använda det ändå, så kan du ju fixera det med lite tejp innan du springer in i ringen =)

Glöm inte att sträcka på dig och verkligen showa din snygga hund ;)
Jag "spelar" lite proffsigare än vad jag är, då brukar det gå bra, speciellt på mindra utställningar :P hihi

aah, tack för alla svar! detta är en inoff. tar det mest som träning:) min lagotto är lite reserverad(speciellt för män) det är jag mest nervös för, när domarn ska klämma och känna..;) vad ställer du ut för hundar??:)

Ok, jag förstår =) Men det kommer ni snart över ska du se!
Jag ska också på inoff, fast nästa helg, men min tik, så hon vänjer sig lite mer vid innomhusutställningar, hon funkar bra ute, men inne är hon en helt annan hund och nästan kryper fram, så vi övar på det =) Det är en omplacering också, så hon har en del underliga beteenden för sig ibland.

Jag ställer mina beaglar, speciellt min hanhund, som jag började allt med. Sen så hoppas jag på att tjejen ska börja ta sig innomhus för hon är en supervovve egentlige, men det är inte alltid dommarna håller med när hunden inte sköter sig som man vill... =/
Sen så hjälper jag vänner och uppfödare ibland, bara på kul :p

hehe, ja, visst är dom fina =) snälla, trötta och otroligt hungriga också ;) hihi

Ja, det är helt olika faktiskt, min hane är bättre innomhus.. :P väldigt individuellt från hund till hund. Det är någont man får reda på, var så säker ;)

Men ridhur brukar vara bra, för det är som ett mellanting, med underlaget och hästbajet som blandats gör att det luktar lite mera utomhus, fast det inte t.ex. blåser (min hund blir lite orolig när tältet dommaren står i blåser och fladdrar, ibland) Så, det är yperligt att börja i tt ridhus, enligt mig =)

Vad spännande.
Berätta hur det har gått sen!:laugh:

Vi ska på en inoff nästa helg *brrrr*
Var toklängesen jag visade hund
och sambon som ska få göra det nu har aldrig gjort det :o

Känns lättare med hästutställningar :D

Hur har det gått? Uppdatera så fort du kan.

Min hund var också reserverad mot främlingar ett tag, lärde in ett kommando på henne så hon blev tryggare. Kommandot innebar för henne att "nu kommer nån och känner på mig, är jag bara stilla så kommer belöningen sen". Fungerade jättebra och numera är hon trygg och glad med främlingar!

hur gick det?!?!?! :D

Att ställa ut tiken till helgen sket sig ganaka mycket :P då hon hux flux började löpa idag.
Så jag ringde och TACKochLOV så kunde jag byta så jag ställer min hane istället :D ska bli kul!

:bow:

jodå, det gick väl sådär... det gick jätte bra när vi var 4 lagottos som travade ett varv, sen ställde hon upp sig JÄTTE fint!:) MEN, sen när vi skulle fram till domaren... det gick inte alls bra. han böjde sig över henne och sträckte fram handen mot henne vilket hon blev rädd för och skyggade! sen skulle hon ju bort från den ''läskiga'' mannen så när vi skulle trava själva i ringen så kastade hon sig framåt. så till sist fick vi ställa upp för domaren och få kritiken men sedan så bad han oss att gå ut.

Kritiken löd: Blyg tik som behöver tränas på att hanteras. bra huvud. kort hals. bra vinklar. rör sig väl.

Ni får gärna komma med tips på träning med ''blygheten'':)

vi ska på en inoff i Sunne den 17 maj också:) då är det en kvinnlig domare;) hoppas det går bättre då!

Jag kan bara tipsa om det som jag redan skrivit om, lär in ett kommando för att "nu kommer nån och klämmer och känner på dig och står du bara still så kommer belöningen".
Tog dock lite tid att lära in, men med det och med mognaden så fungerar hon ju numera utan problem, ja hon är ju väldigt positiv till människor!

För att göra en lång historia kort hur jag tränade in det (om du vill ha tips):
Välj ut ordet du vill använda (jag valde Show).
Säg det och sen tar du på hunden, inget mycket i början, bara att du tex drar en hand över ryggen medan hon står
För varje del utökar du när hon verkar trygg i momentet, så du till sist kan titta på bettet, känna på ryggen, ben, svans osv medan hon står på ditt kommando.
Be därefter någon hon känner väl göra samma sak (jag valde i det momentet mina föräldrar).
Även här, utöka lite i taget.
Välj sedan någon hon känner och litar på, men kanske inte träffar så ofta.

Det är alla småmoment som gör att det tar tid, i alla fall tog det tid för oss.

Hoppas det löser sig för er!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 157
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 571
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
924
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka