Utställning för korsningsponny?

Sv: Utställning för korsningsponny?

Jag önskar att jag kunde skaffa ett föl eller en unghäst men tyvärr, inte än. Dock vore det roligt att faktiskt titta på hur allting går till och möjligen kolla om det finns någon lovande hingst som man kanske kan betäcka med om något år eller så.

(och att få se Iron Wills häst in the flesh.. *dreglar*)

Jag älskar utställningar :love:

Tack för svar!

Welsh; Tackar även för ditt svar :bow:
Det ska bli superkul! måste bara leta reda på en smal nosgrimma, Stellas engelska är 3-4 cm bred :p

Idag var vi iväg!

Vilket kaos! Tiden flög iväg på utställningen och det gick mycket fortare än beräknat.
Så vi anländer när utställningen i princip är över :cool: Men vi fick endå en bdömning av Stella.
Stackarn, hade inga möjligheter att visa sig från sin bästa sida! stått och vinglat fram i en
transport i ett par timmar, och sedan direkt ut ur transporten och in i ridhuset för bedömning!
Vi hann inte skritta fram osv. så hon visade inte direkt sina bästa gångarter, men oj så fint hon
uppförde sig. "Världsvan" sa dommaren :love:

Men omdömet lyder

Typ: Harmonisk med trevlig ponny karakträr. 8
Huvud, hals och bål: Vackert huvud, välformad, något brett ansatt hals. Bra sadelläge. Väl musklat kors. 8
Extremiteter: Tåvid fram och något instabil bak. 7
Skritt: Avspänd, vägvinnande. 8
Trav: Luftig, taktmässig. 8

Dommaren nämde att, så som jag uppfattade det; om hon fått lite mer stöd av mig så hade hon fått högre poäng på traven :)
Och skritten kunde hon tyvärr inte visa från sin bästa sida, men vi är nöjda endå!

Hoppas att jag inte var verkade otrevlig, mot de jag träffade på utställningen i all stress. :o

Senast ändrad:

+ Askersund; Tack så mycket! jag själv gissade på lägre poäng för typ och hals, huvud och bål, så jag blev superglad när jag såg att det var 8a på dem :)

Ååh, vill också ställa ut min ponny
Hoppas att jag kommer iväg på något i vår, det vore ju en stor fördel när man (förhoppningsvis) ska välja hingst nästa säsong

Ja vi ville åka nu i höst, då uställningarna kommer så sent, och om vi ska betäcka så vill vi göra det tidigt :)

Ingen fara, ingen märkte något. Vi var bara så glada att du hann dit innan domaren skulle åka. Lägger ut bilder i morgon kväll då jag jobbar i natt och sover i morgon. En strålande rolig dag för mitt stuteri!
BIM på ena fölet samt reserv BIS på unghästen. Hingstarnas avkommor blev alla utom 1 bedömda med klass I!

Grattis till ditt fina stos exteriörbedömning!

Jättebra poäng! Tänk på att det kan variera mellan visningstillfälle och domare.
Mitt Wpb sto har fått varierande bedömningar vid ridponnyutställning (för welshig), 4 års-kvalitets (jättebra bedömningpoäng av normalt sträng domare), welshutställning (storhästutseende). Det som hela tiden varit lika är typ, hhb och extremiteter (samma som din). Det känns rätt tycker jag. Sen kan ju dagsformen/visaren avgöra gångarterna.
Jag ska visa min welsh cob (3 år nu) på welshutställning samt kvalitets nästa år. Det är spännande att få en bedömning. Ska då för första gången anlita professionell visare, då han tar älgkliv.
Kul att du visade henne och grattis till fina poäng:bump:

Ja precis, man vill ju gärna börja betäcka i tid ifall det inte tar sig direkt.
Hade också gärna fått mitt sto bedömt redan i år, men hon går inte att trava vettigt bredvid ledare än och skrittar med tveksamhet så vi måste träna först. Veterinären stod och skrattade åt oss när han skulle besiktiga henne för försäkringen och böjde benen, wroom så var ponny lååångt ifrån mig. Men då var hon bara hanterad i tre månader (4 år gammal), nu är vi uppe i 6 månader och det går bara bättre och bättre :angel:

Ingen fara, ingen märkte något. Vi var bara så glada att du hann dit innan domaren skulle åka. Lägger ut bilder i morgon kväll då jag jobbar i natt och sover i morgon. En strålande rolig dag för mitt stuteri!
BIM på ena fölet samt reserv BIS på unghästen. Hingstarnas avkommor blev alla utom 1 bedömda med klass I!

Grattis till ditt fina stos exteriörbedömning!

Grattis!!! verkligen roligt att det gick superbra för er!
Vill gärna se bilder på alla dina fina med :d

Tack!

Tack så mycket!
Jo det är klart att det kan variera i poäng, jag klantade ju till det och gav för lite stöd i traven tyvärr, men det var första gången jag visade en häst/ponny så jag är nöjd :)

:rofl:

Låter som när vi tränade! Stella for åt ett håll och jag fortsatte rakt fram.
Sen så skulle hon bara bocka och galoppera, det är ju kul att springa :cool:
Men hon skötte ju sig över förväntan i lydighet och snällhet. Trodde att hon skulle flörta mer med de hingstar hon fick syn på.
Hon blir helt kärlekskrank när hon går förbi hingstarna i vårat stall, fyra stycken tvååringar och en sexåring :p

Som Cirkus sa så anordnar Roslgens Ponnyavels förening uställningar där även korsningsponnyer får delta. Generellt sett så brukar korsningsponnyer utan riktig härstammning vara välkommna på de flesta uställningar som inte ordnas av en speciell rasförening, medan klubbar och små föreningar brukar vara glada för alla som vill komma, men som sagt i vissa fall får de inte få placeringar som champions osv, men poängbedömmningen är som vanligt.

Vi var på en av rpaf´s utställningar förra helgen! Men tack för svaret!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Moderator får gärna flytta om tråden ligger fel. Jag pratade för någon dag sedan med fd. ägaren till min British Spotted Ponny. Vi...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: _Skifting_
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka