Utställning för korsningsponny?

Sv: Utställning för korsningsponny?

Jo jag tycker det med, men får höra om och om igen här hemma att det där måste vara en haflinger/Cob. Jag antar att det är färgen som gör det :p

Hon är ju kanonsnygg !!!!

Maffig, men inte galet grov !

Oj, vad spännande att se poängen på henne !

Tyvärr har jag knapp några bilder på ponnyn iaf inte uppställd.

Senast ändrad:

Och folk sa till mig att min var ett övervuxet russ ;) Lita inte alltid på folk, det är nog som du säger: färgen lurar en.

Tack!

Men tänkte höra, ska jag ringa till ASRP där hon är registrerad och höra med dem om 9000 serien eller ska jag ringa till utställningen? :)

Någon här på buke kanske vet svaret ang. 9000 serien?

Belethien; Ja man kanske inte bör göra det :p

Detta är det enda jag kan hitta:

http://www.skaraborgsponnyavel.se/raskod.html

EJ RIKSSTAMBOKSBERÄTTIGADE PONNYER - 9000-SERIEN

9000-serien Här införs de welshponny/cob som ej har en licensierad far samt ej har styrkt härstamning enligt betäckningsrapport.

Nu är det welshponnyer men jag hittar samma info om connemaror vilket troligen betyder att de med okänd stam tillhör och registreras under denna kategori. Alltså bör din häst vara en av de om hon är reggad 99.

Detta är det enda jag kan hitta:

http://www.skaraborgsponnyavel.se/raskod.html

Nu är det welshponnyer men jag hittar samma info om connemaror vilket troligen betyder att de med okänd stam tillhör och registreras under denna kategori. Alltså bör din häst vara en av de om hon är reggad 99.

Tack för svaret! Skickade iväg ett mail till kontakt personen på utställningen :) Hoppas på svar, annars så får jag ta mig i kragen och ringa :p

Jag förstår däremot inte varför det ska vara så svårt att hitta info om detta.. finns inget på asrp's hemsida så vitt jag vet. Meh. :mad: (kan ju också vara p.g.a. mina utvecklade google kunskaper men det tänker jag inte tala om :rofl:)

Gick in och tittade på resultat på deras hemsida, de som anordnar utställningen som nämnts, där var det en ponny som hade nr. 99-93-18XX som varit med, det låter ju lovande! :p

Men det låter bra! Får hålla tummen på att det går vägen- ditt sto är ju väldigt fint så det vore synd om det inte gick.

Men det låter bra! Får hålla tummen på att det går vägen- ditt sto är ju väldigt fint så det vore synd om det inte gick.

Tack!

Jo det vore roligt om man kunde få reda på vad som är bra och mindre bra.
För att om vi ska välja en hingst åt henne så behöver man ju veta för och nackdelar.
Jag tycker att hon är lite låg fram, så då måste man välja en hingst med bra front, och så är halsen ganska kort.
Sen vill jag ju ha en avkomma med ännu bättre gång än vad hon har :p
Dvs. Om det blir så att vi ska ta ett föl :)

*kl*

Om man bedömmer en häst med okänd ras, hur gör amn då med bedömningspunken "rastyp"?

Och likadant emd stamboksföreingen, VAR stamboksförs en sådan häst?

Den bedöms som en ridponny. Dvs enligt samma kriterier som en rasren ridponny. Och stamboksförs som en sådan.

*kl*

Om man bedömmer en häst med okänd ras, hur gör amn då med bedömningspunken "rastyp"?

Och likadant emd stamboksföreingen, VAR stamboksförs en sådan häst?

Om den anmäls som SvRidponny så bedöms den som sådan.
Så här funkar det med raskoder

43-xx-xxxx e ridponnyhingst - ställs ut som SvRp
93-xx-xxxx e renrasig godkänd ponnyhingst - ställs ut som SvRp
99-xx-xxxx ej godkänd härstamning, får ställas ut i mån av plats men är inte med och blir rangerad, kan alltså inte vinna klassen el bli BIR/BIS. Dock brukar RPAF ta emot 99or i mån av plats.

Sen kan man även ha häst med "rätt" raskod men som har hamnat i 9000 registret. Dvs xx-xx-9000 en sådan häst har rätt ras för sin raskod men har någonstans en förälder som gör att den inte är stambokförsingsbar. Det kan vara ett russ vars pappa inte är godkänd.

Ang sista minuten utställningen så kommer den troligen att ställas in pga domarbrist. Om någon kommer och sponsrar med 4000kr cash så har föreningen råd att ta in en domare som bor längre än 15 mil från utställningsplatsen, alla närboende domare är upptagna och den inbokade domaren kom med återbud :(

Inomhus utställningar kostar så pass mkt mer att arrangera än sommarutställningar.

Om den anmäls som SvRidponny så bedöms den som sådan.
Så här funkar det med raskoder

43-xx-xxxx e ridponnyhingst - ställs ut som SvRp
93-xx-xxxx e renrasig godkänd ponnyhingst - ställs ut som SvRp
99-xx-xxxx ej godkänd härstamning, får ställas ut i mån av plats men är inte med och blir rangerad, kan alltså inte vinna klassen el bli BIR/BIS. Dock brukar RPAF ta emot 99or i mån av plats.

Sen kan man även ha häst med "rätt" raskod men som har hamnat i 9000 registret. Dvs xx-xx-9000 en sådan häst har rätt ras för sin raskod men har någonstans en förälder som gör att den inte är stambokförsingsbar. Det kan vara ett russ vars pappa inte är godkänd.

Ang sista minuten utställningen så kommer den troligen att ställas in pga domarbrist. Om någon kommer och sponsrar med 4000kr cash så har föreningen råd att ta in en domare som bor längre än 15 mil från utställningsplatsen, alla närboende domare är upptagna och den inbokade domaren kom med återbud :(

Inomhus utställningar kostar så pass mkt mer att arrangera än sommarutställningar.

Okej så då borde jag kunna ställa ut henne där? dvs om den blir av och i mån av plats?

Så ett russ med ej godkänd pappa ska bedömmas efter samma rastyp som en sv. ridponny? Men den har fortfarande 30 i raskod?

Ridponny är alltså inegn ras egentligen utan vem som helst kan komma med i stamboken?

Har ingen koll alls på sånt här, kan bara "min" ras

Det är en hel vetenskap det här med raskoder osv. Mycket intressant och lärorikt dock :bow:

Lyckades knäppa en uppställningsbild på Stellan idag! Så att jag har en där hon inte är lika omusklad som innan, men tyvärr lite tjockis :p :)

Stella1-3.jpg

Nej, de bedöms alltid efter sin raskod. Sen om de får komma på utställning med 9000 reg är upp till arrangören.

De enda som får bedömmas som ridponny är 43,93 och 99

Har man reggat sin ponny som WPB, 87, så ska den visas som WPB. Annars får man regga den som ridponny. Dock kan en Ridponny visas som WPB på welsh utställningar om den har en WPB stämpel i passet.

Tack så hemskt mycket för svar Welsh :bow:
Skickat PM!

Men jag tänkte passa på att fråga i den här tråden, så att jag slipper starta en massa nya.

Vad skulle ni vilja ge för tips på ev. hingst åt henne? Om jag ska behålla henne så ska vi ev. ta ett föl på henne i vår.

Än så länge så har jag bara tittat lite snabbt på hingstar, utstrålning, gång osv... inget om storlekarna i stamtavlorna osv. Kan ju inte ta en bjässe till hingst med stort bakom sig, då lär det inte bli någon ponnyavkomma.

Stellas gångarter är alla tre goda och jämna, taktmässiga osv.
Galoppen är helt klart bäst, skritten är super när hon spänner av. Traven är även den bra under ryttare. Det är mycket power och "go" i gången när hon väl går. Hon har fina bakben, skulle önska att hon kom upp lite mer naturligt med fronten.

Om jag själv skulle säga de saker som skulle behöva förbättras så är det helt klart fronten, mer uppförsbacke och lätthet, mer längd på halsen. Traven är den gångart hingsten gärna får förbättra mest. Antar att man måste ta en hingst av lättare typ på henne med?

Jag själv är förtjust i en hel del "utländska" hingstar, så som;

FS Dior de Luxe
FS Golden Highlight, som tyvärr är en bjässe.
FS Don´t Worry
FS Champion de Luxe

Annars så tycker jag även om Vermonts avkommor. Jarno är ju även tjusig, men har inte sett någon av dem röra sig, och även om de är fina så är ju helt klart ovanstående hingstar ett strå vassare.

Någon som vill säga vad de tycker och tänker? :) Tacksam för svar!

Senast ändrad:

Jag återkommer med mina förslag efter nästa helgs utställning. ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Moderator får gärna flytta om tråden ligger fel. Jag pratade för någon dag sedan med fd. ägaren till min British Spotted Ponny. Vi...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: _Skifting_
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit
  • Ridskoleryttare