Utställning för korsningsponny?

Sv: Utställning för korsningsponny?

Va trevligt! :bow:

Askersund; Tack så mycket, jo former det har hon :rofl:

Det är så roligt att alla som svarat är så trevliga, eloge till er :bow:
Första gången jag nämnde att jag ville ta ett föl på min ponny, med okänd stam osv antog jag att jag skulle bli lynchad :angel:

Din ponny ser jättetrevlig ut!
Själv föredrar jag dom lite ädlare hingstarna typ Holländska NWR och Brittisk Ridponny, men hingstarna du nämner är det absolut inget fel på. Jag vet inte hur dom är tillgängliga i sverige, Fryst? men om ditt sto inte haft föl tidigare så skulle jag nog välja en svenskbaserad hingst första ggn, och gärna en hingst som står på samma seminstation. Själv valde jag jag Speyksbosch Diablo (en ung oprövad hingst) på ett äldre *säkert* sto som jag vet vad hon ger(haft 12 föl) och min favorit Leuns Veld Elegant(säker välprövad hingst som gett bra avkommor) på ett maidensto.

Tack för svar!

Hur kommer det sig att du skulle välja en svensk hingst första gången? :)
Vågar nog inte prova en allt för oprövad hingst då vi inte har någon aning om vad som kommer ut då :p
Elegant, tycker jag inte om halsen och fronten på, vissa bilder ger intrycket av en ganska tråkig hals,
och vad jag kan se på några av hans avkommor så ser halsarna inte allt för roliga ut på dem heller,
eller är jag helt ute och vinglar i skogen någonstans? :o

Vi gissar på att hon har haft föl innan, då hon är 14 och hade väldigt låg utbildningspunkt när
hon kom till förra ägaren för 5-6 år sedan. Då gick hon ungefär LC av vad jag förstått.

Senast ändrad:

Hej Iron

Jag tycker nog att han har en bra hals. Den är lång och väl ansatt. Hans omdömme på bruksprovet var
Elegant hingst, linjerad. Vackert huvud, bra framparti, något öppen och grund bål, bra kors. Energisk skritt. Lätt luftig trav
Jag hade gärna använt honom då han är lätt i typen.
Har du tittat på Verdi? Jag har sett honom en del live och han rör sig väldigt bra.
Det är inget lätt val, då det numera finns så många väldigt fina RPhingstar.
Jag tycker att temperament och ridbarhet är viktigt, förutom att hingsten ska passa stoet i typ och ev kompensera för brister.
Lycka till!

Hej Iron

Jag tycker nog att han har en bra hals. Den är lång och väl ansatt. Hans omdömme på bruksprovet var
Jag hade gärna använt honom då han är lätt i typen.
Har du tittat på Verdi? Jag har sett honom en del live och han rör sig väldigt bra.
Det är inget lätt val, då det numera finns så många väldigt fina RPhingstar.
Jag tycker att temperament och ridbarhet är viktigt, förutom att hingsten ska passa stoet i typ och ev kompensera för brister.
Lycka till!

Jo Halsen på honom är fin, för det mesta, vissa bilder ger intrycket av en kort hals, men när jag tittade på två av
hans avkommor så hade de korta halsar. Bäst vore helt klart att se hingsten live och några avkommor.

Verdi är superfin, men vågar man använda en så pass ung hingst på min ponny? Avkommorna han har fått, som man
kan se, ser ut att ha fina halsar och är lätta och fina i typen! Ska titta på filmen som finns på hans hemsida :)

Du får väll komma till Skåne och titta på hingstar då:idea:
Jag har gästrum om du behöver.

:bow: tackar för erbjudandet.

Rodde; Tack för svar!
Ska titta i hans egna fotoalbum! I och med att han fått så fina bedömningar på sin front så är det nog inget
fel på hans hals/front, jag fick bara synvillan att den var kort på ett par av bilderna jag sett, och eftersom
att min egen redan har en för kort hals så är jag lite petig på den punkten :p

Vad jag har förstått så har ditt sto okänd härstamning och är rejäl och korrekt, alltså har du ett bra material att börja med. Om jag vore som du skulle jag välja en mkt välprövad hingst som stämplar sina avkommor med bra typ, och en hingst med många generationer med *ridponny*blod, jag skulle undvika hingstar med halvblod (vet av egen erfarenhet att vad jag kallar halvblodssyndromet kan ploppa ut ibland, dvs ena ggn blir det stort, nästa smått, ibland halvblodstyp, ibland snygg ponnytyp) samt hingstar med förstakorsningar som föräldrar, det kan ge samma sak, dvs ojämn typ, ena ggn slår den rasen igenom, nästa ggn den andra rasen.
Du har en stor utmaning framför dig, att välja hingst är inte det lättaste, men lycka till!

Det stämmer, okänd härstamning, rejäl och korrekt i stort sett så långt jag kan se. Förhoppningsvis så kommer vi ju iväg på en utställning där vi kan få en bedömning av henne nu till helgen, så man får reda på vad som är bra och dåligt. :)

Att välja en hingst med mycket "ponnyblod" i sig är nog helt rätt. Då är det lite säkrare att få en ponny avkomma. Det är synd att så många med fullblod och halvblod i är ruskigt fina :p

Vilka svenska hingstar hamnar då på den listan?
Att den nedärver bra gång är även viktigt, då det är främst en dressyravkomma jag vill ha. Stella hoppar själv bra, med bra teknik, lite stort och övermodigt ibland bara.

Ja jag tittade faktiskt på honom nyss! det verkar inte vara så tokigt? Den är inte så grov och inte så hög heller, pappan till honom är ju inte dum alls :d
Finns dock inte så mycket info att hitta på nätet. Någon som vet hur han rör sig?

En ev. Avkomma blir ju garanterat, tyvärr :p en fux med stora vita tecken, han har tom samma mörka fläck på magen som Stella har :p

Nu finns katalogen på www.rpaf.se :)

Vi ses på lördag!

1000-tack!

Vad spännande!

Tror ni att man blir dumförklarad om man visar sitt gamla ponnysto i hjälm? :angel:
Jag litar inte riktigt på att hon kommer att uppföra sig som om hon vore 14 när hon får syn på alla unghästar och föl.
Dessutom så lär mitt hår flyga okontrollerat om jag inte har mössa, hjälm eller keps på mig, då är nog hjälm det snyggaste alternativet.

Bör man visa i träns med nosgrimma, eller utan? Mörka eller ljusa kläder?
Jag har aldrig visat häst :o så det här ska bli spännande, har haft teori och sådant på min skola ang utställning och visning så jag vet hur man springer, ställer upp hästen osv.

Jag undrar mer om klädsel och huvudlag på hästen, vad som är mest passande? :idea:

Domarna på våra utställningar brukar gilla hjälm. :P
Prydlig klädsel, gärna vitt men jag tycker man kan se lika snygg ut i mörka kläder.
Nosgrimma brukar variera, beror på vad man tycker. Har hästen ett vackert huvud tycker jag man ska ha öppet huvudlag så man visar så mkt som möjligt.

Ditt sto skulle jag visa med träns och engelsk nosgrimma (misstänker att du inte har ett uställningsträns) ta bort snokremmen! Öppna träns gör huvudet längre, en nätt nosgrimma framhäver ett vackert huvud. Skulle aldrig få för mig att visa en häst utan nosgrimma på utställning :eek: Däremot så ser man till att ha nätta och fina läderremmar på sitt träns. Inga tjocka dressyrnosgrimmor här inte!

Du får visa i hjälm om du vill, bra skor att springa i = inga ridstövlar! Bekväma snygga kläder i enfärgat, sen om du väljer vitt el svart/mrkblått spelar ingen roll. Är man smal så passar man bättre i vitt och är man lite mer hrm mogen:idea: så passar man bättre i mörkt:angel:

Då din häst ska visas som ridponny så bör den vara knoppad.

Jaaaaa! Då får vi se bilder också! :love:

Kollade på katalogen och känner mig så himla sugen på att åka dit och titta :d

Jaaaaa! Då får vi se bilder också! :love:

Kollade på katalogen och känner mig så himla sugen på att åka dit och titta :d

Det är många föl + ungdjur till salu så letar du något så är det en tidernas chans att se många på en gång:idea: annars så är det alltid trevligt med utställningar och träffa folk.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Moderator får gärna flytta om tråden ligger fel. Jag pratade för någon dag sedan med fd. ägaren till min British Spotted Ponny. Vi...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: _Skifting_
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Uppsättning
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat