Utställning för korsningsponny?

Springsteen

Trådstartare
Jag skapade en tråd för ett litet tag sedan, frågade lite om mitt ponnysto.
Men i tråden så kom det upp att jag borde ställa ut henne, för att få veta poäng osv.

Men.

Det finns inga utställningar, vad jag har hittat i alla fall, som en ponny av okänd härstamning får delta i.

Min ponny är registrerad i ASRP, på passet så står det även SPAF.

Finns det utställningar för korsningsponnyer? Har tittar på www.spaf.info, men inte hittat speciellt mycket, förrutom att ponnyerna ska vara registerade både här och där och vara stamboksförda osv.

I förra tråden så kom det även upp att det går att stamboksföra grundande på meriter, går det verkligen med en ponny av okändhärstamning?

Det skulle vara kul att få ett hum om det är lönt att ev. ta ett föl på henne.
Hon har meriter, bra gång, temprament osv. skulle vara trevlig att se vad det sägs om exteriören :)

Ber i förväg om ursäkt för eventuella dumma frågor!

Sv: Utställning för korsningsponny?

Jag ställde min korsningsponny med okänd stam på Ljusterö förra sommaren.

Ja, det går att stambokföra på meriter även om stammen är okänd.

Kontakta Welsh eller hanna_shetland här på forumet, de har rätt god koll på när utställingarna i stockholmstrakten går av stapeln.

Jag ställde min korsningsponny med okänd stam på Ljusterö förra sommaren.

Ja, det går att stambokföra på meriter även om stammen är okänd.

Kontakta Welsh eller hanna_shetland här på forumet, de har rätt god koll på när utställingarna i stockholmstrakten går av stapeln.

Tack för svar :bow:

Det här är jag också väldigt intresserad av. De flesta som ser mitt sto tycker att hon är väldigt fin! Vore väldigt intressant att få se var hon ligger exteriört sett..

Jag tittade på den där, men då måste ponnyn vara registerad i SPAR/SPR. Eller vara registrerad i 9000-serien (vad det nu är :p)
Och det är ju inte min, tror jag?

Kolla länken - det är sistachansen utställning iår i Norrtälje, det borde funka även för dig !

De som är reggade i 9000 serien får poäng, men rangeras inte och kan inte bli champion. Men vad gör väl det om man bara vill åt själva poängen

Kolla länken - det är sistachansen utställning iår i Norrtälje, det borde funka även för dig !

De som är reggade i 9000 serien får poäng, men rangeras inte och kan inte bli champion. Men vad gör väl det om man bara vill åt själva poängen

Hur vet man om den är registerad i 9000 serien?

Det här är jag också väldigt intresserad av. De flesta som ser mitt sto tycker att hon är väldigt fin! Vore väldigt intressant att få se var hon ligger exteriört sett..

Va roligt! :) Vad är det för ponny du har? Har du bilder? :d

Kolla i registreringsbeviset !

Min ponny har 99-96-9xxx

Det är 9000 serien !

Annars borde du kunna ringa dem och fråga !

Hmmm...
Det kanske är olika löpnummer bara. Jag trodde att det var 9000-serien..fast nu blev jag osäker.
99 står iallafall för okänd
94 borde vara året ponnyn är född och sen kommer löpnummer serien.

Vore jag dig skulle jag ringa dem bums och kolla om du får vara med !

Annars får du vänta till i vår, det är ju inte precis utställningssäsong nu !

Hmmm...
Det kanske är olika löpnummer bara. Jag trodde att det var 9000-serien..fast nu blev jag osäker.
99 står iallafall för okänd
94 borde vara året ponnyn är född och sen kommer löpnummer serien.

Vore jag dig skulle jag ringa dem bums och kolla om du får vara med !

Annars får du vänta till i vår, det är ju inte precis utställningssäsong nu !

94 är hon född så det kan nog stämma mycket väl :)
Ringer man ASRP eller de som ordnar utställningen? Det är inget direkt panik, mig gör det inte så mycket om det inte går att ställa ut i år :p

Utdrag ur storelgmentet:

Alternativ II
Sto som inte uppfyller härstamningskravet under alternativ I kan tilldelas avelsvärdeklass G om hon exteriörbedöms som klass I och har minst två placeringar på officiell tävling i L:A hoppning och/eller dressyr. För tävlingsmeriterad häst över ponnymått gäller placeringar på officiell tävling i L:A dressyr eller i 1,20 m hoppning.

Alternativ III
Sto som inte uppfyller härstamningskravet under alternativ I kan också tilldelas avelsvärdeklass G om hon exteriörbedöms som klass II och har minst två placeringar i lägst nationell Msv A hoppning för B-ponny lägst nationell Msv B hoppning eller i dressyr lägst nationell FEI lag eller mästerskapsprogram, för B-ponny gäller nationell FEIs inledande dressyrprogram. För tävlingsmeriterad häst över ponnymått gäller placeringar i nationell Msv B dressyr eller nationell 1,30 m hoppning.

Det enda jag är osäker på är var exteriörbedömningsgränserna för klass II och klass I går, jag gissar att klass I är 40 poäng och uppåt på 50 poängsskalan och Klass II är 36-39 poäng.

Tyvärr har jag bara bilder på henne när hon är fet eller står konstigt :p Men jag ska försöka ställa upp henne fint till helgen och ta FINA kort på henne.

Hon är en korsning mellan shettis/halvblod ( :rofl: fråga inte) men hon ser ut som ett halvblod i miniatyr. Hon är en ganska väl byggd och proportionerlig ponny med tanke på hennes storlek (maxad b/liten c).

Och btw jag älskar din ponny :love: men det har jag sagt ganska ofta vid det här laget :angel:

Utdrag ur storelgmentet:

Alternativ II
Sto som inte uppfyller härstamningskravet under alternativ I kan tilldelas avelsvärdeklass G om hon exteriörbedöms som klass I och har minst två placeringar på officiell tävling i L:A hoppning och/eller dressyr. För tävlingsmeriterad häst över ponnymått gäller placeringar på officiell tävling i L:A dressyr eller i 1,20 m hoppning.

Alternativ III
Sto som inte uppfyller härstamningskravet under alternativ I kan också tilldelas avelsvärdeklass G om hon exteriörbedöms som klass II och har minst två placeringar i lägst nationell Msv A hoppning för B-ponny lägst nationell Msv B hoppning eller i dressyr lägst nationell FEI lag eller mästerskapsprogram, för B-ponny gäller nationell FEIs inledande dressyrprogram. För tävlingsmeriterad häst över ponnymått gäller placeringar i nationell Msv B dressyr eller nationell 1,30 m hoppning.

Det enda jag är osäker på är var exteriörbedömningsgränserna för klass II och klass I går, jag gissar att klass I är 40 poäng och uppåt på 50 poängsskalan och Klass II är 36-39 poäng.

Tack så mycket! då vet jag :bow:

Haha okej :p Minst sagt udda korsning!
Min brukar folk gissa på att hon är Haflinger/Welsh Cob :p Men vi har inget aning om vad hon är för något.

Det låter grovt !

Ridponnyerna vill de ju ha mycket fullblod i !
Hoppas att du får hyggliga poäng ändå.

Min ser ut som ett litet fullblod nästan. Men är lite låg framtill så det blev bara 7:a på typ, jag hade faktiskt trott på bättre. (och så var hon sommartjock!)

Tja welsh cob kanske men haflinger? Tycker att det skulle bli en jättegrov korsning och SÅ grov är hon inte. Tycker din häst har jättefin nacke och är relativt kompakt men på en lagom nivå. :love:

Det låter grovt !

Ridponnyerna vill de ju ha mycket fullblod i !
Hoppas att du får hyggliga poäng ändå.

Min ser ut som ett litet fullblod nästan. Men är lite låg framtill så det blev bara 7:a på typ, jag hade faktiskt trott på bättre. (och så var hon sommartjock!)

Har du bilder på din? :) Skulle vara roligt att se!

Jo hon är maffig! Men inte jättegrov.
Slänger in ett par bilder på henne.

20september742.jpg

(Fotad av Maltise på Bukefalos)

stella-3.jpg

(omusklad, dålig uppställningsbild men en av de få jag har)

IMGA1762.jpg

Hoppning

IMGA2815.jpg

Under ryttare

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Moderator får gärna flytta om tråden ligger fel. Jag pratade för någon dag sedan med fd. ägaren till min British Spotted Ponny. Vi...
Svar
1
· Visningar
1 029
Senast: _Skifting_
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka