Utställning för dummies

Nebraska

Trådstartare
I maj ska jag ställa ut min hund. Eller ja, uppfödaren ska hjälpa mig. Det är en dalmatiner född i slutet på september så han är redan rätt stor. Vad ska man ha för halsband och koppel?
Hur ska man träna inför utställningen? Vi behöver inte alls glänsa i ringen, bara inte vara pinsamma!

Det finns def andra som är mer rutinerade på det härinne:D

Men bara för att jag själv gick en utställning med vår hund i februari, jag har aldrig ens varit på en utställning tidigare, så svarar jag ändå. :angel: Hav överseende :D

Jag tränade att springa i cirkel här hemma, med start, stopp, ståstill och travakommandon. Vi sprang i cirkel och på rak linje och tränade på att stå och då stå stilla. Hunden är fortfarande valp och därmed rätt valpig... Jag höll det rätt enkelt.

Viktigt inte springa för fort, hunden ska trava ledigt. Hålla avståndet när man är fler i ringen.

I vår ras så verkar koppel inte vara särskilt viktigt, men köpte ändå ett retriverkoppel som är smidigt i handen och lite kortare än våra vanliga.

Nummer ett för mej var ju att hunden kunde trava normalt brevid mej utan att balla ur. Att kunna stå hyggligt stilla och att kunna tittas i munnen. Jag tyckte det räckte för att inte behöva skämma ut mej :o
Nästa steg för oss behöver vara att träna ihop med andra, då han blev rätt störd/(glad) av andra hundar i ringen som sprang före/bakom.

Domaren var en hygglig en och i valpklass antar jag att det finns endel överseende med nybörjarhundar/förare.
Han visade och berättade vem som skulle göra vad och hur vi skulle springa eller stå. Så det var lättande!

Vi överlevde, skämde inte ut oss (förutom att jag inte visste man kunde hämta kritiken vid domarbordet efter man var klar:p ) och tar med oss massa träningstips till nästa gång! Det är väldigt nyttigt att bara titta på de andra!

I maj ska jag ställa ut min hund. Eller ja, uppfödaren ska hjälpa mig. Det är en dalmatiner född i slutet på september så han är redan rätt stor. Vad ska man ha för halsband och koppel?
Hur ska man träna inför utställningen? Vi behöver inte alls glänsa i ringen, bara inte vara pinsamma!
Ett kort halsband som matchar den färgen hunden har på halsen. Man behöver inte ha helstryp, ett tunnt vanligt halsband går också bra om man vill, men många upplever att stryp är lättare.

Träna på att hunden ska kunna springa bredvid dig utan att hoppa och fara runt. Jag tycker att det enklaste sättet att träna det är att springa, och om hunden börjar skutta eller slår över i galopp så stannar man direkt och börjar om igen. Hunden fattar rätt fort att den ska hålla sig i trav. Anpassa hastigheten efter hundens steglängd så den håller sig i en ledig trav.

Träna på att hunden ska stå stilla. Detta är oftast svårare än att få hunden att springa och är det jag haft mest problem med hos min egen unghund. Det finns många som tränar med "tass-taget" där man lägger ut glasslock, böcker eller något annat på golvet och lär hunden att stå stilla med alla tassarna på locken/böckerna. Flyttar hunden benen så ställer man tillbaka dem. Vissa brukar också distrahera hunden genom att ha godis i handen som hunden får sniffa/slicka på medan dem står stilla i ringen, dock är det inget som fungerar med min egen hund då han blir alldeles för exalterad om man mutar honom med godis.

En annan viktig sak är att lära hunden att andra människor tar på den. Dommaren vill ofta komma fram och känna på hunden, klämma och kolla tänderna, och då är det bra om hunden klarar det utan att den börjar spänna sig, försöka komma loss eller kryper ihop och kör svansen mellan benen. Be en person hunden inte känner så väl att klämma på den.

Är själv ganska novis på hundutställningar, men man lär sig fort hur det går till och man märker själv väldigt fort vad det är man behöver träna på till nästa gång.

Slutligen så vill jag tipsa om att när ni väl är på utställningen, så ha hunden ute ur sin bur så mycket som möjligt, om du har en bur till den. Gå runt med hunden på utställningen så den får vänja sig vid miljön och hinner varva ned lite innan ni ska in i ringen. Det kommer göra det mycket mycket lättare under själva visningen om hunden hunnit varva ned så att den värsta hypen över en ny miljö har lagt sig. Detta kräver då såklart att ni är på plats i god tid innan. Personligen brukar jag vilja vara på plats 1-2 timmar innan det är vår tur så hunden hinner varva ned.

spring inte i en cirkel ! En trekant är vad du ska satsa på ;) Om man går i cirkel och domaren tittar precis när hunden är böjd så är det inte till fördel, Utan satsa på att gå i en trekant , Eller i alla fall snedda hörnen :D Så tunt halsband som möjligt och jag föreslår ett utställningskoppel i vitt eller ett med kedja , Se till att vara berred när du ska in i din klass ! och att din vovve är uppvärmd ordentligt, så att du inte låter honom ligga och halvknoppa och sen kastar dig in i ringen, :p hur mycket vet du av hur det går till inne i ringen ?

Jag hm...råkade..köpa oss ett koppel som verkligen bryter av. Cerise :o , nu är vår hund ingen hund av sk utställningsras men behöver ställas ut för andra skäl (jämte). Sen tycker jag det är lite roligt så det är mycket möjligt det blir fler utställningar än de (få) den 'måste' gå.
Är koppelfärg viktigt eller bara oskriven regel liksom?
:)

Jag hm...råkade..köpa oss ett koppel som verkligen bryter av. Cerise :o , nu är vår hund ingen hund av sk utställningsras men behöver ställas ut för andra skäl (jämte). Sen tycker jag det är lite roligt så det är mycket möjligt det blir fler utställningar än de (få) den 'måste' gå.
Det är en oskriven regel. Det är mest för att det ska se enhetligt ut och för att kopplet ska bli "osynligt" och inte störa ögat för dommaren. Men folk visar i lite allt möjligt, vissa har massa pärlor, bling bling och diverse, så oroa dig inte för ditt rosa koppel ^^

Det är en oskriven regel. Det är mest för att det ska se enhetligt ut och för att kopplet ska bli "osynligt" och inte störa ögat för dommaren. Men folk visar i lite allt möjligt, vissa har massa pärlor, bling bling och diverse, så oroa dig inte för ditt rosa koppel ^^
Hehe vad bra, matchar med detaljerna på jackan iaf ;)
Snyggare än den som hade ett blått rep med fransiga ändar, knytet i halsbandet :nailbiting::angel:

Spelar ingen roll, så länge hunden inte är korthårig på halsen (och det lär väl knappast en jämte vara ;) ). Anledningen till "inte avvikande-färg-informella-regeln" är att en avvikande färg på en kort päls (dvs halsbandet döljs inte av pälsen) gör att halslinjen kan se väldigt konstig ut, och intryck är viktigt i den helhetliga bedömningen (speciellt i konkurrensen mot andra hundar).
Jag kan tex bara ha bruna halsband till mina röda griffoner, annars ser de lite grann ut som ett huvud som flyter ovanför kroppen :D

Jag ställer min dalmatiner i svart läderkoppel med svart kedja. Alltså att utsrällningskoppel. Min hund har mycket fläckar så jag valde svart, hade han varit mycket vit hade jag valt ett vitt. Själv skulle jag aldrig köpa en koppel som tar uppmärksamhet från hunden, men det är en smaksak har jag märkt på senaste tiden.

Ringträningar är bra. Springa snyggt kan hunden säkert, det är lite svårare med mycket andra hundar runt omkring. Lär den gärna att stå fritt, men inget måste. Vissa hänger upp dalmatiners lite, andra inte. Jag föredrar att inte göra det. När du springar bör du springa ganska fort om du har en hund med bra rörelser, försök hålla samma takt som hunden.

Är inte jätte hemma på Dalmatiner när det gäller utställningar men fotade dalmatinerringen på en utställning och där verkade de flesta ha kedja av olika slag tillsammans med ett läderkoppel. Antingen kedja och läderkoppel som är "allt-i-ett" eller så var för sig.

IMG_5395_zpscqykd38u.jpg
IMG_5375_zpscucsva1n.jpg

Sådant som kan vara bra att träna på kan vara att springa i ring, triangel och fram och tillbaka. När man springer i ring kan det vara bra att träna att ha hundar både framför sig och bakom sig. Ställa upp och låta någon känna igenom hunden och kolla tänderna. Även lära hunden att koppla av och ev. vara instängd i bur kan också vara en idé så man inte har en hyper, uppjagad och skrikande/ylande hund på utställningsplatsen.

Som handler så vill man ju visa hunden från sin bästa sida om man säger så :) Att ha ett tunt utställningskoppel som är så lika hundens färg som möjligt gör att man får en snygg nacke på hunden , Att ha ett brett halsband t e x gör att nacklinjen ser bruten ut och lika med t e x svart koppel på vit hund, Sen om man nu inte ställer sin hund i freestand(alltså framför dig fristående,) Så står man eller sitter man gärna bakom hunden och ska då givetvis inte ha samma färg på kläder som hunden är , Då smälter hunden in i färgen och rygglinjen kan se knasig ut (lätt förklarat ) Nummer ett är att hunden ska vara uppvärmd , och att man som utställare har sten koll när det dags att äntra ringen, Vi säger nu att det är öppenklass tikar : Alla öppenklass tikar ska in samtidigt fört, Ett tipps är att först in och ställ upp din hund snyggt och strunta i om dom andra inte är inne än ;) Har dom kallat in klassen så in i ringen bara ! För det första är det artigt mot dom som jobbar i ringen (så dom slipper stå och skrika efter utställarna )vilket händer jämt tyvärr, Sen är det ju just DIN hund domaren ser först :D

Domaren ber sedan er alla att gå runt tillsammans , Han möjligtvis också be er att ställa upp era hundar , Sen bedömms hundarna i nummerföjld i ringen, När den första ska in så ta ut din hund , är hunden lite av det lata slaget så busa lite med och håll den alert(men inte så mycket att den tröttnar ) Sen när hunden är inne som är nummeret före dig så gör dig berred ! Är det så att man har en ras som ska kännas igenom på bord så ställ upp din hund på bordet , men stör inte bedömningen, Är det en större ras så var berred utanför ringen, Nu är det din tur , In i ringen ställ upp hunden från sin bästa sida mot domarbordet . Domaren kommer fram känner igenom hunden och kanske ställer frågor till dig hur gammal den är , Sen så kommer domaren att säga om han vill se hunden röra sig runt i ringen eller bara fram och tillbaka , Runt är då i en trekant med hunden på innersidan mot domaren . Fram och tillbaka är då framför dommarbordet, När domaren har sett din hund i rörelse så ställer du återigen upp hunden framför domarbordet, (detta gör man även då med mindre hundar ) Sen när domaren är klar med sin bedömning så kommer ringsekreteraren fram och säger vilket pris du har fått, Tänk på att har du en mindre hund som ska stå på bord , Så lär den att stå på ett bord och låt andra titta på tänder och undersöka den ordentligt, Du kan då samtidigt lära hunden komandot stå , Har du en stor hund så lär den att stå och låt även där andra undersöka hunden och titta på tänder m,m . En sak som är ett viktigt är när man har hanhund , Att hunden är van vid att man undersöker att båda testiklarna finns på plats , När du har ställt upp din hund och flytta inte runt på hunden s ben eller ta den under magen och lyft den !! BIG NO NO !! Utan sätter sig hunden eller strular runt lite , så res dig upp (om du sitter förstås ) och snurra runt med hunden ett litet varv och ställ upp den på nytt, Eller ta ett steg fram eller bak och ställ upp hunden igen, Att lyfta hundar i magen (vilket man ser ganska så ofta ) gör att hunden karpar ryggen och tittar domaren då är det mindre bra :p Samma om man t e x har en hund som är lite fransysk i ett framben, Ju mer du flyttar på det eller håller på att ändra det , Ju mer tittar domaren just där ;) Så lite om hur man kan göra om man vill :) Tesora

Tusen tack @tesora !

Följdfråga då (förlåt TS om jag kapar tråden :o ) vad finns det för olika klasser och hur vet man vilken som gäller?
Hur vet man om man "går vidare" (BIR, BIS etc även om det inte lär hända första gången :p) och vad händer då?

Under den tid bedömning pågår i din klass får du egentligen inte lämna ringen OM inte funktionärerna sagt så. Internationella domare kan tom se det som att du avbrutit ditt deltagande

hur menar du nu ? Om det är säg 25 öppenklass hanar så ska alla stå kvar i ringen när man ska visa individuellt ? Har ställt hund i 35 år och inte farao står vi då kvar i ringarna och stör den hunden som är inne , Och ingen domare har någonsin sagt ett pip varken i sverige eller utomlands , Var har du sett att detta är förbjudet gärna en länk, Läs igenom SKK regelverk så ser du att det står inte någonstans det du påpekar här ? Så sätt gärna in en hänvisning till det regelverket :-)

Tusen tack @tesora !

Följdfråga då (förlåt TS om jag kapar tråden :o ) vad finns det för olika klasser och hur vet man vilken som gäller?
Hur vet man om man "går vidare" (BIR, BIS etc även om det inte lär hända första gången :p) och vad händer då?

Sorry om jag svarar som inte vet så mycket, men när vi var iväg så gick vår hund vidare från sin klass (hane valp jämte). Nu var det lite rörigt och stressigt tyckte jag och jag fick en hp-rosett i handen, ett snabbt 'grattis du har gått vidare och ska in igen sen'.

Hupp liksom. Hade ju noll aning om vad det betydde. :o

Frågade bara snabbt när jag skulle in igen och då var det när tik-valp-jämte-klassen var klar. Då för möte om bäste jämtvalp. Så jag höll mej kring ringen och så ropade de upp nummren sen när det var dags och så körde vi en runda till :D

Även här gick det väldigt snabbt och jag uppfattade knappt vem som vann eller inte. Hade ju ingen koll på rosettfärger eller så och hörde knappt vad domaren sa (snabbtalande norsk:angel:). Vi blev bäst i motsatt kön och tikvalpen som då vann gick sen vidare och tävlade mot övriga bästa valparna.

Nu är ju detta min enda erfarenhet men jag antar att ringpersonalen säger till om man går vidare(?) Och att startnummret ropas upp när det är dags.

Skönt med en sån här tråd förresten, där man får känna sej bekväm som nybörjare! :up: Och känna att man inte är ensam om alla frågor :p

Är inte jätte hemma på Dalmatiner när det gäller utställningar men fotade dalmatinerringen på en utställning och där verkade de flesta ha kedja av olika slag tillsammans med ett läderkoppel. Antingen kedja och läderkoppel som är "allt-i-ett" eller så var för sig.

IMG_5395_zpscqykd38u.jpg
IMG_5375_zpscucsva1n.jpg

Sådant som kan vara bra att träna på kan vara att springa i ring, triangel och fram och tillbaka. När man springer i ring kan det vara bra att träna att ha hundar både framför sig och bakom sig. Ställa upp och låta någon känna igenom hunden och kolla tänderna. Även lära hunden att koppla av och ev. vara instängd i bur kan också vara en idé så man inte har en hyper, uppjagad och skrikande/ylande hund på utställningsplatsen.

Burträning ska jag göra!
Och en kedja ska jag välja som halsband. Det kommer nog behövas, han kan vara stark och ivrig.
Det jag fortfarande undrar är över vad man ska ha för koppel?
Jag har sett jättekorta modeller. Mera nästan bara som ett handtag. Är det vad man ska ha?
Sen så undrar jag om det finns regler över hur halsbandet ska placeras?

Burträning ska jag göra!
Och en kedja ska jag välja som halsband. Det kommer nog behövas, han kan vara stark och ivrig.
Jag har sett jättekorta modeller. Mera nästan bara som ett handtag. Är det vad man ska ha?

Ang halsband och koppel: IOM att hunden ska gå bredvid dig i kort koppel inne i ringen upplever iaf jag att det är enklast att ha ett kort koppel, en grej mindre att hålla reda på. Och mindre risk att man går och ser mer löjlig ut än vanligt, med vänsterhanden högt ovanför huvudet, eller snubbla på kopplet ;) material är en smaksak, gå på en djuraffär eller försäljare på en utställning och kläm och känn. Blir det fel så är det ju bara att byta ut efterhand.
Halsbandets placering finns inga regler runt, men det brukar vara enklast om det sitter precis bakom öronen. Lättare att fånga hundens uppmärksamhet med en liten fingerrörelse när det är kommando på gång. Och där stör halsbandet helhetsintrycket minst, eftersom det redan är en vinkel där.

Burträning ska jag göra!

Det är nog enklast med ett relativt kort koppel, speciellt om man har en hund som vill mycket framåt. Ett långt koppel blir bara onödigt mycket att hålla reda på. Material är valfritt men läder är nog vanligast.
Bilden nedan visar en gammal bekants (då) juniorhane i utställningsringen, där kan man få ett hum om en ganska vanlig koppellängd. Just kopplet på bilden är ett "allt-i-ett", den har alltså ingen koppelhake utan lädret sitter fast direkt i kedjan.

IMG_5257-1_zpsiaq6wugy.jpg

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 106
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar