Utställningsförbud på kuperade hundar

Speciella_tina

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Jag är kluven... å ena sidan tycker jag att det är etiskt fel att kupera hundarna för vårt höga nöjes och fåfängas skull, men å andra sidan stänger det portarna för nytt blod.

Ta Dobermann t.ex. Att mentaliteten är allmänt kass i Sverige vet de flesta, detta jobbar en del uppfödare med genom att importera nya hundar. Men nu försvåras detta eftersom de inte kommer få ställa sina hundar i Sverige.

Vad tycker ni?
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Man får helt enkelt be att valpen man ska ha inte kuperas.
Ja, jag tycker det ska vara utställningsförbud på kuperade hundar, eller möjligtvis att de går i en egen klass (hur nu det skulle gå till)
De kuperade prioriteras allt för ofta av domarna tycker jag. Sen på min ras står det tex att öronen ska ligga tätt intill huvudet. Hur ser man det på en kuperad? Egentligen borde det vara diskvalificerande fel.
Sen kan man ju ta in nytt blod ändå, man måste ju inte ställa ut. Behöver rasen nytt blod, så är ju det viktigare än utställningsmeriter.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Fast det är ju inte utställningsförbud i Sverige.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Om man nu är ute efter mentaliteten så importerar men valpen som liten, och hänvisar till kuperingsförbudet och påtalar detta för uppfödaren att man vill ha en okuperad hundvalp.

Ett annat alternativ är att man åker till den utomlands stationerade kuperade hannen med sin tik när det är dax för parning.

Själv så vet jag inte om jag skule vilja göra detta, det gynnar ju trots allt de som håller på med kupering.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Jag tycker helt klart att det ska råda utställningsförbud på kuperade hundar. Kupering ska inte uppmuntras på något sätt.

Man kan importera kuperade hundar för avelsarbete ändå. Behöver man utställningsmeriter får man väl ställa ut i ett land där kupering tillåts och man får ställa ut hunden.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Om man nu är ute efter mentaliteten så importerar men valpen som liten, och hänvisar till kuperingsförbudet och påtalar detta för uppfödaren att man vill ha en okuperad hundvalp.


Det är inte riktigt så enkelt. Örnonen kan man be om att inte få kuperade, då detta görs så set. Men svansen kuperas när hundarna är 2 dagar gamla. Då vet man inte ännu vem som ska ha vilken valp, hur de utvecklas i utessende, menatlitet mm. En okuperad valp får uppfödaren sällan sålt i hemlandet.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

jag tycker det ska vara utställningsförbud. lite dubbelmoral det där med att det är förbjudet att kupera, men helt okej att importera kuperade hundar och ställa ut hunden här.

jag tycker att det är mycket märkligt även då det står i vissa hundars rasstandard att svansen ska ligga som en "kringla på hundens rygg" eller "bäras rakt upp" när det inte ens finns en svans? hur kan då den hunden vinna?

eller att öronen ska vara si o så fast öronen är så klippta att det omöjligt går att se hur rätt öronen sitter...

vissa hundraser har även problem med sina svansar och hur kan vi då välja att ställa ut för att sedan avla på djur där svansen är borta? hur ska vi då kunna veta om hunden bär på anlaget eller ej?

(rätta mig om jag har fel ngn. ang. svansproblem.. men enligt en kollega till mig på jobbet som har vorsteh så påstår hon att det är ett probl som ganska många i rasen dras med...)

skitsamma egentligen. jag tycker det är fel vilket som.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Om det ska vara kuperingsförbud så tycker jag att det ska vara diskvalificerande vid utställning med kupering, det är det mest konsekventa.

By the way, nån som vet om de även kuperar sporrarna på vissa raser? Min import har nämligen inga sporrar och jag funderade över om de hade tagit bort dem... Har glömt att fråga förra ägaren så jag tänkte nu när ämnet var uppe...

//E
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Menar du så att man kan få en bedömning på hunden men inte placering? Det vore ju att ganska smart alternativ.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Jag har motsatt erfarenhet. Visserligen från Norge vs importer (kuperade sådana) men det borde väl inte skilja sååå mkt mellan Norge och Sverige. Importerna är mkt skarpare, dessutom reserverade och skygga. Norska doberman är mer vänliga och stabilare.

Till frågan så är jag för kuperingsförbud! Det är snyggt men det hjälper inte..
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Nej jag tycker Inte att det ska bli utställningsförbud mot kuperade hundar här i sverige! I vissa länder är det ju fortfarande lagligt att kupera och då kuperas (oftast) hundarna som är därifrån.
Så dom blir ju diskriminerade från alla Internationella utställningar som hålls i sverige då dom inte får starta med sin/a hund/ar då dom är kuperade.

Så jävla löjligt med dessa "storebror" fasoner från Sveriges sida:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Ja på vissa raser så klipper man bort sporrarna :crazy: Har man inte till och med gjort det på pudel en gång i tiden? Jag tror inte att det var så ovanligt..?
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Vad spelar utst.förbudet för roll? Är det en snygg hund så är det oavsett om den är utställd eller ej. Man kan införa en exteriörbeskrivning som blir officiell.

Labradorernas exteriörbeskrivning finns på vårt rasdata!!
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Tyvärr verkar det ju som att det är enda sättet att få folk att sluta. I nuläget sker ju "smygkupering", uppfödare tar hundarna utomlands för kupering eller gör det själva hemma...
Många får lida för ett fåtal människors idioti...
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Och varför måste vi i Sverige följa andra länders regler? Då kan ju de sluta kupera då så är de välkomna att ställa ut.
För övrigt är det redan förbud i Norge, så där är de före oss.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Nej jag tycker Inte att det ska bli utställningsförbud mot kuperade hundar här i sverige! I vissa länder är det ju fortfarande lagligt att kupera och då kuperas (oftast) hundarna som är därifrån.
Så dom blir ju diskriminerade från alla Internationella utställningar som hålls i sverige då dom inte får starta med sin/a hund/ar då dom är kuperade.

Så jävla löjligt med dessa "storebror" fasoner från Sveriges sida:cool:

Men om man läser utställningsbestämmelserna på SKK's sida som gäller fr o m 07-01-01 så står det ju klart och tydligt att det bara är hundar som är födda i ett land där det e kuperingsförbud som inte får deltaga och om dom är undan en svensk-,dansk-, norsk eller finskägd tik.

Öronkupering
Öronkuperad hund född i Sverige eller i annat
land där öronkuperingsförbud råder får
inte delta. Öronkuperad hund fallen undan
dansk-, finsk-, norsk- eller svenskägd tik får
inte heller delta.

Svanskupering
Svanskuperad hund får delta endast under
förutsättning att den uppfyller någon av
följande förutsättningar
är född i annat land än Sverige och Norge,
inte fallen undan svensk- eller norskägd tik
och kuperingen då den företogs var tillåten
i hundens födelseland.
är född i Sverige 1993-01-01 eller senare och
kuperingen utförts av veterinärmedicinska
skäl för att avhjälpa en efter födseln förvärvad
skada, samt att intyg om detta på av SKK
fastställt formulär (någon av blanketterna F145
Svanskuperad hund av rasen dobermann eller
rottweiler född 1997-01-01 eller senare i
land där kuperingsförbud råder, får inte delta
oavsett orsaken till kuperingen. Observera
att detta inte gäller för ”Mentalbeskrivning
Hund”
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Inntressant. Verkar som om rottis o dobbisfolket anses mindre pålitliga än andra.
PL
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Den uppfödare jag köpte min doberman från berättade att det inte alls var ovanligt att man "råkade" bryta svansen på valparna. :crazy:
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Men om man läser utställningsbestämmelserna på SKK's sida som gäller fr o m 07-01-01 så står det ju klart och tydligt att det bara är hundar som är födda i ett land där det e kuperingsförbud som inte får deltaga och om dom är undan en svensk-,dansk-, norsk eller finskägd tik.

Det har jag inte läst tidigare...Trodde att det var att Alla kuperade hundar Inte får vara med,men om det nu är så att utställningsbestämmelserna från SKK stämmer så är det en helt annan femma;)
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Fast man får inte se allting i svart eller vitt heller. Att importera en hund speciellt är en helt annan grej. Men för alla de som flyttar in till Sverige efter att ha bott utomlands i några år, där de köpt hund. Ska inte de få ställa ut och tävla med hunden som de gjorde innan??

Jag flyttade, efter att ha bott 8 år på Irland, till Sverige i höstas. Då hade jag med mej 2 st hundar. Ingen av dem är kuperade, men de hade kunnat vara det!!
Jag tycker att det är orättvist att inte få ställa ut mina hundar bara för att jag bott och köpt hundarna utomlands.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 595
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 859
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 294
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp