Utställningsförbud på kuperade hundar

Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Och varför måste vi i Sverige följa andra länders regler?
Det Måste vi inte alls-vem har påstått ngt sådant?
Det jag tyckte är att det vore jävligt löjligt om man skulle förbjuda alla kuperade hundar från andra länder från att ställas ut här i sverige.


Då kan ju de sluta kupera då så är de välkomna att ställa ut.
varför måste dom andra länderna följa sveriges lagar för då? (om nu sverige inte kan följa deras?):smirk:



För övrigt är det redan förbud i Norge, så där är de före oss.

Jag har inte nämnt ngt om det heller??
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Fast man får inte se allting i svart eller vitt heller. Att importera en hund speciellt är en helt annan grej. Men för alla de som flyttar in till Sverige efter att ha bott utomlands i några år, där de köpt hund. Ska inte de få ställa ut och tävla med hunden som de gjorde innan??

Jag flyttade, efter att ha bott 8 år på Irland, till Sverige i höstas. Då hade jag med mej 2 st hundar. Ingen av dem är kuperade, men de hade kunnat vara det!!
Jag tycker att det är orättvist att inte få ställa ut mina hundar bara för att jag bott och köpt hundarna utomlands.

Precis! :bow:
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Så länge som vi tillåter kuperade hundar att ställas ut så främjar vi kuperingar och i sverige så finns det en lag som säger att hundar inte ska kupras. Det är en dubbelmoral utan dess like att tillåta dessa hundar att ställas ut.

Vad spelar det för roll att man inte får fortsätta att ställa ut sina hundar som man haft i utlandet? Är utställningar hela världen och hela ens liv så kan man väl köpa sig en ny hund? Eller åka ned på kontinenten och ställa.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Vad spelar det för roll att man inte får fortsätta att ställa ut sina hundar som man haft i utlandet? Är utställningar hela världen och hela ens liv så kan man väl köpa sig en ny hund? Eller åka ned på kontinenten och ställa.
Man kanske föder upp och vill fortsätta med det när man flyttat till Sverige. Man har det som hobby och vill fortsätta med det. Spelar ingen roll varför människor vill ställa ut...att de vill ska vara ett godtagbart skäl till att få, så länge hunden är registrerad i kennel klubben.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Så länge som vi tillåter kuperade hundar att ställas ut så främjar vi kuperingar och i sverige så finns det en lag som säger att hundar inte ska kupras. Det är en dubbelmoral utan dess like att tillåta dessa hundar att ställas ut.
Nej det tycker jag inte,för alla har lika stor rätt att tävla inom den diciplin man vill-vare sig man har en kuperad hund eller ej (i det mån att den kuperade hunden är en import från ett land där kupering är tillåten).


Vad spelar det för roll att man inte får fortsätta att ställa ut sina hundar som man haft i utlandet? Är utställningar hela världen och hela ens liv så kan man väl köpa sig en ny hund? Eller åka ned på kontinenten och ställa.

Det spelar en mkt stor roll då vissa kanske Lever för att ställa ut sina hundar! varför ska man sluta upp med bara för att sverige inte vill tillåta dessa kuperade hundar att ställas ut-isåfall är det lika oviktigt med detta förbud som det är "oviktigt" för de människor som Vill ställa ut sina hundar HÄR!

Sen OM jag själv skulle börja med utställning med tex Dobermann så kan jag Lova dig att jag skulle importera in varenda en av hundarna som jag skulle ha i min ägo från ett annat land!
och med största sanolikhet kuperade! Varför? det är en smaksak (och en disskution som jag Inte tänker föra här och nu)- och jag ska då banne mig Få ha det jag Vill ha oavsett Vart ifrån den kommer ifrån om så kuperad eller ej.

Och jag ska då ha Lika stor rätt att även få tävla med dom hundarna här hemma som alla andra! varför ska liksom Jag behöva berövas på att inte få ställa ut min/a hund/ar bara för att jag väljer att köpa in en hund från ngt annat land som dessutom är kuperad!?

Jag kan ju välja att importera in en hund från annat land av Många olika anledningar och skäl och sen att den är kuperad är ju ett plus för mig tycker jag.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

I avel kan hundarna fortsätta att gå kuperade eller ej. Man kan införa t.ex. en exteriörbeskrivning som gör att man kan använda valphänvisning osv. En bra hund blir inte bättre för att den ställs ut 40-11 gånger.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Men det är inget resonemng som håller. Så jag får röka på, bara för att man får det i andra länder och jag är van vid det? Det finns som sagt reglerat i Sverige att hundar inte ska kuperas. Det har varit en väldigt lång övergångstid, så det kommer inte som en överraskning.

Att be en uppfödare spara en valp okuperad är ingen omöjlighet. Annars får man väl se till att köpa en valp från en uppfödare som är seriöas istället.

Det är ju för att komma åt sådana som dig som importerar som ett plus för att det är snyggt som utst.förbudet i så fall kommer att träda i kraft.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

:bow: heja brandgul! :)

jag är väldigt nyfiken på hur domare dömer en svans eller öron som inte finns? hur kan hundar med ej bedömningsbara kroppsdelar få pris? vad hade de sagt om man kommit in med en trebent hund? går det att ställa ut en sådan?
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Tja om det skulle råda benkupering i ett land så skulle det gå utmärkt ;)

/Brandgul vars pudlar var "först" i Sverige med att slippa få svansarna kuperade. Inte ens när det rådde kupering så hade vi hjärta att göra det, och tänk att de var lika glad för det ;) Det var med en lättnads suck förbudet kom inte alls så långt efter. Ni som tycker att det är okej borde vara med och kupera en hel kull valpar och skrapa ihop de små svansresterna från de små valparna som inte ens har öppnat ögonen och inte ens kan orientera smärtan i rummet.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Men det är inget resonemng som håller. Så jag får röka på, bara för att man får det i andra länder och jag är van vid det? Det finns som sagt reglerat i Sverige att hundar inte ska kuperas. Det har varit en väldigt lång övergångstid, så det kommer inte som en överraskning.

Att be en uppfödare spara en valp okuperad är ingen omöjlighet. Annars får man väl se till att köpa en valp från en uppfödare som är seriöas istället.

Det är ju för att komma åt sådana som dig som importerar som ett plus för att det är snyggt som utst.förbudet i så fall kommer att träda i kraft.

klart det håller! varför skulle det Inte hålla för då?

sen om du väljer att röka på så visst,tror faktiskt inte heller att du lär åka in för det heller-för då skulle väl majoriteten av sveriges befolkning som röker på sitta inne eller dyl.:smirk:
sen är det väl Inte riktigt samma sak att jämföra kupering med narkotika missbruk...??

Det är fortfarande idiotiskt att man skulle förbjuda kuperade hundar från att ställas ut här i sverige,om så hunden nu Är importerad från ett land där det är lagligt.."storebror fasoner" från sveriges sida-som vanligt..
sen skiter jag fullständigt i vad du eller någon annan tycker om det att jag skulle välja en kuperad dobermann med Bra/stabilt psyke från utlandet än ett okuperat nervvrak från sverige...:smirk:

sen tror jag knappast att sveriges förbud kommer att påverka andra länder som kuperar-dom lär ju bara garva åt oss ännu mer;)
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Ni som tycker att det är okej borde vara med och kupera en hel kull valpar och skrapa ihop de små svansresterna från de små valparna som inte ens har öppnat ögonen och inte ens kan orientera smärtan i rummet.

Ingen har väl heller påstått att kupering är en mjuk smekning..........


Brandgul vars pudlar var "först" i Sverige med att slippa få svansarna kuperade. Inte ens när det rådde kupering så hade vi hjärta att göra det
vaddå-Vill du ha någon typ av hedersmedalj för det eller??
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

storebrorsfasoner? ska man få tävla med barrerade hästar då? är det också storebrorsfasoner om barreringen utförts utomlands?
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Jamen då kan du ju sitta där med din hund och sluta gnälla. Själv tycker jag att det är bra att Sverige ligger långt fram i sin djurhållning och sitt sätt att se på levande djur. Man rättar sig efter de regler som finns om man vill vara med i leken och så var det redan på förskolan.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

storebrorsfasoner? ska man få tävla med barrerade hästar då? är det också storebrorsfasoner om barreringen utförts utomlands?

Ja du...eftersom barriering oftast sker på hemmaplan kan det vara lite SVÅRT att utse vilka som barrierar sina hästar och därmed få tävlingsförbud...eller hur?? (för det måste ju även finnas bevis för det också!)
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

Jamen då kan du ju sitta där med din hund och sluta gnälla. Själv tycker jag att det är bra att Sverige ligger långt fram i sin djurhållning och sitt sätt att se på levande djur. Man rättar sig efter de regler som finns om man vill vara med i leken och så var det redan på förskolan.

Ja det är SÅÅ härligt att sverige ligger så långt fram i sin djurhållning och att dom gör precis ALLT för djurens rätt!

jävligt lustigt då att djurskyddsmyndigheten kommer att läggas ner till årsskiftet bara:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

men kära nån. MYNDIGHETEN ska läggas ner, men VERKSAMHETEN ska fortsätta. har du lyckats missa det? myndigheten har inte fungerat särskilt bra, jag hade föredragit att man behållt den men ändrat på det som inte fungerat, men nu har man alltså valt att göra på ett annat sätt.

skit i barrering, låt oss säga doping istället. lätt att bevisa. är det okej om man dopar hundarna då?
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

och herregud va löjligt att gå till personangrepp mot brandgul. "hej jag är fem år och gillar att kasta bajs i sandlådan" liksom. låt oss hålla diskussionen på en vettigare nivå please.
 
Sv: Utställningsförbud på kuperade hundar

sen skiter jag fullständigt i vad du eller någon annan tycker om det att jag skulle välja en kuperad dobermann med Bra/stabilt psyke från utlandet än ett okuperat nervvrak från sverige...:smirk:
Tänk... jag trodde inte psyket satt i svansen!! Bullshit.
Heja Brandgul:bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 597
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 294
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag måste få skriva av mig när det kommer till detta ämne, blir så otroligt frustrerad och vill höra lite vad ni kloka människor på Buke...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
Senast: Blueberry
·
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 639
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp