utställningsbilder.

MM

Trådstartare
Kanske är det någon här som ställt ut sin häst?


Har funderingar på att ställa upp i en och det vore kul att se hur ni förberett era, så in med bilder! :)
Självklart är alla hästar välkomna i denna tråd.
 
Sv: utställningsbilder.

Har man en vit häst så förbereder man med att tvätta hästen varje dag i tre dagar i rad innan ;)









Öva på att ställa upp rätt och att du ska kunna röra dig framför hästen utan att hästen rör sig.
Öva gärna in kommando för trav (och avsaktning). Jag har "ssss" som travkommando. Inget är värre än att se en häst på utställning som måste släpas fram i trav!
Lär dig tygelfattning - två händer skritt, en hand trav.

Lär dig vilka din hästs svaga resp bästa egenskaper är och försök lyfta fram de bra lite extra :)

Övning ger färdighet. Jag älskar att visa häst!!
 
Sv: utställningsbilder.

Öva på att ställa upp rätt och att du ska kunna röra dig framför hästen utan att hästen rör sig.
Öva gärna in kommando för trav (och avsaktning). Jag har "ssss" som travkommando. Inget är värre än att se en häst på utställning som måste släpas fram i trav!
Lär dig tygelfattning - två händer skritt, en hand trav.

Lär dig vilka din hästs svaga resp bästa egenskaper är och försök lyfta fram de bra lite extra :)

Övning ger färdighet. Jag älskar att visa häst!!

Jag har gått en minikurs för att ställa men det är ju typ 10 år sedan.
Vet i alla fall hur hästen ser ut när man ställer den öppen.
Sedan springer man alltid på vänster sida och svänger runt åt höger va?

Jag har precis köpt honom och inte hunnit se det bästa och sämsta med honom än men när han visades så hade han en rätt trög skritt men traven på bilderna jag fick se så "flög" han fram. Lyfte benen bra och har fin utstrålning. Så det ligger nog på plussidan.

Jag blev medbjuden att ställa honom av en blivande stallkompis som ska på en uttällning om ca 1 månad och hon tyckte jag skulle med, men det är nog bäst att öva lite innan :p
Det är en inof.

Ska manen knoppas eller det är skitsamma?
 
Sv: utställningsbilder.

Man kan läsa på rasens förenings hemsida, de flesta ponnyraser visas oflätade men tex ridponny visas flätade.

Är det en inof. utställning så spelar det ingen roll gissar jag. Vad är det för ras du har?

Nummerlappen ska alltid sitta på höger sida "in mot ringen" och om du väljer att ha oflätad man så ska du alltid ställa upp med den manfria sidan mot domaren oavsett :)

Det tar ju tid att lära sig hur man bäst visar sin häst men ha roligt bara :)
 
Sv: utställningsbilder.

Han är en 2-årig welshponny av cobtyp.


Kan man ha sitt vanliga träns?
 
Sv: utställningsbilder.

Vad kul! Jag gissar att welsh visas oflätade och ja, du kan ha ditt vanliga träns...

När det kommer till utrustning finns det ju också en del knep ;)

Finlemmat huvud = smala remmar

Långt huvud = Engelsk nosgrimma
Kort huvud = remontnosgrimma

Brett/tjockt/stort huvud = breda remmar


En del väljer att visa utan nosgrimma, ofta just welsh, dom har ju så vackra huvuden. Men jag tycker det är snyggare med en nättare nosgrimma än utan.


Men allting är ju en smaksak ;)

En inoff. utställning är ju perfekt att börja på och sen kommer du bli fast :D Visa ponny är det roligaste som finns!
 
Sv: utställningsbilder.

Det tränset jag köpte till honom idag är mot det bredare hållet men en annan nosgrimma hittar man ju i vilken ridsportsaffär som helst, så det kan jag ju köpa en. Vill ju framhäva hans huvud på bästa sätt.
Han har ett nätt huvud.

Haha, får se om jag blir fast, det kanske slutar i katastrof :o
 
Sv: utställningsbilder.

Intressant att läsa om hur man gör på hästuppvisningar! :)

KL

Får jag hoppa in med en lite OT fråga, hur får man hästen att ha öronen framåt när den står uppställd? Har jag nåt prassligt i handen vill de bara komma fram till mig eller sträcker på halsen och försöker nå, med andra ord, inte snygga bilder :grin: Visar inte upp mina hästar men tar exteriörbilder då och då. :) hur får man bilder där de böjer/kröker på halsen?
 
Sv: utställningsbilder.

Du kan vifta med ett spö bakom ryggen tex. Det har jag sett på utställning. Tar du bara bilder kan du ju dessutom sätta en plastpåse på spöet ;)
 
Sv: utställningsbilder.

Nu kände jag mig lite dum som glömde bort vad jag skulle skriva i första svaret till dig, du har en väldigt fin häst :) Har en fin utstrålning.
 
Sv: utställningsbilder.

jag kan också bjuda på några bilder

PICT3534.jpg

PICT3526.jpg

5-2.jpg
 
Sv: utställningsbilder.

Min welsh cob som tvååring (ja, engelska domare gillar när de är feta):

080713_074.jpg


Ganska bra resultat den gången!

HPIM1095.jpg


Våren som treåring
DSC_0672.jpg


Sonen fick prova att ställa ut sin shettis:

Zorro.png


Underbara ponny :love:(annan utställning)!

osorteratfrnkameran866bilder601.jpg
 
Sv: utställningsbilder.

Att visa häst/ponny är dökul!
Jag har en welsh mountianponny som har ett fantastiskt steg som jag verkligen vill få ett betyg på. Problemet är att jag har ingen aning hur jag ska få fram det på utställning? Är det någon som har tips hur man ska träna för att få fram det?
 
Sv: utställningsbilder.

Ett tips: När du leder ponnyn hemma, mellan hage stall tex, så håll ett väldigt högt skritttempo så hästen inte går och sover utan istället går på framåt.

Tränade det med mina shettisar och båda fick 8 på skritten :) Men kunde nog lika gärna varit en 9:a :D

kl
Ska kolla om jag kan hitta mina utställningsbilder också... :)
 
Sv: utställningsbilder.

Jo det vet jag att dom vill ha dom större men jag kan inte se någon mening med det, förutom att dom ser ut att ha mer massa.
Fin häst du har :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 628
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp