Min pappa avled i höstas, nu tömde jag och min syster förvisso hans lägenhet med vanlig flyttstäd på det sen när den var tom.
Min syster och jag är väldigt sams så inga konstigheter att göra bouppteckningen själva.
Det vi gjorde var ju kontakta en begravningsbyrå som skulle ta hand om kroppen (vi valde att inte ha någon begravning, utan kroppen kremerades och spreds på Skogskyrkogården, detta var sen innan ok även från pappas sida, men hade blivit så oavsett då det bara är min syster och jag kvar iaf i släkten) Men iaf, begravningsbyrån undrade då om vi ville att det skulle gå via alla försäkringsbolag mm för att kolla om det fanns försökringar som kunde lösa ut vid dödsfall... De skickar till alla banker mm (i sverige) så det kan ju vara ett alternativ att ha om man vill veta vad som finns överallt, Det sa vi ja till ... Så det kostade ca 2500 kr, sammanlagt kostade begravningsbyråns faktura 17000kr.
Tänk också på att ställa om adressen till nån av er. För när boendet är sålt kommer all adresserad post oavsett fortsätta skickas dit han va skriven sist. Vi har valt eftersändning av post i ett år, och kommer förlänga det ett år till iom att vi kommer få från skatteverket nästa år.
Vad gäller att inte ta hand om det som finns i boet så gjorde vi så när farmor skulle flytta till boende att vi använde "offerta" och satte just det "vi vill ha det tömt och städat" vad behöver vi betala eller vad kommer vi få ?
Slutade med 4 st som kom och tittade, en ville ha 2000 kr , en sa +-0 , en sa 2000kr som vi skulle få och den sista sa att vi skulle få 12400kr, ni kan ju gissa vem som fick uppdraget
Inga konstigheter alls med det upplägget.