utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lady2

Jag har en häst som pga pålagringar inte har friska ben. Dom märks genom att hästen om man longerar hästen på volt i galopp kan hon börja galoppera jämfota med bakbenen och går då lätt omkull. Om man rider är hon stapplig i frambenen. Jag vill inte avliva henne ännu och min fråga är nu om jag kan rida henne mer alls eller om hon bara ska gå i hagen? Det har varit så här länge och hon kommer aldrig bli friskare men hon verkar inte bli sämre heller. Kan det vara okej att använda henne till någon sorts promenadridning eller bör hon endast gå i hagen?

Sv: utslitna ben ridning

Jag har en häst som pga pålagringar inte har friska ben. Dom märks genom att hästen om man longerar hästen på volt i galopp kan hon börja galoppera jämfota med bakbenen och går då lätt omkull. Om man rider är hon stapplig i frambenen. Jag vill inte avliva henne ännu och min fråga är nu om jag kan rida henne mer alls eller om hon bara ska gå i hagen? Det har varit så här länge och hon kommer aldrig bli friskare men hon verkar inte bli sämre heller. Kan det vara okej att använda henne till någon sorts promenadridning eller bör hon endast gå i hagen?

Vad säger behandlande veterinär?

För mig är det här svar nog på om hon bör ridas ett endaste dugg: Om man rider är hon stapplig i frambenen.

Frågan är om hon ens bör gå i hagen, omöjligt svara på, det måste behandlande veterinär avgöra.

Veterinärerna som undersökt hästen har tyckt att jag kan rida den. När jag berättat att hon snubblar får jag till svar, då blir det farligt att rida. Om det gör nån skillnad för hästen har jag inte fått nåt svar på.

Då skulle jag vilja ha ett andra utlåtande från en annan veterinrär, det svaret skulle jag INTE nöja mig med.

Veterinärerna som undersökt hästen har tyckt att jag kan rida den. När jag berättat att hon snubblar får jag till svar, då blir det farligt att rida. Om det gör nån skillnad för hästen har jag inte fått nåt svar på.

Vad var det för veterinär/hur undersöktes hästen?

Om hästen har en dubbelsidig frambenshälta i trav låter det konstigt om de tycker du kan rida den.

Det som jag anser är det viktigaste - ang gå i hagen eller åka till Trapalanda -är om hästen har ont även av att gå i hagen. Rida tycker jag det är självklart du inte ska göra.

Är hästen halt initialt? Efter böjprov? Var sitter pålagringarna? Finns det en pågående ledinflammation?

Du borde låta undersöka hästen på klinik med tillgång till röntgen. Min häst rörde sig som du beskriver och det var artros i hasen med pålagringar. Det är smärtsamt och obotligt. Gör ont hela tiden, så hon fick gå på massa butta för att bara gå i hagen. Jag fick avliva, det enda humana. Sådant ser en erfaren veterinär.

Ingen "vill" avliva sina kära pållar, det handlar inte om det... Utan vad som är mest humant mot djuret !! Du har fått alldeles för flummiga svar från din veterinär. En häst som går omkull o snubblar osv verkar ju inte helt ok. Har du möjlighet att åka till klinik, gör det o få hästen röntgad. Jag har tvingats igenomdetta 2 ggr. Den ena blev utdömd av duktig distr. vet. hemma då han var mycket svår att lasta o mådde dåligt av resor. Detta tog ju såklart några månader med återbesök, specialskoning, medicinering osv. Men huvudsaken är att hästkraken inte går omkring i evigheter med svår smärta.

Hästen är röntgad i en kotled av distriktsveterinären på klinik. Hon hade en liten förändring i leden och skulle bli frisk. Hon fick flera sprutor. Dom gjorde ingen skillnad. När jag ringde och sa att hästen inte blev bättre fick jag till svar av veterinären att han inte kunde hjälpa mer.
Frågan är ju hur man egentligen vet hur pass ont en artroshäst har, den kan ju inte prata. Haltar gör hon ju inte men är stapplig då hon rids. Med veterinärer kommer jag ingen vart.

Jag bara undrar om det är skillnad på pålagringar?
Min förra häst hade pålagringar vf samt spatt bb och han fick jag avliva och då inte pga. spatten, för det läker ju ut utan för pålagringarna. :cry:
Enligt veterinären fanns det inget att göra. Jag var på djursjukhus otaliga gånger med honom.

Jag tycker i alla fall det mesta talar för avlivning. En häst som snubblar, stapplar, nästan går omkull etc, och som du säger har gått med det länge utan att bli bättre, ser jag ingen anledning i att ha kvar. Jag tycker inte det är ett värdigt hästliv, men det är jag det.

Man kan operera vissa fall, då man med titthålskirurgi går in i leden och skrapar/spolar rent. Men det är väl en kostnadsfråga, och en fråga om hur omfattande pålagringar det är.

Frågan är ju hur man egentligen vet hur pass ont en artroshäst har, den kan ju inte prata. Haltar gör hon ju inte men är stapplig då hon rids. Med veterinärer kommer jag ingen vart.

Hur pass ont hästen har kan man antagligen aldrig få ett exakt svar på. Men även om hästen inte direkt haltar så går hon knappast stappligt (och nästan omkull) för skojs skull. (Att hon inte haltar kan kanske bero på att hon har lika ont i båda frambenen?) Jag skulle absolut inte rida på en sådan häst. Kan hon gå normalt i hagen och må bra, så hade jag låtit henne göra det. Annars tror jag tyvärr att det skulle vara bäst för hästen att få somna in.

Veterinärerna som undersökt hästen har sagt att hon är halt på höger framben, det syntes då hon blev longerad. Men ändå är hon stapplig på båda frambenen även bak kan hon stappla till men inte så ofta. Och detta är alltså då hon rids. Då jag lett henne på vägen tycker jag mig ha märkt att hon haft en liten antydan att tappa ett framben men så lite att det knappt syns.

Nånting som stör mig är att hon andas så högt då hon går, hon liksom flåsar och jag vet inte varför om det har nånting med hennes ben att göra eller om hon börjar få problem med lungorna, har hört att det är vanligt att gamla hästar drabbas av kvickdrag men hon hostar ju inte heller så jag vet inte.

En häst som har ont kan bli andfådd av att den har ont helt enkelt, så det kan mycket väl hänga ihop allt detta ! Som Popcorns häst hade min också spatt båda bak, o det var inte därför han till slut avlivades, utan för att avlastningen naturligtvis gör skada fram med tiden. Spelar ju ingen roll var den första hältan visar sej, blir den långvarig så lastar hästen om för att slippa smärtan så mycket det går, o till slut har även andra leder tagit stryk.

Pålagringar och artroser som tar sig fysiska uttryck på hästen är ofta mycket smärtsamma för hästen. Du måste rådgöra med veterinär, jag har varit med om flera fall där veterinären diagnosticerar pålagringarna som så smärtsamma för hästen att den ordineras smärtstillande trots att den bara skall gå i hagen, om man vill ha kvar den istället för att ta bort den.

Jag antar att hästens ben kommer att bli sämre ju mer tiden går och att hon kommer att behöva avlivas inom en snar framtid. Hon verkar väldigt nöjd och pigg och visar på inget sätt att hon skulle må dåligt förutom detta flåsande som ju måste betyda nånting så det är verkligen inte lätt att veta hur mycket värk hon har.

De kan mycket väl bli lite flåsiga av smärtan. Nu har jag inte haft en såhär "kroniskt" halt häst, men när min valack var skadad och halt i ett bakben flåsade han väldigt när han gick, drog liksom häftigt efter andan i varje steg.

Jag antar att hästens ben kommer att bli sämre ju mer tiden går och att hon kommer att behöva avlivas inom en snar framtid. Hon verkar väldigt nöjd och pigg och visar på inget sätt att hon skulle må dåligt förutom detta flåsande som ju måste betyda nånting så det är verkligen inte lätt att veta hur mycket värk hon har.

En häst kan ju vara tapper även om den har ont. Tänk dig själv att du har så ont så du får ansträngd andning? Jag hade absolut låtit en annan veterinär undersöka hästen, och frågat den om det är bäst för hästen att avlivas eller leva. Är det för din skull då håller hästen vid liv så är det inte speciellt kärleksfullt mot hästen. Jag tycker absolut att hästen är värd ett annat yttrande. Det kan handla om att den andra veterinären upptäcker något annat än den förra, det kasnke finns bot?

/U

Alla distriktsveterinärer i det här området har undersökt hästen, 3 stycken och ingen av dom har ens sagt att jag inte ska rida den. En har sagt att min häst är så gammal så man kan inget göra, en annan tyckte att jag kunde åka till en större klinik men det fick jag inte för mina föräldrar fast jag skulle velat för att det är dyyrt. Jag tror inte det finns någon annan behandling än möjligtvis operation det var vad veterinären sa så det återstår inte mycket annat än att ha kvar hästen eller avliva den för jag kan inget göra.

Vad visade böjproven? Vad hade hästen för initialhälta (hälta innan böjprov)? Det kan distriktsvet avgöra på gårdsplanen, och ger det tydligaste svaret du kan få på hemmaplan om hur ont hästen har?

En initialhalt häst ska inte ridas.

Hur gammal är hästen? Vad har den för historia? Hur länge har den varit i detta skicket? Får den något kosttillskott?
Tar inte försäkringen det mesta av klinikundresökningen nu när du redan haft veterinär ute flera gånger?
/U

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 906
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 518
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar