Utsläppsordning och insläpp

Unhappy

Trådstartare
Vänder mig främst till er som står i lite större stall. Där man är flera som hjälps åt med hästarna.

Har ni en utsläpps/insläppsordning?

Har ni regeln att man inte lämnar en häst ensam ute? Visst finns det de hästar som är ok med det men generellt?

Tror ni det är bra för hästen att man gör samma tex fodrar i samma ordning, släpper ut i samma ordning eller är det bättre att alternera?

Står i stall med ca 16 hästar

ALDRIG lämna en häst ensam ute. Om inte ägaren sagt annat.

Allt bör ske i varierande ordning, då bygger hästarna inte så mycket förväntan och blir lugnare (finns forskning på detta.... nånstans). Vet de inte när det är "deras" tur kan de inte vänta på den.

Med det sagt; speciellt vid intag finns det hästar som bör tas in först (eller iaf i början) och hästar man kan lämna kvar till sist. Detta bör respekteras då det kan bli farligt att lämna en häst som blir stressad av att se andra gå in till sist.

Hos oss bör K och A tas in först, B eller P kan lämnas till sist. Min egen kan också lämnas till sist då han kan se upprörd ut, men lugnar sig när man sätter på grimskaftet och följer snällt. Resterande hästar tas in i den ordning man känner för.

Står i stall med ca 16 hästar

ALDRIG lämna en häst ensam ute. Om inte ägaren sagt annat.

Allt bör ske i varierande ordning, då bygger hästarna inte så mycket förväntan och blir lugnare (finns forskning på detta.... nånstans). Vet de inte när det är "deras" tur kan de inte vänta på den.

Med det sagt; speciellt vid intag finns det hästar som bör tas in först (eller iaf i början) och hästar man kan lämna kvar till sist. Detta bör respekteras då det kan bli farligt att lämna en häst som blir stressad av att se andra gå in till sist.

Hos oss bör K och A tas in först, B eller P kan lämnas till sist. Min egen kan också lämnas till sist då han kan se upprörd ut, men lugnar sig när man sätter på grimskaftet och följer snällt. Resterande hästar tas in i den ordning man känner för.
Tack, hos oss varieras utsläpp/insläpp för att ”hästarna kan tycka det är kul”…

Man ska också kunna lämna sista hästen ute för att man skall inte ge nån annan merjobb. Vilket blivit ödestigert för min som har en senskada och absolut inte skall springa runt i hagen.

Har dock aldrig hört den regeln nån annanstans utan det har alltid varit att man inte lämnar nån ensam oavsett hur knöligt det än blir.

Tack, hos oss varieras utsläpp/insläpp för att ”hästarna kan tycka det är kul”…

Man ska också kunna lämna sista hästen ute för att man skall inte ge nån annan merjobb. Vilket blivit ödestigert för min som har en senskada och absolut inte skall springa runt i hagen.

Har dock aldrig hört den regeln nån annanstans utan det har alltid varit att man inte lämnar nån ensam oavsett hur knöligt det än blir.

Det kan ju bli livsfarligt!

Både för häst och den som skall ta in.

(sen kan jag också tycka att skadade hästar/hästar i sjukruta tas in först, alltid. De står där av en anledning men det är en personlig åsikt som inte har nån bas i hur vi hanterar det i vårt stall. Men många löser det så ändå).

Det kan ju bli livsfarligt!

Både för häst och den som skall ta in.

(sen kan jag också tycka att skadade hästar/hästar i sjukruta tas in först, alltid. De står där av en anledning men det är en personlig åsikt som inte har nån bas i hur vi hanterar det i vårt stall. Men många löser det så ändå).
Jag håller med dig, får jag välja tar jag den först och de som har mest brått in. För bådas säkerhet.

Vänder mig främst till er som står i lite större stall. Där man är flera som hjälps åt med hästarna.
Står på en stor anläggning (över 80 hästar) uppdelat på flera stall. Varje stall har egna jourer. I mitt stall står det 13 hästar.

Vi har inte haft någon strikt ordning tidigare utöver att det varit vissa hästar som ska gå in först osv. Det har väl varit lite sunt förnuft, typ att man vet vilka som går att lämna sist och vilka som behöver komma in först. Problemet är väl att alla inte tänker kring detta så det har inte riktigt funkat. Nu senaste har stallägaren dock fixat en ordning för att vi ska få lugnare insläpp.

Har ni regeln att man inte lämnar en häst ensam ute? Visst finns det de hästar som är ok med det men generellt?
Ja man får aldrig lämna en häst ensam. Nu går det hästar från de andra stallen i närliggande hagar, men man ska ändå inte lämna någon från sitt eget stall själv.
Tror ni det är bra för hästen att man gör samma tex fodrar i samma ordning, släpper ut i samma ordning eller är det bättre att alternera?
Varierar mellan hästarna hur känsliga de är, men ja generellt tror jag det är bra att ha tydliga rutiner. Men ordningen ska vara anpassad efter vad som blir bäst för hästarna, vissa hästar är sämre än andra på att bli sist kvar tex.

Står på en ridskola med ca 20 ridskolehästar och 8 privathästar. På vardagar sköts ut- och insläpp av personal, på helgerna har vi schema så man får en helgdag per månad. Ridskolehästarna går i fyra olika flockar men det finns bara en ordning för en av flockarna. För privathästarna finns det några som inte får tas ut eller in först/sist och vi har också bestämt att man inte lämnar en ensam häst kvar. (Men naturligtvis blir ju sista hästen kvar själv en liten stund om man är ensam på intaget eftersom vi inte heller får ta två hästar samtidigt. Då väljer man förstås en häst som inte blir så uppjagad av att bli sist.) Så kommer man och ska rida och det bara är min häst och en till som är ute måste man ta in den sista hästen med även om det är före det egentliga intaget.

Står på en ridskola med ca 20 ridskolehästar och 8 privathästar. På vardagar sköts ut- och insläpp av personal, på helgerna har vi schema så man får en helgdag per månad. Ridskolehästarna går i fyra olika flockar men det finns bara en ordning för en av flockarna. För privathästarna finns det några som inte får tas ut eller in först/sist och vi har också bestämt att man inte lämnar en ensam häst kvar. (Men naturligtvis blir ju sista hästen kvar själv en liten stund om man är ensam på intaget eftersom vi inte heller får ta två hästar samtidigt. Då väljer man förstås en häst som inte blir så uppjagad av att bli sist.) Så kommer man och ska rida och det bara är min häst och en till som är ute måste man ta in den sista hästen med även om det är före det egentliga intaget.
Låter klokt tycker jag

Står på en stor anläggning (över 80 hästar) uppdelat på flera stall. Varje stall har egna jourer. I mitt stall står det 13 hästar.

Vi har inte haft någon strikt ordning tidigare utöver att det varit vissa hästar som ska gå in först osv. Det har väl varit lite sunt förnuft, typ att man vet vilka som går att lämna sist och vilka som behöver komma in först. Problemet är väl att alla inte tänker kring detta så det har inte riktigt funkat. Nu senaste har stallägaren dock fixat en ordning för att vi ska få lugnare insläpp.

Ja man får aldrig lämna en häst ensam. Nu går det hästar från de andra stallen i närliggande hagar, men man ska ändå inte lämna någon från sitt eget stall själv.

Varierar mellan hästarna hur känsliga de är, men ja generellt tror jag det är bra att ha tydliga rutiner. Men ordningen ska vara anpassad efter vad som blir bäst för hästarna, vissa hästar är sämre än andra på att bli sist kvar tex.
Jag är också lite inne på sistnämnda att hästar även kan bli trygga med samma rutiner vid tex fordring. När jag pluggade häst för 100 år sen så var de väldigt noga med vilken box hästarna placerades i, både för att den skulle få mat/komma ut först om det var en orolig själ. Men även att den stod brevid rätt kompis så den var trygg. Idag hör jag sällan om det tänket

Om jag släpper in brukar jag kolla läget i hagen. Om den som är högst i rang står och hökar vid grinden kommer jag inte kunna ta in övriga 3 ändå.
Om dom inte står vid grinden brukar jag ta min häst först, då jag känner henne bäst helt enkelt.
Får generellt ganska mycket stresspåslag av just intag, framförallt vintertid då det ibland står fyra hästar vid grinden och hänger när man kommer.
Som tur var finns en slusshage i anslutning till storhagen, och ett skjul som går att avgränsa, så om alla vill in samtidigt släpper jag upp dom och kan sedan lätt gränsa av.
Lämnar aldrig någon ensam i hagen.

Om jag släpper in brukar jag kolla läget i hagen. Om den som är högst i rang står och hökar vid grinden kommer jag inte kunna ta in övriga 3 ändå.
Om dom inte står vid grinden brukar jag ta min häst först, då jag känner henne bäst helt enkelt.
Får generellt ganska mycket stresspåslag av just intag, framförallt vintertid då det ibland står fyra hästar vid grinden och hänger när man kommer.
Som tur var finns en slusshage i anslutning till storhagen, och ett skjul som går att avgränsa, så om alla vill in samtidigt släpper jag upp dom och kan sedan lätt gränsa av.
Lämnar aldrig någon ensam i hagen.
Ja insläpp vintertid speciellt är inte alltid kul när hästarna bara vill in och de inte kunnat röra sig som de behövt. Var ganska stökigt i fd stallet. Där jag står nu får hästarna (tyvärr) inte gå ihop pga skaderisk och att de inte ska fästa sig vid varandra.

Det finns en ordning för både fodring och utsläpp, men den är inte densamma. Det skulle inte fungera eftersom det då kan leda till att en häst får stå ensam i hagen en längre stund om hagkompisen står ett par boxar bort.

Nu är vi visserligen bara 10 men vi sköter oss helt kollektivt, dvs det är 10 olika människor som hanterar hästarna.
Vi fodrar och släpper inte ut och in i samma ordning varje dag men våra hästar är helt obrydda om det iom att de inte har någon förväntan på en viss ordning. Vårt stall är litet och lättskött så det handlar om minuters skillnad vilket också påverkar.
Jag ser en helt annan situation i ett större stall med exvis lång stallgång och man helt plötsligt börjar i "fel" ände.

Däremot har vi regler om att alltid utan undantag börja med ev sjukhagar eller hästar som går ensamma och vi lämnar ingen häst ensam kvar om inte ägare är på plats och hästen är trygg med det.
Vid insläpp står de f ö i en kö de själva gjort upp så det faller sig naturligt vilken ordning det blir.

Går din häst i sjukhagen nu eller är den kvar i samma hage som den var i somras när det också var problem med insläpp?

Vi har ca 20 hästar som tas in på kvällarna, aldrig i samma ordning för det beror på vilka hästägare som är där osv. En del hästar lämnas ensamma om ägaren är okej med det och hästen är lugn. Det gäller ett par stycken bara, övriga tas in ihop med hagkompisar eller haggrannar. Insläpp ingår i stallhyran men vi som ändå är där på kvällen snackar ihop oss och hjälps åt. Om min t.ex. är ensam i sin hage (inga problem) och en av hästarna i hagen bredvid också är ensam så stämmer vi av så att de kommer in samtidigt.

Min upplevelse är att de flesta hästar klara alldeles utmärkt att gå in i olika ordning osv men om det nu är någon som absolut måste gå först så är det alltid lösbart. Hos oss finns dock ingen som är sådan, även om häst i sjukhage prioriteras att tas först.

Står i ett mellanstort privatstall där det inte finns några speciella tider för in/utsläpp. Jag tar generellt de som går ihop i hagen (2-3 st) samtidigt om de är en sammansvetsad grupp, lugnast så. De är vana o snälla o tas tillsammans ett par stycken och går bra även när de är lite taggade o pigga.
Vill jag ta in en enskild häst före de andra för att ex rida vevar jag bara undan de andra med grimsksaft så får jag fatt i den jag vill ha. Aldrig några problem. 🥰

Här har vi också regeln att inte lämna en häst ute ensam, den regeln har nog fö. funnits i alla stall jag stått.

I det sista stallet jag stod i hade en speciell ordning för in/utsläpp och tyvärr aldrig lämna en häst ensam i hagen.
Vilket innebar merjobb för mig som fick ta 2 hästar och släpa 1km tor till sommarhagen. (Varva 1 var en lätt okoncentrerad unghäst)
Jag tycker att hästar ska kunna gå själva i hagarna ett par timmar utan problem. Men känner att jag är rätt ensam om den åsikten de senaste åren😅

Där jag står ska alla hästar kunna lämnas sist i hagen vid insläpp, likaså tas ut först eller sist på morgonen. Det blir olika ordning på allt varje gång de tas in och ut, de får vänta på sin tur helt enkelt :) funkar toppen.

Står förvisso i litet stall men svarar ändå. Här lämnas aldrig en häst ensam ute annat än den korta stunden medan hästarna tas in/släpps ut och då tas hästarna i en ordning som gör att den hästen som får stå själv i någon minut antingen inne eller ute inte har problem med det. När min häst var ny i stallet i våras blev hon stressad om hon lämnades sist både inne och ute men numera när hon är trygg står hon lugnt och väntar på sin tur om hon blir sist.

Jag tror det beror mycket på individerna om hästarna vill ha en strikt rutin eller inte. Här kommer hästarna in och ut i samma ordning varje dag vilket också gör att den som ska in först står först vid grinden och de andra står en bit bakom och väntar på sin tur, mycket smidigt.

Tillägg: Min häst och stallägarens hästar har hovslagare och vaccinering på olika scheman men min häst tas in ändå när deras ska fixas så att hon inte ska lämnas ute ensam någon längre stund.

Hos oss får aldrig en häst lämnas ensam ute och vi tar ALLTID in skadade hästar/konvalescenter först. Vissa hästar släpps alltid ut först i sina respektive hagar för att slippa hets som kan orsaka skada på både hästar och personal.

Nu står jag på lösdriftsanläggning och förut, när det var fler hästar på anläggningen (tre lösdrifter) var det sällan att nån häst blev helt ensam utan att åtminstone se nån annan häst. Numera kan det mycket väl bli att nån häst blir ensam och det räknas kallt med att hästarna ska klara det. Jag är tacksam över att mina hästar inte bryr sig att bli ensamma, men samtidigt också tacksam över att jag har tre stycken, så det sällan blir så att nån av dem är ensam.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 861
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar