wildrose
Trådstartare
Ja riktigt jäkla utskälld blev jag igår. Jag var på väg till jobbet och hade hunden med mig, tung ryggsäck och en påse i handen. Min hund har väldiga problem med hundmöten, vi jobbar på saken men det funkar inte alltid så bra. På väg genom bostadsområdet möter vi en tjej som kommer cyklandes med en schäfer.
Min hund hade stannat till för att lukta/kissa och hon kommer ganska fort och lite skymd av några träd. Jag hinner se henne komma och halar in kopplet ordentligt, mer hinner jag inte innan min hund får syn på schäfern som då är ca 3 m bort. Han gör ett "utfall" och skäller men eftersom jag är med på notorna så kommer han ingenvart utan hänger i kopplet tätt intill mig. Hunden väger 18 kg och jag har stadigt grepp, alltså ingen risk att jag ska tappa honom eller så.
Nu gör tjejens hund ett utfall mot min och drar nästan omkull både henne och cykeln. Jag stannar upp och backar några steg eftersom hon inte har kontroll på det hela. Hon rycker tillbaka hunden som skärper sig och stannar vid hennes sida. Min hund är väldigt upprörd och jag vill bara fortsätta framåt för att komma ur situationen, har dessutom ett staket bakom mig så det känns väldigt trängt. Väljer att inte gå in i konflikt med min hund där och då.
Allt detta händer väldigt fort och nu kommer det märkliga:
Tjejen VRÅLAR åt mig att säga åt min hund.
Jag: Va? kan du inte bara fortsätta framåt så jag kommer förbi
Hon: Men säg för fan åt din hund
Jag: Nej det tänker jag inte göra, för det går inte, flytta dig istället
Hon: Vaddå går inte, då ska man fan inte ha hund
Jag: Tror du jag skulle stå så här om det vore så jävla lätt? (börjar bli förbannad) Din hund gör ju också utfall!
Hon: Men min hund gjorde så för att din gjorde utfall
Jag: Jaha det är väl ditt problem
Hon: Men min hund gjorde så för att din gjorde utfall (igen)
Jag: Ja då kanske du inte ska cykla med hunden då om den inte klarar det
Hon: "Nåt fult ord och nåt om människor dom inte har pli på sina hundar"
Jag: Sköt du dina egna problem!!!
Vid det här laget har hon flyttat sig såpass att jag kommer förbi så jag går vidare. Tonläget var sådant att halva stan måste ha hört oss.
Jag försvarar inte min hunds beteende på nåt sätt, men trots att han lät illa (blir stressad och skäller) så hade jag full kontroll i kort koppel och det var hennes hund som nästan drog omkull henne, den gjorde alltså ett riktigt utfall i hela kopplets längd.
Är det då mitt fel?
Isåfall skulle jag ju kunna skylla mina problem på alla andra hundar vi möter som gör utfall och därmed startar upp min hund...
Min hund hade stannat till för att lukta/kissa och hon kommer ganska fort och lite skymd av några träd. Jag hinner se henne komma och halar in kopplet ordentligt, mer hinner jag inte innan min hund får syn på schäfern som då är ca 3 m bort. Han gör ett "utfall" och skäller men eftersom jag är med på notorna så kommer han ingenvart utan hänger i kopplet tätt intill mig. Hunden väger 18 kg och jag har stadigt grepp, alltså ingen risk att jag ska tappa honom eller så.
Nu gör tjejens hund ett utfall mot min och drar nästan omkull både henne och cykeln. Jag stannar upp och backar några steg eftersom hon inte har kontroll på det hela. Hon rycker tillbaka hunden som skärper sig och stannar vid hennes sida. Min hund är väldigt upprörd och jag vill bara fortsätta framåt för att komma ur situationen, har dessutom ett staket bakom mig så det känns väldigt trängt. Väljer att inte gå in i konflikt med min hund där och då.
Allt detta händer väldigt fort och nu kommer det märkliga:
Tjejen VRÅLAR åt mig att säga åt min hund.
Jag: Va? kan du inte bara fortsätta framåt så jag kommer förbi
Hon: Men säg för fan åt din hund
Jag: Nej det tänker jag inte göra, för det går inte, flytta dig istället
Hon: Vaddå går inte, då ska man fan inte ha hund
Jag: Tror du jag skulle stå så här om det vore så jävla lätt? (börjar bli förbannad) Din hund gör ju också utfall!
Hon: Men min hund gjorde så för att din gjorde utfall
Jag: Jaha det är väl ditt problem
Hon: Men min hund gjorde så för att din gjorde utfall (igen)
Jag: Ja då kanske du inte ska cykla med hunden då om den inte klarar det
Hon: "Nåt fult ord och nåt om människor dom inte har pli på sina hundar"
Jag: Sköt du dina egna problem!!!
Vid det här laget har hon flyttat sig såpass att jag kommer förbi så jag går vidare. Tonläget var sådant att halva stan måste ha hört oss.
Jag försvarar inte min hunds beteende på nåt sätt, men trots att han lät illa (blir stressad och skäller) så hade jag full kontroll i kort koppel och det var hennes hund som nästan drog omkull henne, den gjorde alltså ett riktigt utfall i hela kopplets längd.
Är det då mitt fel?
Isåfall skulle jag ju kunna skylla mina problem på alla andra hundar vi möter som gör utfall och därmed startar upp min hund...