Sv: Utskälld av stallpersonal
Men lät personalen hästen stå ute och skaka? Jag tycker det börjar bli väldigt spekulativt nu.
Men lät personalen hästen stå ute och skaka? Jag tycker det börjar bli väldigt spekulativt nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tyvärr tror jag inte alla tänker så. tror en hel del hänger upp sig på sånt som varit innan. har någon varit otrevlig mot personalen kan tyvärr personalen vara sånna att de låter det gå ut över framtida situationer.Tydligen har Ts varit rejält snäsig mot personalen flera gånger. om man nu utgår från den andra tråden. därav mitt förstai nlägg att Ts nog inte ska klaga på om inte personalen kontaktar Ts ang täcken mm...
Detta kan ju även den personen tänka på som skickade mitt inlägg till min stallägare och även sprider rykten om att nämnda stallägare har ofodrat regntäcke på sin helklippta häst i -20. Så är det INTE. Vad jag skrev handlade inte om stallägarens häst öht.
Men så stod det väl i TS första inlägg?
Hur skulle personalen annars sett att hästen frös?
Ska gå till början å dubbelchecka, men jag tror det stod så
Ja hästen stod och frös i hagen ( hur skulle de annars kunn uppmärksamma det ) men det framgår inte om de gjorde något åt det eller inte, så att säga att de med säkerhet lät hästen frysa är fel utifrån de uppgifter som finns.
men jag föredrar alla dagar i veckan den som bryr sig om djuren.
Alexandras häst har täcke på sig . Läs .
Det är nog inte rocket science att man inte helklipper och inte har räcke . Folk är inte idioter . Tacticus är ute och cyklar så det är Isåfall dit du bör rikta fokus då det är helt absurt att hänvisa till en studie men missa halva och dessutom ha noll förståelse för vad bortklippt päls innebär och säga att det löser sig med mat .
Som mackan redan sagt, min shettis har täcke på sig. Däremot har han inte så tjocka täcken på sig som fiorano t ex tyckte en klippt behövde. Helt enkelt för han inte behöver det. Han klipps för han får sån hemsk vinterpäls att han dels får fukteksem - pälsen är på tok för varm och tät för svensk normalvinter, och han blir trött och slö av pälsen. Busar han minsta i hagen blir han ju svettig.
Så han helklipps, och får täcke - men ganska tunna täcken, just för att slippa bli för varm. Betydligt tunnare täcken än t ex Fiorano tyckte helklippta skulle ha. Och det du citerade var mitt svar kring det, att täckade hon min helklippta shettis så tjockt skulle han bli kokt. Täckad är han däremot, men hela poängen med honom är att INTE ersätta all den avklippta pälsen med täcke, utan en del av den avklippta pälsen. Så han får det drägligare och slipper flåsa omkring klädd för sibirisk snöstorm i svensk mesvinter
(Fast är det vindstilla och solsken går han naken även i minusgrader, och stortrivs)
Som jag skrev tidigare, om ngn hästägare missat en gång och en häst jag vet aldrig går utan täcke ute, inte har ngt täcke så självklart sätter jag inte ut den naken och skiter i det ! Men det hör somsagt till ett undantag i det fallet.
Även om hästen är helrakad så är -10 inga problem för en häst att vara helt utan täcke utomhus, förutsatt att dom är torra och har ordentligt med grovfoder.
Hästar har en bättre grundkonstruktion än människor med mindre hudyta i förhållande till "kött" vilket gör att dom förlorar mindre värme och samtidigt har dom förmågan att jäsa cellulosa i grovtarmen och frigöra värme på det sättet.
Så förutsatt att hästen är torr och har fått ordenligt med grovfoder, kraftfoder har inte alls samma effekt så det räknas inte, så kan du säga åt stallpersonalen att dom är mesar som kan äta skit... fast det är nog bra om du kan linda in det lite och framföra det lite mer diplomatiskt
Pleeeease säg att du skämtar.. säg att det är ett skämt