Utskälld av stallpersonal

Sv: Utskälld av stallpersonal

Delvis *kl*

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

Studien visade klart och tydligt att klippta hästar bör ha täcke på sig.

Min shettis som vi var tvugna att helklippa pga löss förra vintern frös som bara den utan täcke.

Som mackan redan sagt, min shettis har täcke på sig. Däremot har han inte så tjocka täcken på sig som fiorano t ex tyckte en klippt behövde. Helt enkelt för han inte behöver det. Han klipps för han får sån hemsk vinterpäls att han dels får fukteksem - pälsen är på tok för varm och tät för svensk normalvinter, och han blir trött och slö av pälsen. Busar han minsta i hagen blir han ju svettig.

Så han helklipps, och får täcke - men ganska tunna täcken, just för att slippa bli för varm. Betydligt tunnare täcken än t ex Fiorano tyckte helklippta skulle ha. Och det du citerade var mitt svar kring det, att täckade hon min helklippta shettis så tjockt skulle han bli kokt. Täckad är han däremot, men hela poängen med honom är att INTE ersätta all den avklippta pälsen med täcke, utan en del av den avklippta pälsen. Så han får det drägligare och slipper flåsa omkring klädd för sibirisk snöstorm i svensk mesvinter ;)

(Fast är det vindstilla och solsken går han naken även i minusgrader, och stortrivs)

Ts har haft en tråd uppe innan om att stallet hon står i har blivit ett ridskolestall pga att ägaren flyttat ridskolan dit. personalen som jag förmodar TS menar är den personal som följt med. Samma personal hon i förra tråden var otrevlig mot när de bara ville hjälpa till. Hon snäste åt dem då.

Ingen som läste detta?

Tråden handlar ju om att personalen inte tänkte själva och Ts tyckte detta var jobbigt.

Just nu handlar tråden om, och har spårat ut som vanligt, om hurvida hästar ska täckas eller ej. eller med hur många gram.

Var är Ts mitt i allt detta? :confused:

kl

jag står fortfarand fast vid att man gör ngt åt en häst som man ser fryser.

Återigen, skulle aldrig låta en inackordering stå och skaka, strunta i det, och sen skälla ut ägaren:confused:

HUr mkt oense man än är om annat så ska väl inte hästarna behöva lida?

Det är inte jobbigt att slänga över ett xtra täcke! Jag hade tillsvidare tagit ett av mina hästars tills jag pratat med ägaren.

Iallafall i mitt stall, där hjälps alla åt för att värna om djurens bästa!
Och jag som har ett huvudansvar ser till att hästarna mår bra!
Oavsett gräl med hästägaren eller om denne glömt lägga fram ett täcke.

Varför ska personalen tänka själva ??? Fattar inte det är ju det tråden handlat om 90%!???

Har du läst nummer 77 ?

Va? jag har inte skrivit att personalen måste tänka själva! tycker inte att dem behöver det, se mitt första inlägg i denna tråden. (sid 1 eller 2)
Jag tycker inte Ts kan begära att de även skulle kontakte henne då hon varit så otrevlig mot personalen tidigare.

Jag ksulel aldrig begära att stallägaren skulle "tänka själv" utan hästägaren skall ha de täcken som är relevanta redo.

Men som jag uppfattade tråden handlar den om att personalen inte tänkte själva, enligt Ts, och inte om hästen behöver täcke eller ej.
Men nu handlar den mer om hur mkt hästen skall täckas. vilket jag inte egentligen förstår varför det disksuteras då det innan, precis som påståtts, är hästar individer med olika behov. ?

Fram till i torsdags har det varit + 6 grader ute dagtid och ungefär lika varmt i stallet nattetid. Trots att min är hellklippt har hon enbart gått med lätt fodrar regntäcke ute och klarar sig bra. Varit utan täcke i stallet.

Nu slog ju en köldknäpp till utan förvarning och det blev -10 på en natt. Följande dag blev jag utskälld för att min häst stått och skakat av köld i hagen då jag inte plockat fram vintertäcke åt henne.

MEN. På hennes boxdörr hängde ett fleecestalltäcke och i torkrummet ett halvtjockt utetäcke som använts som reserv då de regnat så mycket. Det heter att man själv skall lägga fram och att det bara ingår att de lägger på ett täcke. Men om nu personalen märker att det är nästan 10 grader kallare än utlovat, borde de kanske inte tänka själva då. Klart att de skall säga till men ny fanns det tillgång till alternativ.

Hur skulle ni resonera? Är van från tidigare stall att de tänker till lite själva. Alt skickar och frågar.

detta handlar tråden om!!! Inte huvida hästar skall ha täcke eller ej! det bestämmer väl hästägaren om vad för täcke hästen skall ha?

Ingen som läste detta?

Tråden handlar ju om att personalen inte tänkte själva och Ts tyckte detta var jobbigt.

Just nu handlar tråden om, och har spårat ut som vanligt, om hurvida hästar ska täckas eller ej. eller med hur många gram.

Var är Ts mitt i allt detta? :confused:

Det är inget att orda om, som anställd ska man vara så professionell att man inte låter tjafs gå ut över hästarna och inte heller hämnas på hyresgästerna. Jag ogillar också tendensen att dra upp vad folk skrivit på annat håll. Om stallpersonalen hämnas för att TS var på dåligt humör för ett par månader sedan så är är det en tråd för sig.

Förlåt ! Har mixat dig med din snarlika namne magica de hex !

Senast ändrad:

inlägg 83 har inte jag skrivit. är en annan användare... helt annat namn...

Ja, det är verkligen beundransvärt. Vi är faktiskt lite förvånade själva. Jag håller också med om att det kan bli knepigt om personen som har hand om hästarna inte har bra koll, men i detta fall skulle jag nästan säga att hon har bättre koll än vi själva ;) hon märker direkt om en häst inte är som vanligt på morgonen, det kan vara allt från att hästen inte skitit så många högar under natten till att den är hängig eller om den är ömfotade vid uttag - då ringer hon upp hästägarem direkt om det är något major knasigt. Som sagt - detta är nog ett ovanligt undantag

tyvärr tror jag inte alla tänker så. tror en hel del hänger upp sig på sånt som varit innan. har någon varit otrevlig mot personalen kan tyvärr personalen vara sånna att de låter det gå ut över framtida situationer.Tydligen har Ts varit rejält snäsig mot personalen flera gånger. om man nu utgår från den andra tråden. därav mitt förstai nlägg att Ts nog inte ska klaga på om inte personalen kontaktar Ts ang täcken mm...

Senast ändrad:

Ja förlåt ! Redigerade när jag upptäckte misstaget men du hann före ! Ber verkligen om Ursäkt jag trasslade till det ! Förlåt ! Ni Har samma "förnamn " .

Ja, det är verkligen beundransvärt. Vi är faktiskt lite förvånade själva. Jag håller också med om att det kan bli knepigt om personen som har hand om hästarna inte har bra koll, men i detta fall skulle jag nästan säga att hon har bättre koll än vi själva ;) hon märker direkt om en häst inte är som vanligt på morgonen, det kan vara allt från att hästen inte skitit så många högar under natten till att den är hängig eller om den är ömfotade vid uttag - då ringer hon upp hästägarem direkt om det är något major knasigt. Som sagt - detta är nog ett ovanligt undantag

Men är dte verkligen det!?
Jag tar hand om alla hästar som jag skulle vilja att andra bryr sig om min när jag inte är närvarande.
Och när jag själv stod inackorderad var dte självklart att man brydde sig om varandra och såg till att alla hästar mådde bra!

Har aldrig varit med om konflikter?

Därför tycker jag hela TS situation är bisarr.... ur mitt perspektiv sett då

Tillägg: att Ts får skäll och att man låter en häst stå å skaka ute, det fattar inte jag,oavsett situation

kl

jag står fortfarand fast vid att man gör ngt åt en häst som man ser fryser.

Återigen, skulle aldrig låta en inackordering stå och skaka, strunta i det, och sen skälla ut ägaren:confused:

HUr mkt oense man än är om annat så ska väl inte hästarna behöva lida?

Det är inte jobbigt att slänga över ett xtra täcke! Jag hade tillsvidare tagit ett av mina hästars tills jag pratat med ägaren.

Iallafall i mitt stall, där hjälps alla åt för att värna om djurens bästa!
Och jag som har ett huvudansvar ser till att hästarna mår bra!
Oavsett gräl med hästägaren eller om denne glömt lägga fram ett täcke.

Detta Var det jag avsåg i min kommentar.

det fattar inte jag heller men tror tyvärr det kan vara så. :( om Ts varit riktigt otrevlig och snäsig innan mot denna personal så kan de ju anse att nä. henmes häst får stå och frysa då vi inte tänker kontakta och hjälpa denna hästägare något mer. Kanske vi får skäll igen om vi slänger på ett extra täcke... ?

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 085
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 794
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama