Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Vad säger ni andra mammor, när "måste" man börja bry sig om sitt eget utseende igen?

Jag var till frissan en månad efter att Stina föddes, (brukar vara dit max en gång per år så det var en stor ansträngning!) och jag började motionera lite mer engagerat så fort styngnen läkt. Och det känns som ett rätt så lagom engagemang än så länge. Vad gäller matintag så har jag gett mig själv lite dispens tills Stina slutar amma, innan dess får jag äta lite mer och lite onyttigt ibland.

Jenny
 
Sv: Utseende

När hemtjästen hjälper en att lägga håret!
 
Sv: Utseende

Silverkedjan skrev:
När de flyttat hemifrån? :idea:

:bow: :banana: precis vad jag tänkte säga!! :rofl:

Dottern är två och ett halft och det är bara inse att man ännu inte kan ta sig till jobbet utan fläckar på kläderna (kladdiga händer) och tandkräm i håret (från protesterande barn) ;) så det är lika bra att ge upp det ;)
 
Sv: Utseende

Jag har inte lagt ner det här med utseendet alls. Jag VÄGRAR bli en av de där mammorna som går omkring i myspysbyxor och nerkräkta collegetröjor! Lite nya kläder shoppade jag och barnvagnen för några veckor sen på en inomhusgalleria (det är ju underbart att kunna shoppa snygga kläder nu när man inte är stor som ett berg längre!). Frisyren fixade jag ordentligt (klipp & sling på fin dyr salong) innan nedkomsten och planerar att gå tillbaka om nån månad när det är dags igen. De flesta dagar sminkar jag mig (åtminstone om jag ska gå ut) och så fixar jag håret som vanligt.

Kan kanske ha att göra med att vi har världens lugnaste unge... :angel:
 
Sv: Utseende

Kan kanske ha att göra med att vi har världens lugnaste unge...

Kanske därför jag har idas bry mig överhuvudtaget? :D Innan jag fick barn brydde jag mig inte alls, nu händer det faktiskt att jag tittar mi i spegeln och borstar håret på morgonen... Och mjölkkräkiga kläder går FETbort! Spelar ingen roll att det är helvetiskt besvärligt att tvätta:devil: , kläderna jag (och ungen) har på oss ska vara RENA! Speciellt om vi ska ut bland folk!

Jenny
 
Sv: Utseende

Va f*n inte längre stor som ett berg?!? jo jag blir lite arg när nyförlösta morsor skuttar iväg i samma storlek som de hade innan de blir gravida.... för egen del är shopping av nya kläder bara att lägga ner för jag tänker inte handla storlek 40-44 när jag i vanliga fall har 36 jag tänker gå ner först innan nya kläder införskaffas... bara 17 kg kvar:angel:

Jag är inte arg på dig... jag är arg på att alla andra verkar tappa allt utom jag :cry: å är det någon som gnäller så gnäller de typ bara över ett kilos övervikt som de typ skiter ut på morgonen...

Däremot så har jag gett mig på att jag ska sminka mig varje dag iaf de dagar jag ska gå utanför dörren...
 
Sv: Utseende

Jag är säkert en av dem du pratar om. Har typ 3-4 kilo kvar, resten rasade veckan efter.
Har inte köpt några nya kläder, vill vara min "rätta" storlek först (förutsatt att jag nånsin blir det :angel: ). Och så länge jag vräker i mig typ 8 lussekatter om dan kommer jag säkert gå ner det sista.
Rena vill jag i all fall att vi är, vilket innebär i genomsnitt kanske 5 klädbyten om dan och en tvättmaskin som sällan vilar.

Sminkar mig gör jag inte heller, lite maskara på sin höjd. Men det hade jag inte nåt jättebehov av innan heller iofs, bara om det är nåt speciellt, typ julmiddag.
Frissan ska jag däremot gå till på torsdag! :bump:


/Jossan
 
Sv: Utseende

Slutar man bry sig om sitt utseende? *filar naglar, stylar hår mm hela vägen* :p
 
Sv: Utseende

Öhum, har t o m gått ner ett kilo extra (dottern är 2 mån idag) :angel:

Fast kanske kan det glädja dig (?) att höra att jag har ytterligare minst 10 kg att gå ner tills jag är nöjd :D Jag gick upp en himla massa under det år vi försökte bli gravida... Det var ju inte så lätt att bry sig om vikten när man två veckor i månaden stenhårt trodde på att man var gravid för att sedan i två veckor veta om att man inte var det...
 
Sv: Utseende

Förstår precis hur du känner.
Folk tappar kg och hoppar i sina gamla kläder lätt som en plätt efter en månad.
Själv fick jag köpa en helt ny jä..a garderob... och nu börjar jag inse att jag kommer att ha precis lika mycket att gå ner när januari är slut som jag hade för 3 år sedan... och lyckades jag inte då så.. :(
Tycker att det känns jättejobbigt.
Det är faktiskt det som jag mår riktigt riktigt dåligt över nu under graviditeten.. kommer att ha en bit över 20 kg att gå ner sen och det är INTE kul, inte för att jag gått upp mer än 8 kg nu (en månad kvar :crazy: ) MEN jag hade ju 10 kgs övervikt förrut också...
:(
 
Sv: Utseende

Usch och suck...detta med utseende.:crazy: Jag gick upp ca 16-17 kg med nr 2 men jag åt nyttigt och motionerade 1-2timmar/dag så jag gick snabbt ner mina kilon + lite till och det är jag ju nöjd med.

Men resten... Håret hänger, har en riktigt antifrisyr, knatar mest runt i en helt underbar skön microfleece och jeans. Men ack så grå och trist man är. Sminka mig har jag aldrig gjort, jag vet inte ens hur man gör. Men visst känner jag ibland att jag borde anstränga mig men det är svårt att hitta inspiration då jag antingen hasar runt här hemma eller är i stallet med en stor luva nerdragen över öronen. Men av någon konstig anledning tycker min sambo att jag är "läckrare" än någonsin...hmm konstig karl! ;) :love:
 
Sv: Utseende

Hm.. jadu jag är HYPER med utseendet. Jag gick upp över 20 kilo.
Hade lite "xtra" kilon innan graviditeten, men inte mkt. Har gått ner
typ 15 kilo nu, vill ner minst 10 till känns det som. Är fortfarande
"stor" :( Har alltid haft undervikt så jag känner mej som en padda.
Kan tillägga att min son nu är 3 månader. Har iaf bestämt att efter
jul blire hårda bud. Ska lägga om matvanor, motion.. ja ALLT !

Jag är ganska utseende fixerad, sminkar mej nästan varje
dag. Har en lugn liten kille så det är ganska lätt att duscha & fixa till sej så :D Kommer dock inte i mina gammla jeans ännu, SUCK!
Men har köpt lite nya kläder som är fräscha , färgat håret, ska försöka hinna klippa mej innan julafton :) Tycker det är lite tråkigt
med stämpeln som mamma som går runt i mysbyxor & pösiga tröjor jämt. Nä. Man ska väl försöka piffa till sej lite, så man ser fräsch ut!
Då mår man mkt bättre, även fast man är större än vanligt så kan man ju unna sej NYA FINA kläder. Menar, man går ju oftast inte ner
till sin vanliga vikt på nolltid. :crazy: :p Man är ju värd att få vara fräsch trotts sina xtra kilon. Men... på kvällarna är det ju heeel mysigt att cruisa runt i mysbrallor ;)
 
Sv: Utseende

Jag tycker inte att man "måste" någonting egentligen, men jag har brytt mig om mitt utseende hela tiden - skulle aldrig ha låtit mig själv "förfalla" för att jag fick barn. Så jag hade egna kläder hela BB-vistelsen (aldrig att jag skulle ta på mig landstingets hemskheter - ryyyys!), och har duschat, borstat håret och haft rena kläder sedan jag gick upp och duschade efter förlossningen.

Hyfsade matvanor har jag haft hela tiden, både före, under och efter graviditeten, och så har jag hund och häst så jag "måste" ju motionera något i alla fall.... Många och långa hundpromenader blev det under föräldraledigheten.

Vad kroppsformen och vikten beträffar var den tillbaka i "normalläge" 3-4 veckor efter förlossningen, så jag har ju aldrig varit i läget att jag är tvungen att köpa en massa nytt. Däremot hade jag minimalt med mammakläder (hur kul är det att handla sånt som man VET att man bara kommer att använda några månader?), så det var kul att kunna börja variera kläderna lite mer igen.

Smink tyckte jag inte det fanns nån anledning till så länge jag gick hemma, så sminklådan åkte inte fram igen förrän jag började jobba (plus några tillfällen vid fester, jul och födelsedagar och sånt).
 
Sv: Utseende

:D Vad kul att höra hur ni andra mammor har det!

För min del så bryr jag mig inte nämnvärt om utseendet.

Är jag bara hemma så går jag i samma kläder oavsett om de är kräkiga eller så. I början bytte jag tröja så fort den blev lite blöt av mjölken men det var ju helt ohållbart för mina bröst läcker jämnt trots inlägg. Så nu byter jag när jag är obehagligt blöt eller luktar för illa:angel: Gammal mjölk lukat INTE gott, speciellt inte mellan brösten "uäck"

Ska jag ut så är det oftast till stallet så då drar jag bara på mig överdragskläder utanpå och åker iväg. Ingen behöver ju varken lukta på mig eller bry sig om hur snygg jag är där.

Ska jag däremot iväg tex till BVC, på stan eller träffa någon så ser jag till att iaf vara duschad och ha rena kläder.

Samma princip gäller för Elvira.

Det enda som jag gör för min egen skull är borsta håret, för annars trivs jag inte.

Till dopet köpte jag en ny kjol, två storlekar större än förut, och tom sminkade mig:D

Det känns inte sååå kul att slösa en massa pengar på kläder till mig, jag sparar hellre den utgiften och tar ut färre föräldradagar.

Angående viktuppgång osv så har jag gått upp fem kg jämfört med vad jag vägde innan och är HELT nöjd med det! Jag vill verkligen inte gå ner utan är nöjd med min nya kropp:love:
 
Sv: Utseende

Ska man någonsin sluta bry sig?

Jag förstår inte folk som inte vill göra det bästa av det de har, både det inre och det yttre. Att duscha och klä på sig rena och välsittande kläder är inte så anstärngande.
 
Sv: Utseende

Äsch, jag har då aldrig brytt mig om hur jag ser ut, så varför skulle jag börja nu?
Jag tror då inte att jag blir lyckligare av det.
 
Sv: Utseende

Jadzia skrev:
Att duscha och klä på sig rena och välsittande kläder är inte så anstärngande.

:crazy:

Ibland får man liksom välja på att duscha eller sova när bebin somnar. Jag har haft en som sov pyttelite och korta stunder - det var inte läge att duscha bort den vilan om det inte var KRIS. Med tvåan hade jag en pappa hemma och en sovande bebis - minns vilken ovan känsla det var att kunna duscha ostört ;)

Välsittande kläder efter förlossningen? Man skulle alltså ge sig ut och shoppa? Med barnvagnen :D Och betala för kläder man förhoppningsvis bara kan ha en mkt kort tid?

Inget jag lagt tid eller energi eller pengar på :cool:

Och rena? Det betyder att man inte får vara i närheten av bebin påklädd :idea: Lite kallt vissa årstider:o

Med tvätt-tid varannan vecka är det omöjligt att hålla sig med det antal plagg som skulle krävas :p


Sen när man levt bebis-saggig ett tag så upptäcker man att det räcker liksom om man hinner borsta håret så är man TILLRÄCKLIGT fin :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 690
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 817
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
1 996
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 430
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp