Utrustningen vid löp

Piffpuffen

Trådstartare
Undrar om det är så som jag läste någonstans att jockeyn har sadel och tränaren till hästen resten av utrustningen?

Hur funkar det rent praktiskt?

Kan man ha åsikter på vilken sadel, eller skiljer det sig inte något nämnvärt mellan löpsadlarna?

:confused:

Sv: Utrustningen vid löp

Det stämmer, eftersom vikten hästen ska gå med består av jockeyn med kläder och sadel (med stigbyglar, underlägg osv..) så är det jockeyerna själva som har sadlarna. De har många olika sadlar beroende på vilken vikt de ska rida.

Löpsadlarna skiljer sig inte så mycket åt.. Det är inte som med ridhästsadlar att de kan passas in och liknande... Finns ju ingen bom och stora är de för det mesta inte heller. ;)

Jockeyerna väger ut för loppet, packar ihop sin sadel med nummervojlock och sedan får tränaren eller representant för honom hämta sadeln och sadla upp hästen. Efter mål plockar jockeyn med sig sadeln igen och väger in.

Rätt bra om du vet om din häst kräver lång gjord eller ej, men det verkar vara den enda fråga som ställs... Behövs ex förbygel så har tränaren med en sådan.

Du kan definitivt ha önskemål om underlägg och diskutera sadel och övrig utrustning som DIN häst skall löpa med,det är du som tränare som är skyldig att se till att grejerna ligger på plats när hästen genomför löpningen.:eek:

Och speciellt att dom inte kommer med några j-a anorexigjordar!:angel:

DETTA är nog absolut det viktigaste jag får ha egna för mina hästar har ENORMT utstående revben.Det är precis som om dom växer(revbenen)så fort dom varit här i exakt tre veckor,då börjas det.
Gibsons i Newmarket:bow:har specialsytt till mig.:rofl::love:

Och speciellt att dom inte kommer med några j-a anorexigjordar!:angel:

:rofl: Haha jag har bara varit med om motsatsen, fetma gjordar blir det väl då?? :angel: Lagom kul att försöka förklara det i all stress för en människa som inte pratar ett ord engelska och jag som inte pratar ett ord spanska.... :angel:

Men för långa gjordar kan man alltid göra en knut på! Det är värre när man är tre personer som försöker få gjorden runt revbenen utan att lyckas ;);)

(detta har hänt i verkliga livet :angel:)

Ok, det betyder att jag egentligen inte behöver köpa mig en egen galoppsadel utan kan träna i en vanlig hopp/flatback sadel?!

Fast.....vid närmare eftertanke, vem tackar nej till att få köpa ny utrustning;)

Fast du ska inte köpa en löpsadel att träna i - isåfall köper du en träningssadel. Tvivlar på att du skulle tycka det var så kul att sitta och rida hästen varenda dag i löpsadel... De minsta sadlarna är mer eller mindre bara en skinnbit formad som en minisadel med fästen för stigläder och gjordar.. En träningssadel är ju åtminstone en sadel och ligger bra på hästen!

Jo jag har sett skillnaden. Just nu måste jag ändå skaffa en bra flatbacksadel till min pålla, och det är ju antagligen bekvämmare än en träningssadel för galopp?!

Jag sparkar liv i min egen tråd;)

Funderar på detta med sadel....

Ska ju skaffa en bra flatbacksadel, eftersom jag rider "vanligt" också med hoppning och terräng.
Och det ska ju funka att träna i hemma men hur är det när man åker till banan och ska "gå snabbt". Behöver man en träningssadel då?
Om man inte rider snabbjobben själv (gör man det) bruka det då "krävas" en galoppsadel?

Om du engagerar en jockey till att rida snabbjobb på din häst har de oftast sin egen sadel.
Jag har både en "vanlig" sadel och en träningssadel till mina hästar. Ganska skönt att kunna variera.

Hur är vanligast att man gör som amatörtränare? Rider man snabbjobben på banan själv eller anlitar man någon för det?

Det är nog både och. Jag tycker att det kan vara bra att anlita en jockey som kan "känna" om hästen är klar för start, det är lätt att vara hemmablind.:angel:

Ja och jag tänker mest på om jag "klarar" att rida på banan:o
Har ju ingen erfarenhet från galoppen så jag skulle väl typ rida fel varv;)

Visst man lär sig men i början kanske....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 428
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar