utrustning till ny häst

H

hampis

vad ska man ha för utrustning om man har köpt en häst som inte har någon utrustning och man själv inte har någon utrustning?
sadel?
träns?
täcken?
schabrak?
lindor?
grimmor? (har redan köpt en eskdron fårskinnsgrimma)
behövs något annat?
vilka paddar e bäst att ha under lindor i stallet utom back on tracks?
gärna bilder eller länkar:bump:

Sv: utrustning till ny häst

Men det kan vara lite svårt att komma ihåg allt man ska köpa :angel:
Det är bättre att fråga en att missa något!

Ja iofs :)

det beror ju på vad du ska ha hästen till..lufs i skogen?tävla? osv osv

du måste köpa:
träns (flera)
grimma
lädergrimma!
grimskaft
bett
tyglar
borstar o sådant
stallapotek
täcken (min. vintertäcke, regntäcke, stalltäcke, fleecetäcke)
transportskydd
ev. lindor
skydd
paddar (kan rekomnendera equiline, asså natt)
ev. ridpaddar..
schabrak
ev. sadelpadd
sadekgjord
reflexer
o mkt mer som ja inte kommer på nu.. ;)

Inte alltid nödvändigt att ha flera träns, däremot är det en bra idé att ha ett litet lager med tyglar, i alla fall ett par extra för tyglar är ofta en förbrukningsvara och går lätt sönder.

En sadel som passar är grunden. Den får lov att kosta lite, det kommer ni att tjäna på i längden!

Två schabrak eller vojlockar så att du har att byta med när det andra ligger i tvätten.

Två grimmor och två grimskaft är att föredra, sådant går alltid åt.

Träns i hyfsad kvalité, behöver inte kosta 2.000 men att investera i ett som kostar närmare 500 än 150 känns säkrare. Ett bett i rätt storlek och tyglar som du trivs med i rätt längd.

Brukar hästen ha täcke? Hur tjockt? Fråga ägaren lite om storlek så att det blir rätt. Ett svettäcke typ fleece eller ull är bra att ha och minst ett utetäcke, H**ks har billiga täcken som håller ett tag i alla fall, då har man råd att köpa två och byta med om det behövs. Blir det kallare kan du lägga svettäcket under utetäcket så slipper du rusa iväg och köpa både tunna och tjocka täcken med en gång. Ländtäcke om hästen är klippt. Men kolla upp med förra ägaren vad för kläder hästen brukar ha på sig!

Lite borstar och svampar är ganska bra att ha.

Lindor och paddar känns inte som det första man behöver köpa, det kommer kosta en hel del att köpa grundutrustningen ändå. Hellre ett par benskydd om det behövs!

Benreflexer, eventuellt ett reflexländtäcke och en reflexväst kan vara en god idé.
Broddar, gängtapp och 10an eller 11ans blocknyckel att dra broddarna med känns ganska aktuellt med tanke på årstiden.

Senast ändrad:

Å, en född exert?
Man kan jättemycket tills man står där och inser att man ska bli med HÄST och vilket ansvar det innebär. Hellre fråga en gång för mycket än att stå där och bli utskälld efteråt för att man inte köpt det och det...

Känns kanske inte så extremviktigt med lindor och transportskydd och lädergrimma i basutrustningen. Ett träns räcker långt, ett par extra tyglar känns som en god idé däremot. Och varför köpa på sig skydd och lindor om hästen inte behöver det? Finns massor med annat som kostar pengar i början...
Och om det är en häst som är van vid att gå utan täcke så behöver man inte köpa mängder. Ett regntäcke och ett fleecetäcke räcker ganska långt om man inte bor i norrland med ett fullblod... De flesta hästar har päls... Täcken är dyrt och sådant som man ofta köper på sig lite på om på...

Å, en född exert?

Sa jag att jag var en expert?:smirk:
Det jag menar är att man borde ta reda på vad hästen behöver INNAN man köper den!

Man kan jättemycket tills man står där och inser att man ska bli med HÄST och vilket ansvar det innebär

just därför är det mycket bättre att vara väl förberedd än att fråga efter...
men visst..bättre sent än aldrig

attsy skrev:
du måste köpa:
träns (flera) - Varför flera?
lädergrimma! Någon sådan har jag fortfarande inte, det går lika bra ändå.
täcken (min. vintertäcke, regntäcke, stalltäcke, fleecetäcke) Ja, för aaaaalla hästar mååååste ju ha täcken *ironisk*
transportskydd Helt nödvändigt?
ev. lindor Varför måste man ha det?
skydd Helt onödigt om inte behov finns.
paddar (kan rekomnendera equiline, asså natt) Varför måste man ha det?
ev. ridpaddar.. Inte nödvändigt alls.
ev. sadelpadd Helt onödigt vid väl passande sadel.

o mkt mer som ja inte kommer på nu.. ;)

Din lista är ju helt befäng :crazy: Varför måste man köpa allt ovanstående?

/snurpe

kan inte ammat än hålla med, när jag köpte min första häst hade jag inte ens hälften av allt det där...:smirk:
Det beror ju helt på vad det är för häst...

sannaaah skrev:
Sånt kanske man bör veta innan man köper häst??!

SUCK! :eek:
har haft två foderhästar tidigare, meningen var att jag ville veta vilka träns som var bäst o snyggast, vilka täcken som e bäst o snyggast etc. etc.

jaja

det är ju en halvblodsvalck (allround) som ska hoppas ridas dressyr på och i skog o mark (i Lund city:d ) ja vanlig hobbyhäst som ska tävlas i lätta klasser mest för att det är kul:banana:

jag vill ju planera för allt som jag ska köpa till han. allt som behövs. de bästa grjerna (kanske inte jaguarsadel:p men mer i stil eskadronskydd, horsewaretäcken, mias schabrak,) vilka e bäst finast? snygg färg? nån som har bilder o vet var de kan köpas beställas?

Hej!

Det viktigaste:
hovkrats
rotborste
ryktborse+ ryktskrapa
grimma
grimskaft
stallapotek, med bomull, sårtvätt och annat nyttigt
träns med bett tyglar och eventuell nosgrimma
sadel
vojlock, 2 st, så du kan ta hem ena och tvätta när andra ligger på.
gängtapp, broddar en söm att ta ut skit ur hålet med och sån man skruvar i broddarna med.. (vad det nu är den heter)
benskydd, om hästen stryker sej.
Täcken, OM häst är van vid det, eller klippt eller frusen.
Allt annat kan man köpa senare vid behov.

Min första häst hade borstar, sadel, träns, grimma och grimskaft. Jag fick inget med henne, inte ens grimman.. Hon fick ett fleecefodrat utetäcke när det blev höst, men inget mer på väldigt länge, jag hade inte råd..

/ Lavinia, som inte förstår varför häst måste ha alla möjliga saker som ändå inte används...

Ta hjälp av en utprovare eller någon du litar på som verkligen kan det här med sadlar som kan hjälpa dig med den biten. Se till att hitta en sadel som främst passar hästen men som även du trivs i. Vissa föredrar en hopp och en dressyr som allroundryttare, medan andra tycker att en bra allround duger utmärkt.

Tycker också du ska lägga ut mest pengar och satsa på riktigt bra sadlar först och främst. Det andra är mycket man kan köpa "allt eftersom" och satsa hellre på en bättre sadel än att det står Eskadron på benskydden.

Träns finns ju alla möjliga, själv tycker jag om Hubertus. Bra kvalité till bra priser. Även fast t.ex. Jacson är mjuka och fina osv. så kan du lägga på 300 ytterliggare och få ännu bättre kvalité på lädret. Samtidigt känns det lite onödigt och lägga ut 5000:- på första tränset när samtidigt allting annat ska införskaffas. Men har du råd så satsa på ett träns runt tusenlappen. Hubertus går på runt 800:-
exkl. tyglar.

Jag gillar Shires täcken, dom är smidiga att hantera (t.ex. är mitt Shires vintertäcke mycket lätthanterligt på något vis än mitt lite tunnare thermo master, som är mycket "klumpigare"). Horseware har också bra täcken finns ju både Amigo, Rhino och Rambo att välja på dessutom.

Schabrak finns det ju hur många som helst att välja bland. Själv gillar jag Mia´s som du kan välja färger, passpoiler och kantband på, det är bra kvalité på dom, håller bra i färgen osv. finns bl.a. på www.lillhastenistav.se dessutom är dom prisvärda!

Equilines t.ex. (i alla fall de i mörkare färger) blir urtvättade efter en period och det tycker jag i alla fall är ruskigt dåligt av ett schabrak som liksom kostar över en femhundring.. :crazy:

Orkar inte skriva mer nu återkommer i morgon eller nåt :p ska dra mig till sängs nu! Men andra saker du behöver är t.ex. ett stallapotek! Finns en bra bok för en femtiolapp på apoteket som är bra att ha i stallapoteket och i boken/häftet står dessutom allt om vad som behövs i ett stallapotek. Dessutom kan det vara bra med liniment m.m.

Även sadeltvål, läderbalsam och läderfett behöver du köpa.
För visst tänker du vara duktig och ta hand om dina nya grejer? ;)

Borstar givetvis. Borstar av naturmaterial håller formen bättre och känns lite "exklusivare" dessutom :p ;)

Transportskydd kanske?

SUCK!
har haft två foderhästar tidigare, meningen var att jag ville veta vilka träns som var bäst o snyggast, vilka täcken som e bäst o snyggast etc. etc.

jaja

Varför skrev du inte det då? för vad jag ska se står det var man SKA ha.. det är det jag menar att man bör veta innan man köper häst..

Vart står det att du vill ha reda på vilka som är snyggast?

vad ska man ha för utrustning om man har köpt en häst som inte har någon utrustning och man själv inte har någon utrustning?
sadel?
träns?
täcken?
schabrak?
lindor?
grimmor? (har redan köpt en eskdron fårskinnsgrimma)
behövs något annat?
vilka paddar e bäst att ha under lindor i stallet utom back on tracks?
gärna bilder eller länkar

Skit samma! hoppas du hittar det du ska hur som helst!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 697
Senast: Claraclara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka