Sv: utrustning till ny häst
Ta hjälp av en utprovare eller någon du litar på som verkligen kan det här med sadlar som kan hjälpa dig med den biten. Se till att hitta en sadel som främst passar hästen men som även du trivs i. Vissa föredrar en hopp och en dressyr som allroundryttare, medan andra tycker att en bra allround duger utmärkt.
Tycker också du ska lägga ut mest pengar och satsa på riktigt bra sadlar först och främst. Det andra är mycket man kan köpa "allt eftersom" och satsa hellre på en bättre sadel än att det står Eskadron på benskydden.
Träns finns ju alla möjliga, själv tycker jag om Hubertus. Bra kvalité till bra priser. Även fast t.ex. Jacson är mjuka och fina osv. så kan du lägga på 300 ytterliggare och få ännu bättre kvalité på lädret. Samtidigt känns det lite onödigt och lägga ut 5000:- på första tränset när samtidigt allting annat ska införskaffas. Men har du råd så satsa på ett träns runt tusenlappen. Hubertus går på runt 800:-
exkl. tyglar.
Jag gillar Shires täcken, dom är smidiga att hantera (t.ex. är mitt Shires vintertäcke mycket lätthanterligt på något vis än mitt lite tunnare thermo master, som är mycket "klumpigare"). Horseware har också bra täcken finns ju både Amigo, Rhino och Rambo att välja på dessutom.
Schabrak finns det ju hur många som helst att välja bland. Själv gillar jag Mia´s som du kan välja färger, passpoiler och kantband på, det är bra kvalité på dom, håller bra i färgen osv. finns bl.a. på
www.lillhastenistav.se dessutom är dom prisvärda!
Equilines t.ex. (i alla fall de i mörkare färger) blir urtvättade efter en period och det tycker jag i alla fall är ruskigt dåligt av ett schabrak som liksom kostar över en femhundring..
Orkar inte skriva mer nu återkommer i morgon eller nåt
ska dra mig till sängs nu! Men andra saker du behöver är t.ex. ett stallapotek! Finns en bra bok för en femtiolapp på apoteket som är bra att ha i stallapoteket och i boken/häftet står dessutom allt om vad som behövs i ett stallapotek. Dessutom kan det vara bra med liniment m.m.
Även sadeltvål, läderbalsam och läderfett behöver du köpa.
För visst tänker du vara duktig och ta hand om dina nya grejer?
Borstar givetvis. Borstar av naturmaterial håller formen bättre och känns lite "exklusivare" dessutom
Transportskydd kanske?