Utrustning inför inkörning

F

Fjunet

Ska åka och titta på en ponny nästa månad :angel: och har nu börjat fundera på det här med inkörning.
Köpte ni lite billigare utrustning under inkörningen utifall att det skulle hände en olycka och utrustningen skulle förstöras, eller ni köpte de finare sakerna direkt?

Sv: Utrustning inför inkörning

Ohh vad spännnade! :)
Vad ska du titta på för ponny om man får lov å va nyfiken!?! :angel: :D

Russ :angel: Det är Speciella_Tina som fått mig att bli russig!

Jag skulle köpa riktiga grejor direkt. Vad kan hända?

Blir en extra kostnad att först köpa "skräp" och sedan riktig utrustning, min åsikt.

Jag köpte billig utrustning till inkörningen, hästen var körd innan men rädd, så vi visste inte om det funkade, men så fort vi tog oss utanför paddocken så köpte vi "riktig" utrustning.

Du som är "expert" på utrustning till körhästar varför frågar du?? billiga saker är ju bara skit har du ju sagt:smirk:

Har jag? Visa mig gärna det inlägget.

Det kan ju finnas skillnad förutom priset.... Inom körning finns det vissa saker som säljs väldigt billigt som man med tanke på hästarna inte bör använda...

Gazzan skrev:
Du som är "expert" på utrustning till körhästar varför frågar du?? billiga saker är ju bara skit har du ju sagt:smirk:

I varje inlägg du svarar i så skriver du nått med den här stilen, som står här ovan.
Får man inte ändra sig eller? Låt dem köpa vad dem vill, det är deras pengar inte dina!

Gazzan har ändrat sig och har numera gått från att jag absolut sagt att billiga selar är skit, till att hon läser mellan raderna att jag tycker att hennes sele är skit eftersom den är från Hööks.

Konstigt, samma dag som hon påstår att jag sagt att billiga selar är skit, skrev jag här på forumet att min sele kostade 1500:- inklusive frakt. Tycker det är ganska billigt faktiskt...

Aha... Ja för anlednignen till att hööks selar är skit har ju inte med priset att göra... Men såg också igår att du skrev att du köpt den för 1500...

Som sagt vad att vi skriver skitselar har inte med priset att göra, utan det har med hur den är utformad att göra...

Hej gott folk! När jag kört in hästar åt folk har det skett på deras villkor, och själva inkörningen kan man göra med den sele de oftast har, en skitsele alltså. Men när hästen ska jobba i vagn, då kräver jag ordentlig utrustning, och förhoppningsvis har deras intresse och kunskap väckts så att de vill satsa på samma sele som jag har. Jag lånar inte ut mina grejer till inkörning, är för rädd om dem.

Om jag själv skulle kört in en ponny hade jag köpt utrustningen som jag ska köra med sen, inget annat. Sen kan man ju uppgradera till en tärnsjö för 25000 sen, när man vinner på lotto eller blir sponsrad :) Att köpa en ny skitsele är inget hit, men har man en hemma funkar det att köra in i anser jag.

Jag vill absolut inte köra in hästar i en "skitsele" hatar att få skakeln nere i armbågen på hästen mycket större chans att hästen får tryck av skakeln när man skall vända vilket en nyinkörd häst bör slippa.
Det finns idag riktiga selar till bra priser, visst kvaliten kanske inte är den bästa men så länge de är hållbara så är de utformade som en riktig sele och hästen slipper obehag.
Jag använder aldrig ägarens grejer vid inkörning. Har anpassat mina grejer med snabbkopplingar mm. Därimot så ser vi till att ställa in allt innan hästen åker hem så ägaren vet att allt sitter rätt. Under inkörningen brukar dom oxså förstå varför man bör ha riktiga grejer!

Skitselarnas vara el icke vara kommer att frågas så länge dom fortsätter att säljas. Dom köps av folk med lite kunskap som känner sig lurade när det går upp för dom att den selen dom har är skit! Så jag tror att diskutionerna här kan hjälpa många att slippa göra endel misstag:idea:
/M

Nu menade jag visserligen inte att billig utrustning som i en s.k skitsele, utan jag tänkte mest på t.ex. Equilex billigaste sele (kostar väl runt 1600:-) istället för en för betydligt fler tusenlappar.

finns två sidor med smalare läder, billigare, men mindre hållbart. med en unghäst kan det vara bra om det är rejäla grejer så inget händer oförutsett..var det min egen och jag ansåg mig kapabel att köra in bra hade jag köpt vad jag ville tävla med direkt.

Ok, jag vill inte att min utrustning ska förstöras, absolut inte!
Men jag vill heller inte att hästen skadar sig/blir okörbar pga sele av sämre kvalitet/hållbarhet...:crazy:
Jag köpte ny loksele när jag bestämt mig för att köra in min shettis :smirk:

Jag försöker välja rätt sele o vagn av god kvalitet och anpassar detta till hästen. Gör en så nogrann inkörning/körning det går så att en olycka inte ska inträffa samt sköter om lädret! Kanske inte kör in i värsta leran :p

Men jag skulle tro att man kan lita på det mesta som är nytillverkat, och om man har ett öga på lädret o är nogrann hinner man förhoppningsvis upptäcka förslitningar!
Men det är klart ibland går det ju sönder på en körtur :crazy:

Equilex tror jag är relativt bra. De försöker ju de sälja sitt men jag tror att de är uppriktiga om man frågar!

Ja runt 25 000 för en tärnsjö lägger man väl kanske inte ut i första taget, men ett mellanting tex Ideal Harness? Eller en lite dyrare från Equilex?
Tror det är värt att ha bla nylonförstärkning o kraftigare beslag när man tänkt använda selen redan från inkörningen :smirk:

/L

Jag har en från hööks och vad jag vet har det både billiga och dyra selar där;)
Men jo jag har den billiga och JAG tycker den är kanonbra.. den är mjuk och fin efter all smörjning den skaver inget på min häst swarten.
Han älskar sinsele han blir så glad och gnäggar när jag tar fram den..

Det enda jag kan klaga p är att färgen försvinner där de nötts!

Första gången min andra shettis hade sele på sig(håller på att köras in) så provade jag om bibbi kunde ha swartens sele.. Men det kunde hon inte ha tyvärr.. men den duger kalas att bara sela på och gå ut en sväng för att bibbi ska välja sig vid sele!

Bibbi ska få en alldeles egen sele den är beställd men den är specialbeställd och jisses vad det tar tid att få hem den!

Det är detta fjunet menar med att jag inte kan sela genom att jag redan viste att bröstan satt lite högt upp på bibbi när jag PROVADE selen!:smirk:

Jag har kört 4 spann i skogen jag har kört trav jag har harvat åker med 2 ardennrar,, jaghar kört ut timmer i skogen osv..
Så nog vet jag hur man selar en sketen vanlig bröstsele när jag kan sela på 4 spann!
Däremot har jag aldrig tävlat och kan inte ett skit om tävlingsregler eller vad man får inte få ha på en tävling!
och detta var 6 år sedan så lite ringrostig är jag nog när det gäller namn på alla delar och så!

Meningen att bibbi och swarten ska gå par sen=)

min kompis har en sele för 10 tusen den gick sönder efter 1 år:(

Min är 6 år gammal och har inte en gått sönder...

Så bara för det är billigt betyder inte att det är bättre....
Om jag lägger ut en sele för 5000 och en för 10000 och en för 20000 och en för 2000 och jag vill kunna påstå att du inte kan skilja ut den som är billigast.

Gazzan skrev:
Så bara för det är billigt betyder inte att det är bättre....Om jag lägger ut en sele för 5000 och en för 10000 och en för 20000 och en för 2000 och jag vill kunna påstå att du inte kan skilja ut den som är billigast.

Och detta säger du till Miamiamia som förutom att tävla på VM-nivå, dessutom äger en stor webshop med körtillbehör (speciellt med många selar i alla prisklasser)? :crazy:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar