Utrustning - hjälp!

ponnyrider

Trådstartare
Hej!
Jag har en C-ponny som jag tävlar och jag behöver hjälp med utrustning, bett nosgrimmor mm.

Han är en hopponny och kan bli ganska pigg mot hinderna. Jag har testat lite olika nosgimmor och känt på de men jag vet inte riktigt vilken jag ska ha. Jag kan tänkas ha alla utom remont när jag hoppar för det känns som att hästarna får det svårare att andas av den. Jag velar lite mellan pullar och aachen, har ni några för och nackdelar med de nosgrimmorna?

Just nu när jag hoppar så har jag ett vanligt 3-delat men med det måste jag ibland sitta och ta tag jättemycket mot hinderna. Jag har testat rakt stångbett för att en sa till mig att det var ett bra bett och snällast men han tycker inte om det och det känns ganska oskönt att rida med. Jag funderar på att testa ett babypelham men ska jag då ha ett 2-delat eller rakt? Har ni några andra förslag på bett jag skulle kunna testa?

Hej!
Jag har en C-ponny som jag tävlar och jag behöver hjälp med utrustning, bett nosgrimmor mm.

Han är en hopponny och kan bli ganska pigg mot hinderna. Jag har testat lite olika nosgimmor och känt på de men jag vet inte riktigt vilken jag ska ha. Jag kan tänkas ha alla utom remont när jag hoppar för det känns som att hästarna får det svårare att andas av den. Jag velar lite mellan pullar och aachen, har ni några för och nackdelar med de nosgrimmorna?

Just nu när jag hoppar så har jag ett vanligt 3-delat men med det måste jag ibland sitta och ta tag jättemycket mot hinderna. Jag har testat rakt stångbett för att en sa till mig att det var ett bra bett och snällast men han tycker inte om det och det känns ganska oskönt att rida med. Jag funderar på att testa ett babypelham men ska jag då ha ett 2-delat eller rakt? Har ni några andra förslag på bett jag skulle kunna testa?
Grundlösningen ligger ju i mer markarbete och omvandla all ponnyns framåtenergi till arbetsenergi men ibland kan man behöva lite hjälp på vägen dit. Har du en tränare du rider för som kan hjälpa er med bra övningar för att öva på samarbete och kontroll? Annars bär man tänka på att hävstångsbett, som pelham, ska alltid vara oledade. Är de ledade tappar du funktionen med hävstång och du kan ta väldigt mycket utan att känna det i handen. Har du ett pelham rekomenderar jag att ride med två tyglar så du bara behöver andänvda hävstångsefekten när du verkligen behöver det och inte riskerar att sitta och tjuvhålla ponnyn vilket är lätt när dom är heta :) Tänk också på att spänna kedjan rätt- det är väldigt viktigt. Skakeln ska bara kunna dras 45 grader bakåt när man tar i tygeln, alltså inte för hårt men heller inte för löst. Bettet blir inte "snällare" av en löst spänd kedja utan tvärtom, är den för lös kan du få för mycket hävstångseffekt vilket inte är bra för hästen.
Min heta tjej fungerade bäst på pullarnosgrimma i hoppningen men det är nog individuellt vad hästen/ponnyn själv gillar.Vissa fungerar tom bättre utan nosgrimma alls så det kan vara värt att testa också.
När det gäller andra bett så skulle jag nog bara säga att undvik alla former av hissbett eftersom min erfarenhet är att heta hästar speciellt gärna bara knäpper av i nacken av den typen av bett. Gillar inte hissbett överhuvudtaget.

Lycka till :)

Remont ska inte spännas så långt ner eller hårt att hösten får svårare att andas av den, och de andra nosgrimmorna samma där

annars ligger nog fokuset för att utvecklas i att träna lydnad och kommunikation. Myckrt övergångar och markarbete. T hjölp av tränare! Införsta hand använd vanliga tränsbett, testa även snällare som rakt med vabliga fasta ringar. Vissa väldigt känsliga hästar biter tag och blir stumma i munnen för att bettet är för skarpt istället.

Använd bara skarpare bett om du får hjälp av tränare att veta hur du ska använda dem först☺. Det ör inte fel att betsa upp tillfälligt för som hjälp, bara man vet vad man gör och varför.

Tack det ska jag testa när jag ska prova pelham på honom, men man får väl inte tävla med 2 tyglar på ponny? Då är det väl bara delta som gäller?

Har du en tränare du rider för som kan hjälpa er med bra övningar för att öva på samarbete och kontroll? Annars bär man tänka på att hävstångsbett, som pelham, ska alltid vara oledade. Är de ledade tappar du funktionen med hävstång och du kan ta väldigt mycket utan att känna det i handen. Har du ett pelham rekomenderar jag att ride med två tyglar så du bara behöver andänvda hävstångsefekten när du verkligen behöver det och inte riskerar att sitta och tjuvhålla ponnyn vilket är lätt när dom är heta :)

Okej då vet jag det! Tack! Så alltså inte ledande, men de verkar ju "snällast".
Är det bättre att ha ett babypelham än ett vanligt?
Men dety är väl bara delta som gäller på ponny när man tävlar? :confused:

Okej då vet jag det! Tack! Så alltså inte ledande, men de verkar ju "snällast".
Är det bättre att ha ett babypelham än ett vanligt?
Men dety är väl bara delta som gäller på ponny när man tävlar? :confused:

Med ledade bett och hävstång så förlorar du delar av hävståpngseffekten alternativt att betten viker sig på ett negativt sätt i hästens mun (ffa tvådelade).
Ett babypelham har kortare skänklar än ett vanligt pelham. Troligtvis bara delta som gäller på ponnytävlingar - men kolla TR för säkerhetsskull. Men - rid för tränare första gångerna du rider med ett skarpare bett

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 412
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 007
Senast: fixi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 486
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 939
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar