utrustning för islänningar?

L

litania

jag har en fråga till er som är insatta i det här med islänningar och så, är det någon poäng med alla islännings-grejer som är 'speciellt framtagna' för islandshästar? Jag fattar ju att konstruktionen på sadlar och så vidare är annorlunda pga de uppenbara skillnaderna mellan islänningar och övriga raser så som fler gångarter och så vidare. Men jag tänker på träns och bett. Är islänningar annorlunda i munnen som kräver en egen uppsättning bett? Och varför har så väldigt många remontnosgrimmor på tränsen (stilen)? De är ju knappast annorlunda i bihålorna eller whatever tänker jag. Är det en modegrej, något som bara fastnat och inte försvunnit, eller vad är det?
Jag ifrågasätter inte utrustningen, jag vill bara veta varför det är sådan stor skillnad.

är det någon poäng med alla islännings-grejer som är 'speciellt framtagna' för islandshästar?
Någon poäng? Förstår inte var du vill komma med den frågan. Bara utrustningen passar så spelar det ingen roll om det är "typiskt isländskt" eller inte. Finns de som rider i hoppsadlar, dressyrsadlar, bomlöst, western... You name it.

Är islänningar annorlunda i munnen som kräver en egen uppsättning bett?
Nej.

Och varför har så väldigt många remontnosgrimmor på tränsen (stilen)?
Förhoppningsvis för att de tycker att hästen går bra med det.

Islandshästen är precis vad namnet antyder - en häst! :idea: De är individer precis som alla andra, funkar med olika bett /nosgrimmor/sadlar precis som "vanliga" hästar. :) Själv tycker jag inte skillnaden är stor, och jag rider både stor häst och islänning.

Islandshästar har väldigt ofta små munnar.
Det gör att man oftast använder bett som är 9,5-10,5 i storlek.
Själv använder jag 11,5 eftersom min pålle är en sto islandskille.

finns det några fler speciella "islandsbett" än islandshäststången? det är den enda jag sett.

för jag letar nämligen bett i 9,5 och tycker det finns allt för dåligt av det..

jag har en fråga till er som är insatta i det här med islänningar och så, är det någon poäng med alla islännings-grejer som är 'speciellt framtagna' för islandshästar? Jag fattar ju att konstruktionen på sadlar och så vidare är annorlunda pga de uppenbara skillnaderna mellan islänningar och övriga raser så som fler gångarter och så vidare.

Precis som andra hästar behöver islänningar bogfrihet, skillnaden är väl kanske bara att det bara uppmärksammats i islänningssammanhang? ALLA hästar ska kunna röra sina bogar fritt från sadeln, så istället undrar jag vad syftet med att sadla på bogbladen är :crazy:

Men jag tänker på träns och bett. Är islänningar annorlunda i munnen som kräver en egen uppsättning bett?

Näpp, de är inte annorlunda förutom att de är små. Det isländska stångbettet är bara ett stångbett som används av samma orsak som andra stångbett, skillnaden är att det isländska är gjort enligt en gammal isländsk tradition (om jag inte minns fel?)

Och varför har så väldigt många remontnosgrimmor på tränsen (stilen)? De är ju knappast annorlunda i bihålorna eller whatever tänker jag. Är det en modegrej, något som bara fastnat och inte försvunnit, eller vad är det?

Ja, jag skulle tro att det är lite av en modegrej... sedan är det ibland så (nu kommer jag få stryk :crazy: ) att många islänningar rids med hög och hård hand i framförallt tölten (på grund av okunskap hoppas jag) och en sådan hand gör ju att hästen helst vill gapa...och då kan man lösa det med remontnosgrimma :devil: Men samtidigt tror jag som sagt att det till stor del är en modegrej som fastnat..

/tjejen som har LÖST knäppt remontnosgrimma eftersom den kom med tränset och den är så himla snygg :crazy: :p ;)

hej! tack för ditt svar. det var mycket trevligt och konstruktivt :)

:crazy: tack... trodde jag skulle få storstryk här.. men inga islänningsmänniskor verkar ha hittat hit.. :smirk: :D

Tja, det kanske är fler som tänker som jag: att eftersom nosgrimman ändå hänger kvar i sadelkammaren spelar det ingen roll vilken modell den har ;).

mandalaki

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar