Utrustning bl.a

F

fannyboman

Hej.
Jag har länge varit intresserad av distansridning... å tänkte nu prova på det...jag är väldigt ny på området... så jag har lite funderingar som jag tänkte att det säkert finns många bra svar på... ;)

Vad är skillnaden på en bomlös sadel och en distanssadel? Vilken är bättre?

Hur lägger ni upp träningen med era hästar?!

Jag rider ett 3-årigt arabsto... vill inte träna henne allt för hårt, med tanke på hennes unga ålder.

Har ni några bra tips och idéer till mej?!

Vänliga hälsningar
Fanny Boman

Sv: Utrustning bl.a

Distanssadlar kan både ha bom och vara bomlösa. Vissa ser ut som engelska sadlar och andra liknar mer westernsadlar.
Den bästa sadeln är den som passar häst o ryttare.
3-åringar behöver man knappt rida med tanke på distans. De är fortfarande väldigt unga.
Själv har jag en som blev "inriden" till midsommar = jag kunde skritta o styra lite i paddock.
Sen fick han lite vila o nu i höst är vi uppe i 20 min skritt 2-3 dagar i veckan.

// Linda

Mitt treårssto rider jag ut på i skritt överallt. Där det är hyfsat plant så är det snabbt tempo, där det är ojämnt tar vi det lugnare. Men det är skritt, skritt och skritt som gäller. :laugh: Gärna klättring också!

Sedan beror det på hur utvecklad din treåring är, vissa kan vara färdiga i kroppen men inte i knoppen eller tvärt om. Så se på din häst och utgå ifrån henne!

Ja... hon är väldigt välutvecklad i psyket... man skulle hon är lugnare å tar allt med ro, mer än en vuxen häst.

mahlmt: Nu tänkte jag mej ju ingen direkt hårdträning... utan vi gör detta mest på skoj till å börja med... vi får ju inte ställa upp i någon tävling förrän hon är fem år ändå. Men jag vill att hon ska få en bra grund! :o)

Hur långa turer brukar du ta med din 3-åring, Habina?

Hur långa turer brukar du ta med din 3-åring, Habina?

Jag började med tio minuter, sedan ökar jag på med fem minuter per månad. Så en långsam stegring av tiden. Sedan har hon fått vara ledig i omgångar under året, 1-3 veckor i stöten. Nu rider vi fram till november och sedan blir det helledigt i två månader.

Dock vill jag lägga in en brasklapp, jag har inte facit på den här träningen, det kan lika gärna gå åt skogen som gå bra. :angel: Men jag har bollat med en distanstränare och kommer fortsätta med det framöver.

Just därför rider man knappt 3-åringar som är tänkta till distans.
Vissa vill ha galopptränade hästar o då är det en annan träning bakom. De ska ju starta som 3-åringar.
// Linda

Galoppörer tränas väääldigt hårt i tidig ålder för att kunna starta som 3-åringar... och många använder sej ju av fd galoppörer i distansridningen... hur går det ihop då?

Det är ganska lång ombyggnad från en renodlad galoppör till en renodlad distanshäst som går de längre klasserna. Det är helt olika muskler. Visst finns det många hästar som har en kortare karriär på galoppbanan för att sedan "skolas om" till distanshästar.

Jag tycker mig se att de som haft en elitkarriär på galoppbanan ofta inte kan tränas om och bli elithästar i distansen. Svårt göra både och, och hästen blir ju inte yngre :) Skulle vara intressant att höra vad andra säger om detta, jag kan ju ha fått det om bakfoten.

Men jag tänker att en galoppör, som är startad som 3-åring kanske inte håller så länge i distan... eller? Det måste ju slita på hästarna...

Men jag tänker att en galoppör, som är startad som 3-åring kanske inte håller så länge i distan... eller? Det måste ju slita på hästarna...

Tja. Eller också bygger det upp hästarna. ;)

Det beror helt på hästens virke, och på tränarens öga.

Jag tror som du.

Är hästen av kvalitet och tränad på "rätt" sätt så ska en galopphäst inte ha några problem med hållbarheten längre fram.

Min 13åring blir bara bättre och bättre år från till år, vi debuterade 8milen i år och siktar på att någon gång överleva en tolvmil(där är det kanske ryttarens kapacitet som begränsar oss).
Hur som helst så har han gått galopp två år i Warsava i sin ungdom, så jag misstänker att han har gått rätt hårt. Sedan vilat ett år,blivet av med kulorna och omskolats till distanspålle. Jag tror att han har under alla femmilsåren hunnit bygga om sin fysik från explosiv till uthållig.
Så jag kan inte märka ngt av den gamla gallopören i kroppen utan mer knoppen, när han i starten förvandlas från coolaste killen till en bockmaskin som bara vill dra i väg i 5ans växel direkt.

Intressant om ngn har annnan erfarenhet av fd gallopörer!?

Jag kanske är lite trög... men... om det inte verkar vara något problem med galoppörer som börjar tränas i tidig ålder... varför skulle det då bli problem att träna ganska ordentligt med en 3-åring som ska börja tävla distans i 5-års åldern?! Det måste väl ändå vara hårdare träning när det gäller en 2-åring som ska starta på galoppbanan som 3-åring än en 3-åring som ska tävla distans som 5-åring?

Det finns en oerhört stor skillnad: kondition vs hållbarhet.

Kondition tränar man upp relativt snabbt och "enkelt". En galoppör ska springa omkring 1500 meter på tävling.

Hållbarhet tar lång tid att träna upp. En distanshäst ska springa 50 000 meter på tävling.

Hästarna ska tränas därefter.

Jag tror också att många är lite senare med araberna än med fullbloden i galoppen. Jag är inte galopptränare (det finns såna som ofta är inne på detta forumet) men jag tror att många överskattar KVANTITETEN som man tränar unga galoppörer - fokus är framförallt på KVALITET. Och konditionsträning är förenklat sagt kort och högintensiv. Till skillnad från hållbarhetsträning där träningen lika förenklat sagt är lång och lågintensiv.

Ja där håller jag med dig CK.

Resten är KL...

Jag tror dock fortfarande att en riktigt bra arabgaloppör som har fallenhet för just galoppen, har korta bulliga muskler och gör en kometkarriär på galoppbanan är svårare att bygga om till en distanshäst som presterar högt i klasserna än en som är byggd som en distanshäst från början. Tänk er att bygga om Maurice Greene, Usain Bolt eller Ben Johnson till någon av dessa spaghettismala långdistanslöpare?

Jag skulle gärna vilja ha exempel på riktigt bra arabgaloppörer som dessutom har lyckats på distanstoppen. Då menar jag på 16-milsnivå. Jag är uppriktigt nyfiken på om det går.

Däremot vet man ju att det finns ganska många distansaraber som haft en, två eller tre säsonger på galoppbanan, skrapat ihop lite kaffepengar och sen skolats om till distanshästar med bra resultat. Jag vet att det går alldeles utmärkt att ha en galopptävlad häst fräsch i distansen i många många år, men den hästen måste nog vara ett riktigt guldkorn om den dessutom ska hävda sig på elitnivå i båda disciplinerna?

De flesta satsar nog inte heller på att rida SM och VM med sina distansaraber så för majoriteten så funkar en galopptränad häst alldeles utmärkt enligt min mening.

Så med andra ord sliter det mer på en 3-åring att tränas för distans... än för en 2-åring som tränas för galopp...?

Snarare, all träning sliter. Det handlar om hur duktig tränaren/ryttaren är. :grin:

Själv skulle jag gärna köpa en fd. galoppör som tävlats i några år utan skador, det visar att den är hållbar och det är vad jag är intresserad av. Däremot är jag inte intresserad av om den vunnit eller inte.

Har en fundering ang stigbyglar och skor.

I TR står det
"Av säkerhetsskäl skall, om man inte har skor med klack, antingen stigbyglar med täckt frontdel eller annan typ av säkerhetsbygel användas."

Betyder detta att det är tillåtet att rida med gympaskor utan klack i Sprengers S-Formade säkerhets stigbygel?

Någon som vet?

Ja om texten är formulerad så, så får man det.

Men jag skulle aldrig göra det. Red idag med gympadojor och de stigbyglarna du nämner då mina "distansbyglar" gått sönder, och när hästen gjorde ett luftsprång var det farligt nära att foten åkt igenom...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 590
Senast: Explorer
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 851
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 947
Senast: SusieQ
·
Körning Hej alla! Har suttit och läst igenom ett gäng med trådar med "nybörjar" frågor nu och ju mer jag läser desto mer undrar jag. Å ni här i...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka