utredning på klinik..vad görs?

A

AnonymaRut

Min ena pålle har under en längre tid visat tydliga tecken på obehag när man jobbat..(både ridning,longering och tömkörning)
han har inga problem om man bara skrittar rakt fram liksom..men så fort man ber honom trava/galoppera lr jobba på nått annat sätt så börjar han stegra sig direkt...:crazy:
han haltar inte och verkar inte ha ont när man klämmer och känner..

därför ska vi nu självklart iväg till vet på utredning..men jag är jätte nervös..kan någon vänlig själ här inne bara försöka tala om för mig vad de brukar göra under ett sånt här besök..

(ska till hbg djursjukhus)

vad brukar de göra/kolla på? röntags de direkt om de tycker att det är av behov?brukar man få svar på vad det kan vara direkt eller måste man hem å vänta hur länge som helst? hur lång tid brukar ett besök ta`?:confused:

ja, förlåt mig för min okunskap, men jag är en sån människa som viill veta och ha koll på vad som ska göras..så om någon skulle kunna vara vänlig och iaf försööööka svara på mina frågor så skulle jag bli oerhört tacksam!!!:o:angel::idea:

Sv: utredning på klinik..vad görs?

Ett helt ärligt svar, kör hästen till Stenestad istället, be att Göran går igenom den. Mina erfarenheter ifrån H-borg går inte till favoritloggen direkt.

Tack Kryddan:)

Men åter till frågan?ingen som har en liten aning lr svar till mina frågor så jag kan sova liiite lugnare?:o:p

En utredning blir ju olika beroende på vilka problem hästen har. Men det brukar vara så att veterinären känner igenom hästen, hör med ägaren vad hon tycker är problemet, longerar hästen, gör böjprov, ev rids hästen också. Beroende på vad man hittar/inte hittar så kan man bedöva olika leder för att se om en ev. hälta släcks av bedövningen, då har man hittat rätt led. Om man röntgar eller ej beror på vad som hittas vid böjprov och longering. Man brukar få besked direkt och lämplig behandling, eller recept på medicin. En utredning brukar aldrig ta mindre än en timme, och kan ta upp till 4 -5 timmar.

Tack för svaret:)
Då lär jag få räkna med en heldag på kliniken då:p Brukar de ha boxar så man kan ställa in pållen mellan undersökningarna? å är det något speciellt jag ska tänka på att ta med mig/göra?:o:laugh:

Det finns boxar att ställa hästen i. Ta med mat kanske..., träns och sadel om du tror att hästen behöver ridas för att visa vad som är fel.Försäkringspappret - kliniken kan direktreglera med försäkringsbolaget så behöver du bara betala självrisken. Det kostar dock 100 kr tror jag.

oki..tack så jätte mkt för svaret:laugh:
ska man ha med vaccinationsintyg å pass å sånt oxå? lr de bryr sig inte om det?:o:p

usch va ja öser frågor omkring mig!!!flåt, ja är bara så nervös inför det här besöket! Tänk om de hittar något allvarligt fel!!!:eek::crazy:

passet hade jag med mig, där står ju allt som rör hästen.
Har varit i hgb två ggr de senaste tre veckorna och jag tycker att de är bra, men det är ju min åsikt. Det är säkert några på de andra djursjukhusen som inte heller har blivit bra behandlade. Box finns. Lycka till!

Oki tack! Då tar jag med passet för säkerhetsskull!:laugh:

Är nervös som tusan så Håll tummarna för oss!!!:crazy::o:D!

Det ska jag göra :) När ska du dit? Ska sj eventuellt dit veckan som kommer.

nu är vi hemkomna från hbg..å det var inga muntra besked..väldigt grav kissing spine..det finns ingenting att göra så han ska nu tas bort så fort vi fått godkännt från försäkringsbolaget..:cry::cry::cry:

usch vet inte vad jag ska ta mig till!!!i tisdags blev vi tvugna att ta bort mitt gamla sto..å nu det här!!!hur f*n ska man stå ut?!!!:cry::cry::cry:

vad tråkigt :cry: beklagar

Skulle också har varit där idag men fick åka in igår istället akut med en ettåring tyvärr.
Tröstkramar

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Samhälle Jag har flugit en hel del för nöjes skull. De sista åren var jag väl medveten om de negativa klimateffekterna men använde mig av de...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 596
Senast: aiquen
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 663
Senast: Voeux
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025