utredning av headshaker

Sv: utredning av headshaker

Om man Googlar på HSS så kan man hitta en del angående detta och det finns en hel del olika teorier om vad som gör att HSS utlöses. Det kan vara olika saker hos olika hästar. T ex som med min (och även kanske din) i samband med stress vid ridning. Vad det är som gör att hästen måste klia sig hela tiden verkar vara smärta (tyvärr) om man läser vad som skrivs.

Prova att använda ett mulnät på din häst (kan man hitta på nätet också om man söker). Man vet inte heller varför det fungerar; om det är att luften strömmar in annorlunda i näsborrarna eller om det helt enkelt bara är lugnande. Jag tror att det är lugnande, som i sin tur gör att han inte blir lika uppstressad. Om man tittar inom galoppen (och säkert även travet) så används nät över mulen ibland på hästar som pullar mycket, vilket får dem lugnare.

Jag har läst allt man kan tyckas läsa om HSS, och det som också står är att det är värre på sommaren. För min häst är det tvärtom. Därför började jag spekulera i om det kan vara något annat?
Men det som supersara säger här ovan verkar minst sagt intressant, eftersom min häst, och din, hela tiden ska klia sig i just nosen. Var skulle smärtan sitta? (Magproblem finns med i bilden för min häst).

Jag provade ett nosfladder , utan resultat. Hmm...vad är det för mulnät? Är det någon som skulle vilja länka till ett sådan, eller visa en bild? Jag söker på mulnät men det finns inget som heter så. :)
Något som skulle göra att luften strömmar annorlunda genom näsan skulle kanske kunna fungera, eftersom det känns som att han skulle vara "trång" där då det ju piper när han fnyser. (Det piper mer än på en vanlig häst alltså, ungefär som när vi har nästäppa).

Detta är ju helt klart intressant, särskilt om det nu är förknippat med en nerv i näsan...

Det kallas för Muzzle Net. Om du söker på det och på svenska sidor får du upp ett företag som säljer dessa.

Net%20Relief%20Brown.jpg

Ahh, tack! Jag hittade det. :)
Ska det sitta ner över mulen då, så att det slutar strax innan munnen? Eftersom det står att man får klippa till det själv...
Jag har faktiskt aldrig sett ett sånt förut. Vem vet, det kanske kan vara värt att testa även om problemen är som värst på vintern.

Det skall sitta ca 1 cm från mulen och har man en normalstor häst så behöver man inte klippa det. Mitt fullblod har lite större huvud än "normala" fullblod och på honom så sticker det upp 1-1,5 cm ovanför nosgrimman.

Som sagt det kan vara värt att prova . Håller tummarna :)

kl

Jag har en connemara som troligtvis lider av HSS. Han är inte utredd på klinik, men haft veterinär ute och tittat på honom några gånger. Orsaken till att jag valt att inte undersöka närmare är att jag har hört/läst om endast en handfull fall där de hittat nånting som går att åtgärda.

Jag har fört dagbok på hur min häst reagerar och satsar på symptomlindring och förebyggande åtgärder. Han är värre på sommaren, värst i juni, och nu på vinern så gott som symptomfri.

Symptomen han visar är de vanliga, kliar ansiktet, speciellt mulen, små knyckar med mulen som om någon smällt honom på nosen, frustningar..

Sommartid har han på sig en heltäckande flughuva med uv-skydd dygnet runt, och nu vintertid har han huvan vid ridning då när det behövs, ex vid duggregn/snöfall eller blåst.

Min egen teori är att han är allergisk för nånting och detta gör att nerven(minns inte namnet) blir iriterad och ger en brännande/stickande känsla i ansiktet. Beteendet sitter i även vintertid eftersom nerven inte hinner lugna sig. Han går att rida på ridplan sommartid med minimala symptom, men rider man ut i terrängen blir det värre, speciellt om det finns mycket lövträd eller blommande åkrar. Huvan hjälper antagligen iom att den filtrerar ut en del av det som iriterar plus att den ger ett jämt tryck över nosen vilket antagligen är skönt ifall det kliar eller är sjukt.

HSS är tyvärr en sjukdom man vet mycket lite om.. Jag tror att man kommer längst genom att lita på sina instinkter och pröva sig fram, även möjliga lösningar känns långsökta..

Lägger in en bild också.

28427915.jpg

kl
Symptomen han visar är de vanliga, kliar ansiktet, speciellt mulen, små knyckar med mulen som om någon smällt honom på nosen, frustningar..

Ja, exakt så där gör min häst med. Och ju mer jag läser era förklaringar så ser jag ingen annan "diagnos" än att min pålle också har HSS.
Förutom att det är "bättre" på sommaren. Förutom symptom vid ridning, körning, handarbete så kan symptom ses vid blåst och även om det "händer" nåt i hagen. Tex om hästen blir rädd för något eller om han nyss fått nåt "ryck".

KAN HSS konstateras? HUR gör man det isåfall?

Är det någon av er som har hört någon slags "pipljud" från näsan när hästen frustar eller fnyser?

Och för att återknyta till TS fråga undrar man ju också hur det står sig med försäkring ifall man undersöker för HSS....?

Intressant vore också att veta om man vid några fall sett något samband med skicket på hästens mage? Stressmage ex?

Jag tror att man utesluter allting annat och om inget hittas får hästen diagnosen headshaker??

Glömde skriva att han då han har dåliga dagar(sommartid) svingar med hela huvudet ordentligt så då får man skippa galoppen.

Problem med samma nerv finns även hos människor, och jag har för mig att människor ofta har värre symptom vintertid. Av allting jag läst så verkar det som att ingen HS-häst är den andra lik så jag ser det inte som någon omöjlighet att hästen kan vara värre under vinterhalvåret. HSS är ju ett symptom och orsaken kan väl vara köld eller drag lika bra som solksen eller allergi.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 361
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar