utredning av headshaker

Fredrika B

Trådstartare
Har misstänkt detta på mitt sto länge och idag blev jag säker på att det är headshaking syndrom hon har. Vi gick omkull ute i skogen idag, hon skakade så hon inte kunde kontrollera sig alls,- de gick bra, och nu känner jag att jag vet äntligen vad det är för fel på min häst.
Skall ringa klinik imorgon för utredning för HSS. Jag skulle så gärna vilja veta av er som gjort detta. Hur är försäkringsbolagen inställda till HSS? Tror ni utredningen kan gå på försäkningen? Vad kan man förvänta sig att de gör vid utredningen?

Såå glad för svar, ledsen matte

Sv: utredning av headshaker

Headshaking är lite luddigt, det kan orsakas av så många faktorer, exempelvis metallallergi (bett), pollenallergi, regn, sol... Jag vet tyvärr inte vad föräkringen säger men görs det en utredning mot allergier och det visar något går det kanske att hitta en genväg för ersättning eller behandling. Frågan är vad som orsakar, hur grav det visar sig (som det låter på dig är det ju rätt allvarligt om hästen går omkull) och vilket bolag med vilka regler och begränsningar du har.
I vilka sammanhang visar ditt sto headshakingen?

Jo det är klart. Hon visar symptom vid hårdare arbete (klättrade idag) regn förvärrar. Ute har hon större problem än i ridhuset även om det visar sig även där. Tack för att du svarar!

Hm, skumt, har mest sett headshaking på sommaren, på grund av flugor, solekzem eller pollenallergi, hade själv ett sto som hade problem med pollen och solekzem på näsan, en flugluva som var nostäckande och UVskyddande fungerade bra.
Har du märkt om hon reagerar mest på regnet eller arbetet i sig? Är det arbete som orsakar så kan det bero på smärta i kroppen istället för ren headshaking, headshaking är väl lite som en blixt i huvudet på hästen, den får en nervimpuls eller liknande om jag inte kommer ihåg fel.
Ibland kan det hjälpa at skydda ögonen eller näsborrarna mot regn eller flugor, har fungerat med en avklippt flugveil som man sätter i nosgrimman så den precis täcker näsborrarna.
Men kombination arbete-regn gör det väl lite svårare.

Jo, hon har problem på sommaren också, svårt är att avgöra om det är flugorna eller HSS hon är otroligt känslig mot flugor. Nosnät har inte haft någon effekt tyvärr.
Tror nog att det är själva arbetet samt stress mest och regnet förvärrar. Tycker ändå att det är konstigt att det visar sig mest vid stegring av arbete. Ja,blir inte klok på detta så tråkigt och farligt!

Senast ändrad:

Då är det nogsmart att utreda om det är en allergi som gör din häst så känslig eller om det kanske sitter i tillit och i huvudet, den kanske behöver lätta lite på kraven för att få tillit till arbete och lite mer variation? Annars tycker jag väl en häst ska gilla att klättra i terrängen, därför jag funderar om den kanske är överansträngd alternativt har ont någonstans och därför reagerar med headshaking?

När jag kom till insikt att min häst hade HSS var det som en kalldusch (men ändå bra med en förklaring till beteendet så man kan försöka lösa det).

Min häst skakade alltid sitt huvud när man tränsade honom och sen efter man saktat av efter en canter (han har varit galoppör) så kastade han alltid huvudet uppår och bakåt upprepade gånger tills han varvat ner. jag trodde alltid han var uppspelt eftersom han är den typen av häst (ung buspojke). Men sen när han blev ridhäst och jag började kräva lite mer av honom i form av ridning så började han "stampa" med frambenen, knixa med mulen i en liten cirkelrörelse och även tvärstanna (i både skritt och trav) för att klia sig mot benen. Av en slump hittade jag något om HSS på nätet och började kolla igenom symtomen och i hans fall var det som skolboksexempel på stress i samband med ridning. Jag tror att det är en nerv bakom hans öra/öron som blir lite klämd när han börjar jobba och komma upp i varv. För oss har nät över mulen och format nackstycke på tränset funkat till 95 %, han kastar fortfarande lite med huvudet efter galopp.

Har du pratat med något veterinär ännu? Som Indiv sa så kan det ju vara alla möjliga och omöjliga anledningar till denna sjukdom. Men det kan ju vara att något kommer i kläm i munnen av bettet som din häst upplever när den tar i.

Hoppas du hittar en lösning snart för det känns ju inte så kul att veta att de inte mår helt ok när man rider.

Inte för att jag vet något om headshaking men mot nackband-mask använder man ett ivermektin-preparat (typ Ivomec).

Sorry, jag menar dubbel dos Ivomec, även en "expert" som jag har ju inte alltid koll på allt!!!!

KL

Slänger in en fråga.

Mitt ena sto ruskar mycket på huvudet i hagen när hon börjar trava.
Tex om hon ska trava till vattnet eller höt osv, så ruskar hon på huvudet.

Likaså vid ridning ibland, när man kommer fram i trav. Aldrig i andra gångarter.

Är det bara en olat eller något i stil med Hss?

Sorry, jag menar dubbel dos Ivomec, även en "expert" som jag har ju inte alltid koll på allt!!!!

Och då måste jag ju också lägga mig i och undra varför man ska ge dubbel dos Ivermektin? Aldrig hört talas om? :angel:

Enda gången man ger dubbel dos av något avmaskningsmedel öht är när man vill få bort den vanliga bandmasken som lever i tarmen, och då är det Banminth (eller motsvarande) man använder.

Jag är verkligen ingen expert på detta men vi hade en häst i stallet för många år sedan som blev diagnosticerad med HSS. Då var det en veterinär som föreslog att ägaren skulle prova dubbel dos ivomec för att utesluta just nackbandmask eftersom det inte kommer fram genom träckprov. Den är helt enkelt svårt att hitta. I detta speciella fall så fungerade det och hästen blev helt återställd. Det finns ju duktiga veterinärer på detta forum som säkert kan säga om det kan stämma.

Min dam har alltid skakat lite på huvudet, som hon också är fruktansvärt rädd om. I höstas fick jag problem med så kraftig huvudskakning att hon höll på att stegra när jag red och gick ned i diket.. Då jag skrittade på lång tygel. Kollade upp det lite då, men det försvann efter några veckor/ngn månad. Då tror jag solljus i kombination med insekter störde henne.

Men nu för någon vecka sedan började det igen. På bara en dag gick det knappt rida henne, hon fick vila och efter en vecka var det borta igen. Väderlek då är -15 grader och snö..

Får inte ihop det! Hon kliar nosen mycket i samband med detta, i höstas slog hon också huvudet i väggen och kunde tvärnita för att klia sig på nosen. Hon verkar ha någon slags överkänslighet mot solljus, vilket märks då hon har en rosa fläck vid ena ögat som kommer och går i samband med solstyrka. Hennes avkomma är också känslig mot solen, märks på nosen. Kan tänka mig att UV lindrar, men knappast mot headshaking!

Tycker det är lite diffust detta och svårt då man vill utreda. Jag har inte alltid problem med det, men det är vissa perioder och sedan "vardagsskaket" så att säga..

Kan bara rekommendera er med problemhästar av denna typ, att sända in ett blodprov till dr Baddaky. Följesedel till blodprovet finns på www.drbaddaky.no
Det kostar inte mycket, men är väldigt mycket värt!!!

Min häst hade INGA av de symptomen som finns angivna i samband med allergier, men behandlingen har gjort underverk!!

min är ett halvblod.
vad ts är vet jag ej

.... jag började kräva lite mer av honom i form av ridning så började han "stampa" med frambenen, knixa med mulen i en liten cirkelrörelse och även tvärstanna (i både skritt och trav) för att klia sig mot benen. ...

EXAKT så gör även min häst!! Och jag blir galen! Han har "tics" som nästan enbart kommer fram när man rider, tömkör, kör eller leder honom. I hagen kan de förekomma i sällsynta fall.
MEN - han ruskar, nickar, frustar och har sig, och MÅSTE klia mulen. Annars blir han GALEN. Det är som ett tvång av något slag eller att det liksom sitter nåt i näsan som kliar.
MEN - grejen med min häst är att han är sämre på vintern men bättre på sommaren... därför har jag inte ens funderat över att det skulle vara HSS?
Just eftersom det sägs att det blir värre då.
Det som är konstigt med min pålle är att han även låter ur näsan när han blir så här. Det blir liksom som ett "pipande" ljud...

Men varför ska hästen så febrilt klia sig? ingenting verkar hjälpa heller...
Min vet menar också på att det kan vara någon form av astma som gör att han beter sig så här, men jag tycker ändå det är konstigt att han har pipande ljud för sig.

Eftersom det nästan bara uppkommer vid rörelse med människa inblandad - tyder det på stress då? För på tex stallgången har han inte det minsta tillstymelse till några tics. Han kan stå i timmar utan att göra det.

Ursäkta trådkap, men vi är ju inne lite på samma ämne....

Om man Googlar på HSS så kan man hitta en del angående detta och det finns en hel del olika teorier om vad som gör att HSS utlöses. Det kan vara olika saker hos olika hästar. T ex som med min (och även kanske din) i samband med stress vid ridning. Vad det är som gör att hästen måste klia sig hela tiden verkar vara smärta (tyvärr) om man läser vad som skrivs.

Prova att använda ett mulnät på din häst (kan man hitta på nätet också om man söker). Man vet inte heller varför det fungerar; om det är att luften strömmar in annorlunda i näsborrarna eller om det helt enkelt bara är lugnande. Jag tror att det är lugnande, som i sin tur gör att han inte blir lika uppstressad. Om man tittar inom galoppen (och säkert även travet) så används nät över mulen ibland på hästar som pullar mycket, vilket får dem lugnare.

Nu kan jag inte alls mycket om detta men ska dela med mig av det lilla jag vet.
På Ultuna i Uppsala har de forskat en del om detta. Får de in en häst som ska utredas för HSS så bedövar dom någon nerv i nosen och om symptom försvinner tror jag dom "fixar" (tar bort, bränner eller vad dom nu gör) nerven och då ska hästen bli bra.
Tror denna metod är hyfsat ny och inte hunnit sprida sig så mycket än.

Mvh Sara

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 361
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar