Har en vän som var fast i en sådan relation under flera års tid. Jag hade försökt prata med henne otaliga gånger utan resultat, slutade alltid med att hon tog killen i försvar och försökte dölja hur det verkligen var. Vi träffades allt mer sällan men hade ändå kontakt, jag lyssnade om och om igen på henne när saker hänt, stöttade och försökte få henne att lämna honom.
En dag hörde hon av sig i panik, killen hade fått jordens snedtändning och var helt rabiat. Då kände jag att nu får det fasiken vara nog, det fick bära eller brista med vår vänskapsrelation, hennes och barnens hälsa gick först så jag ringde polisen. De åkte dit på stört men tog av någon konstig anledning inte med sig honom, så dagen efter var det dags igen och jag ringde återigen polisen. Då tog de honom med sig och kompisen reagerade som väntat, hon var vansinnig på mig för att jag anmält, men innerst inne visste hon att det var det enda rätta men hennes rädsla tog över. Hon sade upp kontakten och vi pratade inte på ett par år, sedan hörde hon av sig och hade skilt sig från killen. Hon och barnen hade flyttat och när hon kom ifrån det destruktiva helvete hon levt i, så kunde hon också se att de där anmälningarna var hennes räddning. Då (och nu) var hon otroligt tacksam för att jag stod på mig och dels gjorde anmälan från början och dels stod på mig och inte tog tillbaka den. Det var det som krävdes för att hon skulle våga ta steget och verkligen lämna killen för gott. Idag är hon gift med en annan vettig och bra kille, men det är fortfarande mycket kvar att bearbeta för både henne och barnen.
Det ÄR skitjobbigt att vara utomstående i en sådan situation, man vill hjälpa men kan inte. Det kan vara riktigt svårt att få personen att förstå att de måste därifrån och framförallt att våga lämna. Innerst inne vet personen det redan, men oftast är man så nedtryckt i en sådan relation att man inte klarar att ta steget och är så hjärntvättad med att man inte klarar sig själv. Man klamrar sig fast vid de få bra stunder som finns (som eg bara är ett sätt för den som misshandlar att få sitt offer att stanna) och försvarar sin partner i oändlighet. Då är det mycket lättare och tryggare att bli arg på de som försöker hjälpa, än att bli det på partnern och få ännu mer stryk.