utomstående som går in i hästhagarna

Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Om den okända som går in gör något i hagen som hästarna inte är van vid så jovisst kan de bli rädda. Kanske denne inte känner hästarna tillräckligt väl och lyckas göra nåt hästen reagerar på eller ta med sig nåt hästen är livrädd för? Reagerar en så kan hela flocken vara igång i full karriär utan egentlig anledning..men de reagerar instinktivt över situationen.

Jag ser den aspekten som fullt möjlig och är en av anledningarna till att jag inte vill ha okända i min hage iaf. Jag vill undvika både häst och personskada.
 
Senast ändrad:
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Ja, alla kan skada sig i närheten av hästar. JAG som hästägare har valt risken i min hantering, likaså de som får gå in i hagen och har ärende där.
Skadar sig mina hästar när jag är i hagen kan jag bara skylla på mig själv.

Den risken vill inte jag ska finnas runt personer jag anser inte har i hagen att göra.

Vad hästen gör på egen hand är en helt annan sak, men hela frågan rör sig om ansvar och bestämmelserätt över det man äger tycker jag.
Och vill man inte ha löst folk i hagen för att man tycker att det är obekvämt, varför är det så konstigt?

Problemet är att de som bara klappar och tittar på hästarna utanför stängslet också brukar mata hästarna med godsaker och diverse. Om det kommer 10 personer om dagen är inte det så himla bra och det gäller att de håller koll på vad man kan ge aktuell häst, eller vad man kan ge överhuvudtaget till hästar..Än värre är att de som inte känner hästarna eller ägaren så väl sällan lyssnar vidare bra och tycker "det kan väl inte vara så farligt"..Jo, det kan det visst.

Hur som ska inte obehöriga hålla på med andras hästar anser jag. Varför ska hästar vara allmän egendom?
Jag har faktiskt aldrig stött på lika beteende mot folk som har hund eller katt..Kanske ska börja tränga mig in hos grannen för att klappa på hunden, allra helst när han inte är hemma?
 
Senast ändrad:
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Nej du får inte ta dig in på någon annans tomt, då kan du bli åtalad för olaga intrång. Om det är ett problem att folk matar hästarna så kan du väl sätta upp en skylt som talar om att de ska låta bli?
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Olaga intrång kan det vara i vissa hagar också.

Men det finns folk som inte kan acceptera att det är annans egendom, så skyltar är inte alltid det hjälper när det inte begrips när man säger ifrån heller.

Det enda sättet att bli kvitt problemet om de inte lyssnar är att sätta upp stängsel som omöjliggör kontakt.
 
Senast ändrad:
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Hade en hage jämte en Europaväg när jag upptäckte att grinden inte var ordentligt stängd. Virade ståltråd över handtagen så det blev strömförande. Där slutade mitt problem :D

Jag fullkomligt avskyr folk som vill mata hästarna. Vill inte att de blir nafsiga och tiggiga. Dessutom ska inte hästar äta en massa konstigheter.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Vilka hagar??? Man får inte gå in på tomtmark, men du kan inte säga att din tomt är hur stor som helst. Normalt avses den delen av marken som ligger närmast huset. Har du en någorlunda stor hage blir det svårt att klassa hela hagen som tomt även om den börjar vid huset.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Du får inte klampa in på odlad betesmark. Våra hästar går på odlad vall och du får inte klampa runt där inne. Våra vinterhagar runt stallet får du inte heller gå in i då du är för nära husen. Så, nä man kan inte gå in i alla hästhagar.

Däremot har vi en hel del folk som klappar hästarna stående utanför staketen, hästarna tycker verkligen det är toppen med all uppmärksamhet, dock brukar jag sätta upp skyltar där jag ber dem att inte mata dem.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Nja, du får inte trampa runt där du kan förstöra (odlad åkermark). Om hästarna kan gå på vallen så tror jag inte det räknas som att människor förstör när de går där.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Nä om man ska hårddra det så är det ju säkert så. Har dock aldrig varit med om problemet och tror inte jag kommer vara med om det heller:) Våra hagar ligger väldigt nära huset och tror det hade känts konstigt för någon att stå där och glo. Det är ju inte så att man kan passera genom och den enda anledningen skulle vara att gå in och klappa hästarna, då kan man ju som djurägare faktiskt mena på att djuren blir störda. Jag tror inte man hade kommit långt om man i en rättslig tvist hävdat att man hade haft rätt att uppehålla sig i våra hagar:)
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

*KL*

Jag vill ha god relation med mina grannar och jag törs väl påstå att jag har det. Vi pratar om grannen, inte helt okända människor, således... I mitt fall har det resulterat i att jag har 3 extra hektar att ta hö på samt använda som hagar. Jag umgås inte med dom men störs inte när dom går in och snackar med hästarna. Dom är väl medvetna om att det sker på egen risk.

Som extra bonus kan jag be om hjälp med att vattna, kolla och att dom kan ringa mig på jobbet om nåt händer.

Har väl lite svårt för den där totala fientligheten som måste stänga alla ute...mina grannar har ju koll om någon riktig obehörig skulle dyka upp och kan meddela mig samt agera. Mina grannar är GULD!
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Jag tycker som du, jag pratade rent allmänt (vet att du inte riktade till mig utan högg min knapp, men svarar ändå:) ).

Det är jätteviktigt att ha god relation med sina grannar, men det gäller ju åt båda hållen. Om min granne hade bett mig att inte gå in till hens hästar så hade jag ju accepterat det och inte käftat emot och gå på om allemansrätten. Jag förutsätter ju att det finns en anledning till att man inte ska gå in till hästarna. Nu slipper vi ju det problemet då vi inte har stora naturhagar utan relativt små odlade hagar där man inte kan gå in utan att "störa" djuren. Och det får man ju faktiskt inte göra.

När vi hade två ardennerhingsföl ett år så tyckte många av de som hade inackordering här att det var jättegulligt att gå in och gosa med dem, jag var livrädd varje gång speciellt när de var barn/tonåringar som gick in där. Jag bad folk att inte gå in där, men förklarade också varför jag tyckte det var olämpligt. Däremot så kunde de ju gå in när vi var där inne och kollade hästarna.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Oj, får man fråga varför du känner så starkt mot klappande?

För att jag vill inte att andra pillar på min häst. Frågar dom så kan dom få. Men inte utan lov. Min häst är inte supersnäll mot allt och alla. Men visst, dom får ju skylla sig själva om han råkar bita dom i fingret, eller i kläderna. För det är något han gillar, att dra i kläder om tillfälle ges. Vad händer sen då? Får han en smäll i huvudet för att han är busig?
Nej tack.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

För att jag vill inte att andra pillar på min häst. Frågar dom så kan dom få. Men inte utan lov. Min häst är inte supersnäll mot allt och alla. Men visst, dom får ju skylla sig själva om han råkar bita dom i fingret, eller i kläderna. För det är något han gillar, att dra i kläder om tillfälle ges. Vad händer sen då? Får han en smäll i huvudet för att han är busig?
Nej tack.

Jaha, jag läste det som att du "ville ha honom för dig själv" i ditt första inlägg vilket jag tyckte lät jättekonstigt. Inte en attityd jag mött tidigare. Men då förstå jag att du är orolig över att andra ska göra illa honom.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Ha honom för mig själv vill jag ju så klart ;)
Men andra får gärna hälsa på honom när jag är närvarande.
Han är inte jätteförtjust i barn heller för den delen. Vill inte att en icke hästvan tio-åring går in i hagen för att klappa den "lilla söta ponnyn", Han är jättesnäll men han har rävar bakom öronen och busar gärna till det med andras kläder om han får ett tillfälle. När jag leder in honom från hagen är min jacka alltid i fara och även grimskaftet :p
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

En häst helt i min smak alltså. :love:

Mej skulle du kunna hitta i hagen för busiga hästar är det bästa jag vet, fråga mina grannar vad jag inte tillåter deras hästar att göra så får du inget svar. :p
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Vilka hagar??? Man får inte gå in på tomtmark, men du kan inte säga att din tomt är hur stor som helst. Normalt avses den delen av marken som ligger närmast huset. Har du en någorlunda stor hage blir det svårt att klassa hela hagen som tomt även om den börjar vid huset.

Det finns många scenarion där man starkt kan påvisa att tomtmark måste passeras/beträdas för att ta sig till eller in i hagen.
Ligger marken dessutom i anslutning till bostäder eller tomt så kan det vara så att det krävs ett visst avstånd också för att inte störa husfrid.
Vissa marker berörs inte av allemansrätten öht altså.

Allemansrätten innefattar bla "inte störa, inte förstöra" och den som enbart har för avsikt att umgås med djur i en hage är ju fel ute. Men det gäller ju också åt andra hållet, om man stängslar in ett betydelsefullt område där ens hagmark ligger får man inte alltid begränsa så pass att ingen kan beträda marken.

Men det beror ju fortfarande helt och hållet vilken mark, hur området ser ut, om det finns värdefull miljö etc. Altså vilket mark som diskuteras.

Jag har sen tidigare frågat länsstyrelsen om vad som ska gälla kring exempelvis allemansrätten kontra betesmarker och svaret jag fick är att man inte alls har så stora rättigheter att beträda hagar bara för att alltid som en del påstår, utan det ska finnas starka skäl till det och dit hör absolut inte att klappa eller umgås med andras djur och helst för att ha rätt att beträda marken eller omgivningen ska den anses vara så pass värdefull att den eller hagen "måste" beträdas, alt att det går en väg eller led genom hagen som inte får förhindras. Och framförallt är det av vikt VILKEN mark man pratar om i fråga, varför beteshagen måste vara just där osv.

Lite ot: Är glad att allemansrätten inte skulle gälla på våra marker. Av vissa anledningar skyddat område där naturvård var av största vikt där djurens betesgång för att bevara miljön skulle gå före/marken skulle anses vara för känslig att man kunde likställa den mot odlad vall eller skogsplantage tex. Altså inget för allmänheten att vistas i.
 
Senast ändrad:
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

En häst helt i min smak alltså. :love:

Mej skulle du kunna hitta i hagen för busiga hästar är det bästa jag vet, fråga mina grannar vad jag inte tillåter deras hästar att göra så får du inget svar. :p

Då hade han uppskattat ditt sällskap idag :D
Skulle löshoppa och där står jag och viftar med en pisk mot en häst som bara envisas med att gå emot mig och undrar varför jag viftar med en pinne för han tyckte ju vi skulle leka tillsammans istället :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
16 891
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 547
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 788
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp